پیشگیری از چاقی با مصرف شیر کامل

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
جدیدترین یافته‌ها نشان می‌دهند کودکانی که شیر کامل مصرف کنند در بزرگسالی کم‌تر در معرض خطر اضافه وزن و چاقی هستند.
تبلیغات

بیمارستان سنت مایکل تورنتو در جدیدترین تحقیقات خود اثبات کرده کودکانی که شیر کامل مصرف می‌کنند نسبت به کودکانی که از شیر کم چرب استفاده می‌کنند تا ۴۰ درصد ‌کم‌تر دچار اضافه وزن و چاقی در سنین بالا خواهند شد.

در پژوهش بیمارستان سنت مایکل نتایج ۲۸ تحقیق از ۷ کشور جمع‎آوری شده‌اند که در آن‌ها رابطه‌ی مصرف شیر کامل با چاقی در کسانی بررسی شده است که در کودکی از شیر کامل استفاده می‌کردند. این تحقیقات شامل بررسی تقریبا ۲۱ هزار کودک با سن بین یک تا ۱۸ سال هستند و هیچ یک از آن‌ها نشان نمی‌دهند که کسانی که از شیر کم چرب استفاده می‌کنند، کم‌تر در معرض چاقی و اضافه وزن بوده‌اند. از ۲۸ تحقیق انجام شده، ۱۸ مورد آن‌ها نشان می‌دهند که کودکانی که از شیر کامل به‌جای شیر کم چرب استفاده می‌کنند، کم‌تر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند. 

نتایج پژوهش جدید، اطلاعات قبلی منابع کانادایی و بین‎المللی که نوشیدن شیر کم چرب را به کودکان پیشنهاد می‌کنند، به چالش کشیده و رد می‌کند و اتفاقا می‌گوید که پس از دو سالگی بهتر است از شیر کامل به‌جای شیر کم چرب استفاده شود. دکتر جاناتان مگوایر که رهبری تیم نویسنده‌های تحقیق جدید را بر عهده دارد، می‌گوید:

بیشتر کودکان در کانادا و ایالات متحده‌ی آمریکا هر روز از شیر گاو استفاده می‌کنند و شیر یکی از اصلی‌ترین تأمین‎کنندگان چربی در بدن بسیاری از آن‌ها است. در تحقیقات ما ثابت شده که کودکانی که از دو سالگی به بعد از شیر کم چرب استفاده کرده‌اند در مقایسه با کودکانی که شیر کامل مصرف کرده‌اند لاغرتر نیستند. 

دکتر مگوایر که از دانشمندان مرکز راه‌حل‌های سلامتی MAP است در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتواند دلایل و نتایج مصرف شیر کامل و تأثیر آن در کاهش احتمال چاقی و اضافه وزن را در شرایط کنترل شده آزمایش کند. او در ادامه گفت:

تمامی پژوهش‌های فعلی ما از روی نتایج شهودی هستند؛ بنابراین نمی‌شود از آن‌ها به‌عنوان دلیلی قاطع برای اثبات اثر مصرف شیر کامل در کاهش چاقی و اضافه وزن استفاده کرد. ممکن است شیر کامل با فاکتورهای دیگری نیز در کاهش اضافه وزن و چاقی در ارتباط باشد. انجام تحقیقات موردی و دقیق در شرایط کنترل‎شده خواهد توانست تا دیگر اثرات مصرف این نوع شیر را که در مقاله‌ی فعلی به آن اشاره نشده است هم به ما نشان دهند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات