IBM به‌لطف Red Hat در سه‌ماهه‌ چهارم سال عملکردی فراتر از انتظار داشت

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
تصاحب شرکت رِد هت و فروش محصولات پرقدرت و پرچم‌دار سبب شد IBM فراتر از انتظارها ظاهر شود و سود بیشتری درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی پیشین کسب کند.
تبلیغات

این‌گونه به‌نظر می‌رسد تصمیم IBM برای خرید رِد هت (Red Hat)، رفته‌رفته در حال تبدیل‌ به خریدی هوشمندانه برای شرکت مذکور است. اواخر روز سه‌شنبه و پس از انتشار نتایج درآمدهای شرکت رِد هت، قیمت سهام IBM سیر صعودی پیدا کرد. غول قدیمی فناوری گفته‌ است درآمد رِد هت در سه‌ماهه‌ی گذشته با افزایشی ۲۴ درصدی، از مرز یک‌میلیارد دلار فراتر رفته است. در گزارش مالی منتشرشده، خود IBM درآمد متوسطی تجربه و فراتر از پیش‌بینی بازار عمل کرده است.

روز سه‌شنبه مدیر ارشد مالی IBM، جیمز کاوانا، در گفت‌و‌گو با تحلیلگران تأکید کرد آن‌ها شروع موفقی با رِد هت داشته‌اند. به‌گفته‌ی تحلیلگران، خود رِد هت نیز یکی از عوامل چنین موفقیتی بوده است. تحلیلگری با نام پاتریک مورهِد به وب‌سایت خبری Business Insider گفته‌ است مزیت‌های رِد هت در حال تأثیرگذاری است. همچنین، IBM از فروش محصولات پرقدرت و پرچم‌دار خودش درآمد هنگفتی کسب کرده است که مورهد این فروش را مدیون تقاضای خاموش بازار می‌داند.

نتایج گزارش مالی یادشده خبر خوشحال‌کننده‌ای برای شرکت IBM است؛ شرکتی که چندین‌وچند بار با ریزش درآمد روبه‌رو بوده و در تلاش است با ظهور فناوری‌های مبتنی‌بر فضای ابری سازگاری یابد. این غول فناوری با فروش سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که کسب‌و‌کارها برای نصب و راه‌اندازی مراکز داده در داخل خود شرکت‌ها استفاده می‌کنند، بر بازار سازمان‌ها مسلط شده است.

IBM profit

مانند سایر شرکت‌های فناوری قدیمی، IBM نیز خود را به‌سختی با فناوری‌های مبتنی‌بر فضای ابری سازگار کرد. این فناوری به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد شبکه‌هایی روی پلتفرم‌های مبتنی‌بر فضای وب از شرکت‌هایی همچون آمازون و گوگل و مایکروسافت راه‌اندازی کنند. IBM گفته است مشغول سرمایه‌گذاری روی روند جدیدی با نام «محاسبات ابری ترکیبی» است که در این روند کسب‌وکارها در‌حالی‌که قسمت اعظمی از داده‌ها و اپلیکیشن‌هایشان را در مراکز داده‌ی خصوصی نگه‌داری می‌کنند، شبکه‌هایی نیز روی فضای ابری راه‌اندازی می‌کنند.

شرکت IBM می‌گوید این احتمال را می‌دهد بازار محاسبات ابری ترکیبی تا یک‌تریلیون دلار رشد و شرکت مذکور بر این بازار حکمرانی کند. خرید رِد هت با مبلغی افزون‌بر ۳۴ میلیارد دلار بخشی از نقشه بوده است. گزارش مالی شرکت یادشده نشان می‌دهد شاید این غول فناوری در مسیر درستی در حال حرکت است. مدیر شرکت بین‌المللی داده (IDC)، کرافورد دل پرت، به وب‌سایت Business Insider گفته است نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد IBM روند صحیحی برای تبدیل‌ به بازیگری قدرتمند در بخش مربوط به محاسبات ابری در پیش گرفته است. تیم باجارین، رئیس شرکت استراتژی‌های خلاقانه (Creative Strategies)، نیز در گفت‌و‌گو با وب‌سایت Business Insider گفته است:

گزارش مالی IBM تأیید می‌کند خرید رِد هت و تعهد IBM به محاسبات ابری و هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری روی بخش تحقیق‌و‌توسعه در حال ثمردهی برای آن‌ها است. به‌نظر می‌رسد آن‌ها [IBM] درمقایسه‌با زمان مشابه در سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار هستند و باتوجه‌به مسیری که در پیش گرفته‌اند، بسیار محتمل است رشد آن‌ها در سال جدید نیز ادامه یابد.
IBM

مورهد با دیدگاه باجارین موافق است و می‌گوید انتظار دارد IBM پس از یک یا دو دوره‌ی سه‌ماهه به سوددهی کلی برسد. این شرکت یکی از ارزش‌های پیشنهادی بهتر را در حوزه‌ی محاسبات ابری دارد و آنچه به‌نظر می‌رسد، رشد دارایی رِد هت است. با‌این‌حال، تمامی تحلیلگران تحت‌تأثیر گزارش مالی IBM قرار نگرفته‌اند. برای مثال، مارتی وُلف، رئیس گروه تحلیلی مشاوران Martinwolf M&A به Business Insider، گفته است انتظارات چنان کم بود که مبالغ بازخرید با مبلغ اندکی بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار، سبب شد دلالان سر از پا نشناسند. خط روند برای این شرکت هنوزهم به کاهش درآمد اشاره می‌کند.

IBM سود سه‌ماهه‌ی چهارم را ۳٫۶۷ میلیارد دلار یا به‌عبارتی ۴٫۱۱ دلار به‌ازای هر سهم اعلام کرد. در مقام مقایسه، میزان سود در سه‌ماهه‌ی مشابه سال قبل ۱٫۹۵ میلیارد دلار یا ۲٫۱۵ دلار به‌ازای هر سهم و سود تعدیل‌شده نیز ۴٫۷۱ دلار در هر سهم اعلام شده بود. درآمد کل IBM درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی قبل افزایش یافته و به ۲۱٫۷۸ میلیارد دلار رسیده است. در سه‌ماهه‌ی سوم درآمد این شرکت ۲۱٫۷۶ میلیارد دلار بود. تحلیلگران انتظار داشتند درآمد کل شرکت ۲۱٫۶۴ میلیارد دلار و سود به‌ازای هر سهم ۴٫۶۸ دلار باشد. سهام این غول فناوری در ساعات پس از انتشار گزارش مالی، بیش از ۴ درصد افزایش یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات