کوالکام پردازنده‌های جدید اسنپدراگون 720G و 662 و 460 را معرفی کرد

سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کوالکام محصولات جدید اسنپدراگون خود در دسته‌ی میان‌رده و پایین‌رده را معرفی کرد که جایگزین خانواده‌ی اسنپدراگون ۶۰۰ و ۴۰۰ خواهند شد.
تبلیغات

کوالکام در دسامبر ۲۰۱۹ و در رویداد Snapdragon Tech Summit، پردازنده‌های جدید موبایلی خود را معرفی کرد. اسنپدراگون 865 و 765 و 765G که در آن رویداد معرفی شدند، در دسته‌ی میان‌رده به بالای محصولات قرار می‌گرفتند. درواقع محصولات جدید جایگزین پرچمدارانی همچون اسنپدراگون 855 و +855 بودند و همچنین نیازهای میان‌رده و مبتنی بر کارایی را پوشش می‌دادند که قبلا نمونه‌های 730 و 730G در آن دسته وجود داشتند.

سهم عمده‌ای از مشتریان کوالکام از تراشه‌های میان‌رده‌ی سری 600 و 400 استفاده می‌کنند و خصوصا بازارهای روبه‌رشدی همچون هند و چین و دیگر مناطق جنوب‌شرقی آسیا، مشتریان زیادی برای این دسته دارند. کوالکام برای پاسخ به همین نیازها سه مدل جدید پردازنده معرفی کرد که به‌ نام‌های Snapdragon 720G و Snapdragon 662 و Snapdragon 460 به بازار عرضه خواهند شد و جایگزین نمونه‌های موجود در دسته‌ی پایین و میان‌رده هستند. رونمایی محصولات جدید، در رویدادی در دهلی نو انجام شد.

از قابلیت‌های جدید محصولات تازه‌ی کوالکام می‌توان به پشتیبانی از WiFi 6، بلوتوث ۵/۱، GNSS با فرکانس دوگانه با هدف موقعیت‌یابی دقیق، بازدهی قدرت بالاتر و قابلیت‌های هوش مصنوعی بهینه اشاره کرد. کوالکام اعتقاد دارد مشتریان دسته‌ی میان‌رده و پایین‌رده هنوز زمان زیادی تا به‌کارگیری از 5G فاصله دارند. درنتیجه تنها همان اتصال 4G در این تراشه‌ها بهبود یافته است. به‌عنوان مثال در مدل 720G شاهد پشتیبانی از VoLTE دوگانه هستیم.

جدول مشخصات پردازنده‌های جدید کوالکام

کوالکام اسنپدراگون 720G

حرفه‌ای‌ترین محصول کوالکام در رونمایی امروز 720G بود که جایگزینی برای اسنپدراگون 710 و 712 محسوب می‌شود. حرف G در محصولات کوالکام نشان‌دهنده‌ی طراحی اختصاصی تراشه برای کاربردهای گیمینگ است و سال گذشته هم‌زمان با اسنپدراگون 855 معرفی شد. پردازنده‌ی جدید مبتنی بر روش هشت نانومتی تولید خواهد شد و از هسته‌های جدید Kyro 465 در پیکربندی big.LITTLE آرم بهره می‌برد.

پردازنده‌ی جدید کوالکام علاوه بر بهبود قدرت‌ و کارایی، موتور هوش مصنوعی جدیدی دارد که در کاربردهای بازی، عکاسی، عکاسی قدرت پردازش و حتی پاسخگویی دستیارهای هوشمند، کاربردی خواهد بود. به‌علاوه Spectra 360L ISP به‌عنوان یک به‌روزرسانی در پردازنده‌ی جدید مطرح شد که پردازش تصویر را در محصول نهایی بهبود خواهد داد. اسنپدراگون 720G همچنین از نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، اتصال وای‌فای ۶ هم از قابلیت‌های مهم ارتباطی پردازنده‌ی 720G است که سرعت اتصال بالاتر را با پشتیبانی از دو کانال زیرمجموعه‌ی اتصال فراهم می‌کند. تراشه‌ی جدید کوالکام همچنین از سیستم موقعیت‌یابی ماهواره‌ای جدید هند به‌نام NavIC پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌ی اسنپدراگون 720G علاوه بر قابلیت‌های بالا از Bluetooth 5.1 و aptX Adaptive هم پشتیبانی می‌کند که صدای بی‌سیم را با کیفیت بالا و با تأخیر پایین در دستگاه‌های میان‌رده‌ی مجهز به این پردازنده ممکن خواهد کرد.

اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازنده‌ی 720G به‌زودی به بازار عرضه می‌شوند. کوالکام می‌گوید چنین گوشی‌هایی در فصل اول ۲۰۲۰ به بازار می‌رسند. قبلا منابع خبری ادعا کرده بودند که اولین گوشی‌ها با پشتیبانی از NavIC توسط شیائومی در هند ساخته می‌شوند. Realme نیز در جدیدترین توییت ادعا کرده بود که به‌زودی اولین دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون 720G را در هند عرضه می‌کند.

کوالکام اسنپدراگون 662

کوالکام سال گذشته پلتفرم موبایلی اسنپدراگون 665 را به‌عنوان گزینه‌ای با مصرف انرژی بهینه‌تر بین اسنپدراگون 660 و 670 معرفی کرد. اکنون شاهد رونمایی پردازنده‌ای هستیم که جای خالی بین 665 و 660 را پر می‌کند و به‌نام Snapdragon 662 عرضه شد.

کوالکام اسنپدراگون 662

پشتیبانی از وای‌فای ۶ و NavIC در همه‌ی پردازنده‌های جدید ارائه می‌شود

اسنپدراگون 662 از Spectra 340T ISP بهره می‌برد که تصویربرداری را در شرایط با نور پایین آسان می‌کند و همچنین توانایی اضافه کردن قابلیت‌های واقعیت افزوده را از طریق دوربین گوشی هوشمند دارد. تراشه‌ی جدید با بهره‌مندی از فناوری اختصاصی کوالکام به‌نام FastConnect 6100، از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند، اما مودم LTE‌ آن نسبت به نسخه‌های قبلی با کاهش قابلیت روبه‌رو بوده است. پشتیبانی از NavIC در این پردازنده هم وجود دارد و از قابلیت‌های دیگر می‌توان به به بلوتوث ۵/۱ و پشتیبانی از کدک aptX TrueWireless Surround اشاره کرد.

کوالکام اسنپدراگون 460

غول آمریکایی دنیای پردازنده‌های موبایلی علاوه بر دو نسخه‌ی میان‌رده، از پردازنده‌‌ای پایین‌رده هم رونمایی کرد که جایگزین اسنپدراگون 450 محسوب می‌شود. کوالکام در محصول جدید خود برای اولین‌بار از برند Kyro در پردازنده‌های سری 400 استفاده می‌کند. در پردازنده‌ی جدید پایین‌رده‌ی شرکت، شاهد استفاده از خوشه‌های پردازشی Kyro 240 هستیم.

کوالکام اسنپدراگون 460

کوالکام ادعا می‌کند اسنپدراگون 460 با بهره‌گیری از هسته‌های پردازشی پرقدرت جدید، ۷۰ درصد افزایش کارایی را نسبت به اسنپدراگون 450 ارائه می‌کند. به‌علاوه این تراشه با پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 610 ارائه می‌شود که قبلا تنها در خانواده‌ی 600 حضور داشت. درنتیجه در پردازش‌های گرافیکی نیز شاهد ۶۰ درصد بهبود نسبت به نسخه‌ی قبلی خواهیم بود. کوالکام در مجموع ادعا می‌کند که اسنپدراگون 460 نسبت به 450 دوبرابر کارایی را در کل سیستم ارائه می‌کند. ظاهرا شرکت تصمیم دارد تا کاربران دسته‌های پایین‌رده را نیز به کاربردهای بازی و واقعیت افزوده در گوشی‌های هوشمند جذب کند. پردازنده‌ی گرافیکی جدید همچنین از API گرافیکی Vulkan پشتیبانی می‌کند که هم‌اکنون توسعه‌دهنده‌های متعدد بازی از آن بهره می‌برند.

پردازنده‌ی پایین‌رده‌ی جدید کوالکام، یک پردازش‌گر سیگنال دیجیتال (DSP) جدید هم دارد که در کاربردهای هوش مصنوعی و خصوصا تشخیص صدا کارایی زیادی خواهد داشت. به‌علاوه ISP بهینه‌ای هم در پردازنده‌ی جدید استفاده می‌شود که پردازش تصویر سریع‌تر و پشتیبانی از سه دوربین را به‌همراه خواهد داشت. کوالکام در این پردازنده از مودم X11 بهره می‌برد که سرعت حداکثر 4G را افزایش خواهد داد. وای‌فای ۶ و NavIC نیز مانند مدل‌های دیگر در پردازنده‌ی 460 پشتیبانی می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات