آشنایی با یکی از مؤسسات حقوقی در حوزه جرایم رایانه‌ای

پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ما به موازات زندگی در جهان فیزیکی، حیات دیگری را در شبکه جهانی اینترنت تجربه می‌کنیم. لذا همه روزه شاهد ارتباطات و فعالیت‌های متنوعی هستیم.
تبلیغات

تصور کنید وقتی در یک محفل خانوادگی در کنار مهمانان نشسته، چای می‌نوشید و در مورد موضوعات مختلف با کسانی که کنارتان هستند گفت‌وگو می‌کنید هم‌زمان، گوشی همراهتان را باز کرده و پیامی از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی برای دوست خود که در کشور دیگری زندگی می‌کند، ارسال و حال و هوای داخل خانه‌تان را برایش توصیف می‌کنید. او نیز در پاسخ به تماس شما، فیلمی از محل زندگی خود برایتان ارسال می‌کند و این ارتباط تا پاسی از شب ادامه پیدا می‌کند. حتماً تا الان متوجه شدید که منظور از دو دنیای متفاوت چیست؟ بله! درست حدس زدید.

ما به موازات زندگی در جهان فیزیکی، حیات دیگری را در شبکه جهانی اینترنت تجربه می‌کنیم. لذا همه روزه شاهد ارتباطات و فعالیت‌های متنوعی هستیم. کلاس درس مجازی برگزار یا در آن شرکت می‌کنیم، در یک عمل پزشکی سنگین، خود را زیر تیغ جراحی می‌سپاریم که از صدها کیلومتر دورتر هدایت تیم پزشکی را بر عهده دارد، گروه مجازی با کسانی تشکیل داده‌ایم که ممکن است بسیاری از آن‌ها را اصلاً ندیده باشیم، حساب های بانکی خود را کنترل و پول از حساب خود انتقال می‌دهیم، با انواع بازی و سرگرمی خود را مشغول می‌کنیم، کسب‌و‌کار خود را بر پایه تجارت الکترونیکی جلو می‌بریم، به تماشای فیلم از طریق گوشی همراه نشسته یا مقاله منتشر می‌کنیم و احتمالاً از تنوع در زندگی جدید لذت می‌بریم.

باید گفت، همیشه موضوع به این سادگی نیست و همه چیز آن‌گونه که ما انتظار داریم پیش نمی‌رود. دنیای مجازی به‌رغم ابعاد گوناگون و خدمات متنوعی که در اختیارمان قرار داده است، مثل هر پدیده‌ی دیگری چالش‌های بسیاری نیز دارد.

در اینجا ما قصد نداریم وارد مقوله‌ی آسیب های روانی و اخلاقی اینترنت نظیر: انزوای اجتماعی، اعتیاد سایبری، افسردگی، تغییرات ناخوشایند در الگوهای میان اعضای خانواده، شکاف نسلی، رخوت و تنبلی و مواردی مثل آن شویم. قصد ما طرح آن دسته از مشکلات واقعی و روزمره است که بسیاری از افراد را درگیر پرونده های قضایی کرده است.

کافی است در پایتخت، گذرتان به پلیس فتای تهران یا همان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات یا دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای بیفتد تا ببینید همه روزه افراد زیادی از زن و مرد با دنیایی از نگرانی و استرس در راهروهای دادسرا بالا و پایین می‌روند و به‌دنبال مفری برای خلاص شدن از شر مشکلاتی هستند که از رهگذر بی خبری و ناآگاهی از مخاطرات اینترنت به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم برایشان ایجاد شده است. در اغلب استان ها نیز وضعیت مشابهی را در پلیس فتا و دادسراها شاهد هستیم.

در این رابطه و برای بررسی بهتر ابعاد موضوع، در نزدیکی دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای تهران واقع در بلوار آیت اله کشانی، بلوار اباذر، به سراغ یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های حقوقی که در چند دپارتمان تخصصی و به‌صورت کاملا حرفه‌ای در حوزه جرایم رایانه‌ای به فعالیت مشغول است، می‌رویم.

این گروه با بیش از یک دهه فعالیت در حوزه جرایم سایبری و ارائه‌ی انواع مشاوره‌های حقوقی توانسته است بسیاری از شهروندان را به‌موقع و در زمان مناسب از دام تبهکاران و بزهکاران اینترنتی نجات داده و بیشتر آنان را از دردسرهای تشکیل پرونده و سیر مراحل قضایی برهاند.

گروه وکیل سایبری در طول این مدت، ترکیبی از کارشناسان علوم رایانه‌ای، حقوقدانان برجسته و وکلای حاذق و آشنا به امور رایانه را گرد هم آورده و توانسته است بارقه‌ی امیدی در دل بسیاری از خانواده‌ها و همچنین کسب‌وکارهای اینترنتی و افراد گرفتار در دادسراها ایجاد کند. این گروه موفقیت‌های بسیاری نیز در خصوص شناسایی و ردیابی متهمین سایبری کسب کرده و بدین وسیله گام بزرگی در زمینه‌ی کشف جرم و فراتر از آن، پیشگیری از جرم برداشته است.

مؤسسه مذکور تنها مؤسسه حقوقی در حوزه سایبر است که هم‌اینک در نقش مشاور حقوقی برای بسیاری از برندهای مطرح و صاحب نام در حوزه فناوری اطلاعات ایفای نقش می‌کند و کمتر برند نام‌آشنایی است که با این مؤسسه و مدیران آن آشنایی نداشته باشد.

چنانچه بخواهیم کمی وارد جزییات بشویم و بهتر با این گروه آشنا شویم باید گفت گروهی که به اختصار از آن تحت عنوان« وکیل سایبری» یاد می‌شود فعالیت خود را در شهر تهران متمرکز کرده اما انواع خدمات خود را در سطح کشور گسترش داده است. این گروه هم‌اینک با تمرکز بر جرایم رایانه‌ای و در سه بخش زیر اقدامات خود را توسعه بخشیده است :

  • ارائه مشاوره‌های تخصصی در خصوص اقدامات مراقبتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اقدامات پیشگیرانه در جرایم رایانه‌ای، نحوه شکایت و پیگیری جرایم سایبری، راه اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی و مسایل حقوقی مرتبط با آن و تنظیم انواع قراردادهای فناوری اطلاعات و اپلیکیشن و وب سایت و...
  • قبول وکالت در پرونده های مربوط به جرایم سایبری
  • انجام خدمات فنی تخصصی به صاحبان برندها، مؤسسات مالی و اعتباری، کسب‌وکارهای اینترنتی در خصوص امنیت شبکه، حفاظت از داده‌ها در برابر حملات سایبری و تهدیدات باج افزارها و...

در طول مدت فعالیت گروه وکیل سایبری، افراد زیادی از خدمات متنوع آن برخوردار شده و پرونده‌های متعددی نیز در خصوص جرایم رایانه‌ای تشکیل داده‌اند که با تلاش و درایت وکلای آن به‌خوبی مدیریت و منجر به نتیجه شده است.

چنانچه شما از کسانی هستید که اخیرا در خصوص موضوعات مورد اشاره با مشکلاتی مواجه بوده‌اید یا ناخواسته با مشکلات حقوقی و پرونده‌های قضایی در حوزه جرایم سایبری مواجه شده‌اید، توصیه می‌کنیم حتماً با این گروه تماس بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات