ویزا استارتاپ فین‌تک Plaid را به رقم ۵/۳ میلیارد دلار تصاحب کرد

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
ویزا برای افزایش فعالیت‌های نوآورانه‌ی خود، یک استارتاپ فین‌تک را با پرداخت رقم ۵/۳ میلیارد دلار و دو برابر آخرین ارز‌ش‌گذاری، تصاحب کرد.
تبلیغات

استارتاپ Plaid که در حوزه‌ی خدمات مالی و APIهای مرتبط فعالیت می‌کند، به رقم ۵/۳ میلیارد دلار به غول خدمات مالی، ویزا، فروخته شد. Plaid در حوزه‌ی طراحی و توسعه‌ی API خدمات مالی فعالیت می‌کند و شباهت زیادی به Stripe دارد. البته خدمات Plaid به‌جای تمرکز بر پرداخت،‌ تبادل اطلاعات مالی را بین توسعه‌دهنده‌ها تسهیل می‌کند. چنین خدماتی قطعا برای شرکتی همچون ویزا ارزشمند هستند.

استارتاپ Plaid، دو سال پیش شرکتی به‌نام Quovo را خریداری کرد تا خدمات خود را به فراتر از دنیای بانک‌داری و به‌سمت کاربردهای بیشتر مالی و سرمایه‌گذاری توسعه دهد. هدف از خرید شرکت مذکور، ارائه‌ی خدمات جامع‌تر به شرکت‌های بزرگی بود که در حوزه‌ی خدمات مالی فعالیت می‌کنند. بنیان‌گذارهای Plaid در آن زمان درباره‌ی خرید کووو نوشتند:

اپلیکیشن‌های مالی متنوع، از Plaid برای ارتباط بین حساب‌های متعدد پس‌انداز و جاری استفاده کرده‌اند. ما با خرید Quovo، خدمات و توانایی‌های خود را به حوزه‌های وسیع‌تر دارایی گسترش دادیم.

قرارداد خرید Plaid توسط ویزا، بین سه تا ۶ ماه آینده نهایی خواهد شد.

قیمت خرید استارتاپ

هزینه‌ای که ویزا برای تصاحب Plaid پرداخت می‌کند، یک پیروزی همه‌جانبه برای بنیان‌گذاران استارتاپ خواهد بود. آن‌ها در مجموع و طبق گزارش‌های منتشر شده، ۳۱۰ میلیون دلار سرمایه به شرکت خود جذب کرده‌اند. مهم‌ترین دوره‌ی جذب سرمایه، در سال ۲۰۱۸ و با دریافت ۲۵۰ میلیون دلار انجام شد. Index و Kleiner از سرمایه‌گذارهای اصلی آن دوره بودند. کمی بعد مشخص شد که مسترکارت و ویزا نیز در آن دوره‌ی جذب سرمایه حضور داشتند. درنهایت آخرین رقم ارزش‌گذاری Plaid، حدود ۲/۶۵ میلیارد دلار بود که نصف رقم پرداختی ازسوی ویزا است.

Fintech Trends in 2018

مسترکارت و ویزا با سرمایه‌گذاری اولیه روی Plaid قطعا به اطلاعاتی از روند فعالیت آن‌ها دست پیدا کرده‌اند. البته مشخص نیست که آیا سرمایه‌گذاری ویزا به‌اندازه‌ای بوده است که به اطلاعات کافی دست پیدا کند یا خیر. به‌هرحال آن‌ها پس از حضور در سرمایه‌گذاری، قطعا اطلاعات بیشتری دریافت کرده‌اند. درنهایت ارزش‌گذاری و پرداخت دو برابر هزینه ازسوی ویزا، نشان می‌دهد که Plaid به‌عنوان یک شرکت خصوصی، عملکرد خوبی داشته است. چنین حجمی از پرداخت هزینه برای تصاحب یک شرکت، زمانی انجام می‌شود که بخواهید آن‌‌ها را از کسب‌وکار اصلی یا رقبای اصلی خودی دور نگه دارید. شاید هم ویزا هر دو هدف را دنبال می‌کرده است.

استارتاپ‌های مشابه

قیمت خرید Plaid، دوبرابر آخرین ارزش‌گذاری خصوصی آن است

Plaid همیشه با استارتاپی دیگر به‌نام Twilio مقایسه می‌شود. آن‌ها نیز API خدمات مالی توسعه می‌دهند، اما فعالیت‌شان بیشتر در پس‌زمینه‌ی خدمات مالی دیده می‌شود. Noyo، استارتاپ دیگری است که در مراحل ابتدایی فعالیت قرار دارد و عملکردی مشابه را نشان می‌دهد. Stripe که قبلا به آن اشاره شد، در زمینه‌ی توسعه‌ی API خدمات پرداخت فعالیت می‌کند. دراین‌میان Twilio مدل کسب‌وکار موفقی داشت و به شرکت سهامی عام تبدیل شد. اکنون و با فروش میلیاردی Plaid، ستاره‌‌ی درخشان‌تری در دنیای استارتاپ‌های فین‌تک روشن شد.

استارتاپ Plaid برخلاف تویلیو سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه نکرد و تنها با فروش شرکت درحالت خصوصی، استراتژی خروج را در پیش گرفت. تصمیم آن‌ها، تحلیل‌گران را از دسترسی به اطلاعات مالی و فرایندی محروم کرد. به‌هرحال درآمدی با حاشیه‌ی سود بالا برای آینده‌ی Plaid پیش‌بینی می‌شود. به‌هرحال همه‌ی شرکت‌های خصوصی و عمومی فعال در صنعت خدمات مالی، به‌دنبال حاشیه‌ی سود بالا هستند.

ویزا با خرید Plaid، بینشی قابل‌توجه به دنیای فین‌تک پیدا خواهد کرد. آن‌ها اکنون رویکردها و جریان‌های مالی با رشد بالای یک شرکت خصوصی را مشاهده می‌کنند که جهان محل فعالیت ویزا و دیگر شرکت‌های قدیمی را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. خرید Plaid از نگاه ویزا، به‌نوعی یک تضمین عدم ساختارشکنی بازار محسوب می‌شود. به‌علاوه آن‌ها اکنون می‌دانند که فرایندهای خرید بعدی را در چه مسیری ادامه دهند. درنهایت، شاید هیچ‌کس به‌اندازه‌‌ی بنیان‌گذارها و کارمندان Plaid از فرایند خرید سود نبرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات