عملکرد تراشه‌ی Ryzen 7 4800H شرکت AMD، بالاتر از پردازنده‌ی Core i7-9700K اینتل است

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
مطالعه 5 دقیقه
نتایج منتشرشده از بنچمارک 3DMark، نشان‌دهنده‌ی عملکرد پردازشی بالا در تراشه‌ی AMD رایزن 7 4800H است.
تبلیغات

اولین نتایج حاصل از عملکرد پردازنده‌ی AMD رایزن 7 4800H به بیرون درز کرده و کارکردی برابر یا حتی بهتر از پردازنده‌های دسکتاپ موجود را نشان می‌دهد. رایزن 7 4800H، پردازنده‌ی پرچم‌دارِ خانواده‌ی تراشه‌های ۴۵ واتی Renoir است که در سه‌ماهه‌ی کنونی سال میلادی، برای تولیدکنندگان لپ‌تاپ ارسال خواهد شد.

انتظار می‌رود رایزن 7 4800H، سریع‌ترین پردازنده در خانواده‌ی تراشه‌های Renoir برای دستگاه‌های قابل‌حمل باشد. با اینکه از قبل نیز اشاراتی در مورد پردازنده‌ی بالارده‌‌ترِ رایزن 9 4900H وجود دارد، اما این‌گونه به‌نظر می‌رسد تراشه‌ی مذکور هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده است. پردازنده‌ی رایزن 7 4800H به‌عنوان یک پرچم‌دار دارای ۸ هسته‌ی پردازشی و ۱۶ رشته خواهد بود. این تراشه با توان طراحی حرارتی ۴۵ واتی روانه‌ی بازار شده و از فرکانس پردازشی پایه‌ی ۲٫۹ گیگاهرتزی و کلاک بوست ۴٫۲ گیگاهرتزی بهره خواهد برد. حافظه‌ی کش سطح ۳ (L3) در پردازنده‌ی یادشده ۱۶ مگابایت است. علاوه بر این، تراشه‌ی رایزن 7 4800H، مجتمع با پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری وگا خواهد بود که ۸ واحد محاسباتی و ۵۱۲ پردازنده‌ی جریانی دارد.

ryzen 4800h

بنابر آمار رسمی AMD، رایزن 7 4800H تراشه‌ای برای دستگاه‌های قابل حمل است که عملکرد پردازنده‌های رده‌ی دسکتاپ را دارد. در اصل هنگام معرفی رسمی سری ۴۰۰۰ پردازنده‌های رایزن در رویداد CES 2020، بنچمارک مربوط به عملکرد این تراشه به نمایش گذاشته شد که بیان‌گر عملکردی فراتر از پردازنده‌ی ۹۵ واتی Core i7-9700K اینتل بود. این تراشه نه‌تنها برای مقابله با پردازنده‌های حال حاضر از نسل نهم و سری H اینتل همچون مدل‌های Core i9-9980HK و Core i7-9850H طراحی شده، بلکه عرضه می‌شود تا رقیبی سرسخت برای پردازنده‌های آینده‌ی اینتل از نسل دهم و سری H، شامل مدل‌های Core i9-10980HK و Core i7-10880H باشد.

نوع پردازنده

تعداد هسته‌ها و رشته‌ها

فرکانس پردازشی پایه

بیشینه کلاک بوست

شمار واحدهای محاسباتی (CU) و پردازنده‌های سایه‌زن (SP)

توان طراحی حرارتی (TDP)

AMD رایزن 9 4900H

۸ / ۱۶

نامشخص

نامشخص

نامشخص

۴۵ وات

AMD رایزن

7 4800H

۸ / ۱۶

۲٫۹ گیگاهرتز

۴٫۲ گیگاهرتز

۸ / ۵۱۲

۴۵ وات

AMD رایزن

5 4600H

۶ / ۱۲

۳٫۰ گیگاهرتز

۴٫۰ گیگاهرتز

۶ / ۳۸۴

۴۵ وات

AMD رایزن

7 4800U

۸ / ۱۶

۱٫۸ گیگاهرتز

۴٫۲ گیگاهرتز

۸ / ۵۱۲

۱۵ وات

AMD رایزن

7 4700U

۸ / ۸

۲٫۰ گیگاهرتز

۴٫۱ گیگاهرتز

۷ / ۴۴۸

۱۵ وات

AMD رایزن

5 4600U

۶ / ۱۲

۲٫۱ گیگاهرتز

۴٫۰ گیگاهرتز

۶ / ۳۸۴

۱۵ وات

AMD رایزن

5 4500U

۶ / ۶

۲٫۳ گیگاهرتز

۴٫۰ گیگاهرتز

۶ / ۳۸۴

۱۵ وات

AMD رایزن

3 4300U

۴ / ۴

۲٫۷ گیگاهرتز

۳٫۷ گیگاهرتز

۵ / ۳۲۰

۱۵ وات

ryzen 4800h

نتایج عملکردی فاش شده، در ابتدا توسط حساب کاربری TUM_APISAK در توییتر منتشر شد، اما پس از آن جزئیات بیشتر توسط حساب کاربری Rogame ارسال شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که پردازنده‌ی AMD رایزن 7 4800H توانسته ۸۳۵۰ امتیاز را در آزمایش‌های Time Spy Physics کسب کند. جهت مقایسه، پردازنده‌ی Core i7-9700K اینتل در آزمایش مشابه، ۸۲۰۰ امتیاز کسب کرده بود. تصویر زیر، نتایج مربوط به تراشه‌ی یادشده و مقایسه‌ی این نتایج با عملکرد پردازنده‌های دیگر را نشان می‌دهد:

تصویر مربوط به بنچمارک 3DMark نیز، مقایسه‌ی بین تراشه‌ی رایزن 7 4800H و پردازنده‌های Core i9-9980HK و Core i7-10750H اینتل را نشان می‌دهد. تراشه‌ی AMD رایزن 7 4800H در حدود ۱۴ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی Core i7-10750H است که ۶ هسته و ۱۲ رشته دارد. در همین حال پردازنده‌ی نوع Core i9، تنها ۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌ی موبایلی AMD بر پایه‌ی معماری Zen 2 دارد. به دلیل پیکربندی متفاوت پردازنده‌ی گرافیکی در هر لپ‌تاپ و طراحی منحصربه‌فرد و بالارده در لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر پردازنده‌های اینتل، امتیازات روی‌هم‌رفته متفاوت است، اما قطعا انتظار می‌رود تا به‌زودی لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی مبتنی‌بر تراشه‌های سری Renoir نیز راهی بازار شود. تراشه‌های AMD برای دستگاه‌های قابل‌حمل، نه‌ تنها عملکرد بالاتری را نسبت نسل قبلی‌شان دارند، بلکه از پردازنده‌های مصارف‌عام دسکتاپ اینتل نیز کاراتر هستند و چنین واقعیتی بسیار قابل تحسین است.

ryzen 4800h

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درنظر گرفته شود، قیمت بسیار رقابتی نوت‌بوک‌های گیمینگ مبتنی‌بر پردازنده‌های سری ۴۰۰۰ AMD در قیاس با محصولات قابل‌حمل طراحی‌شده با بهره‌گیری از پردازنده‌‌های نسل دهم اینتل است. لیتوگرافی ۷ نانومتری پردازنده‌های رایزن AMD اجازه می‌دهد تا هسته‌های Zen 2 در عین حالی که توان مصرفی کمتری دارند، وظایف سنگین‌تری را انجام دهند. از این‌رو نوت‌بوک‌های مبتنی‌بر این پردازنده‌ها، عملکرد بالاتری را به ازای هر وات از توان مصرفی داشته و قطعا زمان شارژدهی بالاتری را نسبت به همتایان خود دارند. در حالی‌که ممکن است اینتل توانایی ارائه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ با بهترین کارت‌های گرافیک مجزا را در بازار داشته باشد، اما همان‌گونه مدیرعامل AMD، لیزا سو، پیش‌تر در یک مصاحبه اشاره کرده، این امکان نیز وجود دارد تا AMD با تراشه‌های سری رایزن ۴۰۰۰ خود نسبت به نسل پیشین، لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی بیشتری را جذب پردازنده‌های خود کند.

یکی از نکات بازاریابی اینتل این است که کاربران برای به‌دست‌آوردن بهترین کارت‌های گرافیک همچون RTX 2080 انویدیا در لپ‌تاپ‌ها، باید لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ی اینتل را تهیه کنند. در کنفرانس AMD در رویداد CES، خبرنگار وب‌سایت AnandTech، این سؤال را برای لیزا سو مطرح کرد که آیا می‌تواند بگوید که هیچ‌کدام از شرکای تولیدکننده‌ی AMD قصد دارد تا در کنار همکاری با این شرکت برای به‌کارگیری تراشه‌های جدید موبایلی رایزن، از بهترین‌ها در بازار کارت‌های گرافیک نیز استفاده کند؟ لیزا سو در پاسخ گفت:

همان‌گونه که می‌توانید تصور کنید، من قرار نیست تا طرح‌های شرکای تولیدکننده‌‌ی AMD را از قبل نمایش دهم، اما می‌گویم که شما باید باور داشته باشید که ما در یک مأموریت واضح هستیم و این مأموریت، حضور [تراشه‌های] AMD در بهترین طرح‌ها هم برای بازار مصرف‌کننده و هم بازار تجاری است. تمرکز ما روی این مأموریت تنها برای امروز و برای سال ۲۰۲۰ نیست، بلکه فراتر از سال ۲۰۲۰ است.
ryzen 4800h

قبلا نیز نتایج به‌عمل آمده از بنچمارک‌ها نشان می‌داد، APUهای سری رایزن 4000 U در بنچمارک‌های مربوط به عملکرد محاسباتی و گرافیکی، سری U از خانواده‌های آیس‌لیک (Ice Lake) و کامت‌لیک (Comet Lake) اینتل را درهم می‌کوبد. می‌توان انتظار داشت که سری H از پردازنده‌های جدید سری رایزن AMD برای دستگاه‌های قابل‌حمل، با کشاندن رقابت از حیطه‌ی عملکرد به حوزه‌ی قیمتی، به‌صورت نسبتا آسانی پردازنده‌های موبایلی اینتل به چالش بکشند. امید است به‌زودی شاهد پردازنده‌‌های رایزن 7 4800H در دستگاه‌های قابل‌حمل بالارده‌ای چون ROG Zephyrus G14 و G15 ایسوس باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات