مرور ۱۳ جاذبه‌ گردشگری در استانبول با الی گشت

پنج‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
الی گشت با ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات گردشگری به‌صورت آنلاین می کوشد تا به‌عنوان یکی از  معتبرترین شرکت‌های گردشگری در ایران، تجربه‌ی لذت بخش یک سفر را برای مشتریانش به ارمغان آورد.
تبلیغات

استانبول، شهر مورد علاقه بسیاری از امپراطوری‌های بزرگ دنیا بوده است؛ از هخامنشیان ایران گرفته تا امپراطورهای جاه طلب روم و اسکندر مقدونی سیری ناپذیر، همگی چشم‌داشت قابل‌توجه‌ای به این پل ارتباطی سبز میان آسیا و اروپا داشته‌اند. استانبول مانند تنه درخت زیبا و تنومندی که هر کس یادگاری خود را روی تنه‌اش به جا گذاشته است، پر از دیدنی‌ها و جاذبه‌هایی منحصر‌به‌فرد از دوران گذشته است. در میان هزاران اثر به جا مانده در استانبول، قصد داریم تا با الی گشت به بیست مکان دیدنی این شهر سر بزنیم و نگاهی به قامت معماری‌شان بیاندازیم. به‌راحتی تور استانبول خود را آنلاین از این لینک تهیه فرمایید.

۱. مسجد ایاصوفیه، نماد اقتدار

چند صد سال بعد از ساخت ایا صوفیه، امپراتوری بیزانس موفق شد تا کلیسای با عظمتی بسازد و بالاخره موفق شد فریاد بزند و به سلطان سلیمان فخر بفروشد که معماری مسیحیت از معماری ایاصوفیه جلو زده است! البته که وقتی به نمادها و تراشه‌های ایا صوفیه با آن گنبد بلندش نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم بگوییم اثری در جهان هست که می‌تواند با عظمت آن برابری کند. در حال حاضر ایا صوفیه به نگین شهر تبدیل شده است و همه استانبول را با ایا صوفیه‌اش می‌شناسند. این مسجد با چندین مناره و رنگ سبزی که بر گنبد خود دارد به یکی از پرطرفداترین جاذبه‌های گردشگری استانبول تبدیل شده است.

۲. کاخ توپ‌قاپی، جولانگاه امپراطوری عثمانی

کاخ توپ‌قاپی یکی از قصرهای موردعلاقه سلاطین امپراطور عثمانی بوده است. این کاخ در قرن پانزدهم بعد از بعثت پیامبر اسلام (ص) به دستور سلطان مهمت ساخته شد. بسیاری از معماران در یک مورد اتفاق نظر دارند؛ کاخ توپ‌قاپی ترکیبی سحرآمیز از هنر خطاطی اسلامی و گنبدهای تو در تو است که تنها می‌خواهد مفهوم جز به کل را به بیننده القا کند. البته شاخصه‌های هنر معماری مسیحی را هم می‌توان در این کاخ دید. دلیل اهمیت کاخ توپ‌قاپی و حضور آن در شهر استانبول به این خاطر است که پادشاهان و سلاطین این کشور، در گذشته، برای شور و تصویب قوانین کشور با وزرا و سران کشور، در این کاخ جلسه می‌گذاشتند.

۳. هیپودروم، ورزشگاه باستانی

هیپودروم یکی از نشانه‌هایی‌ است که کشور ترکیه از همسایه متمدن خود، یونان، به ارث برده است. هیپودروم در شهر استانبول قرار گرفته است. به این اثر و معماری کهن می‌توان به‌عنوان یک دانشگاه تمام عیار برای دانشجویان معماری و باستان‌شناسی نگاه گرد. هیپودروم از دو قسمت هیپوس به‌معنای اسب و دروموس به‌معنای میدان تشکیل شده است. این جاذبه گردشگری در شهر استانبول نمادی‌ست از حضور ورزش‌های باستانی در این کشور. نقش برجسته‌هایی که از مردان اسب‌دوان روی ابلیسک‌ها حک شده است، نظر تمام گردشگرانی که به استانبول آمده‌اند را به خود جلب می‌کند.

۴. موزه باستان‌شناسی استانبول

معمولا وقتی وارد موزه‌ها می‌شوید، تازه می‌توانید آثار باستانی و تاریخی را ببینید. اما موزه باستان‌شناسی استانبول، به خودی خود، یک اثر باستانی‌ست که مجسمه‌ها و ستون‌های نمای بیرونی آن به اندازه اشیا باستانی درون موزه، سن و سال دارند. موزه باستان‌شناسی استانبول یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است و با فضایی آرام نظر بسیاری از گردشگران استانبول را به خود جلب می‌کند.

۵. بازار بزرگ استانبول

از همان آغاز که وارد بازار می‌شوید، چراغ‌های رنگی و قاب‌های کاغذی آن‌ها، برق به چشمان‌تان می‌اندازد. صدای حجره داران از تمام قسمت‌ها و حجره‌ها به گوش می‌رسد و بوی باقلوای استانبولی، فضای بازار را پر کرده است و هوش از سر هر رهگذری می‌برد. سرپوشیده بودن چنین بازاری آن هم با پانصدسال قدمت واقعا خارق‌العاده‌ست. بازار بزرگ همان‌طور که شریان اقتصادی استانبول و ترکیه به حساب می‌آید، از طرفی دیگر نمونه بارز از یک اثر تاریخی زنده است که همپای بزرگ‌ترین مراکز تجاری ترکیه مشغول به فعالیت است و خود را از تک و تا نینداخته است.

بازار ادویه

۶. بازار ادویه

کافی‌ است تا پا به این بازار در استانبول بگذارید. بوی هزاران ادویه اجازه تنفس هوای تازه را از شما خواهد گرفت. بازار ادویه استانبول مانند جهانگردی‌ست که از گوشه و کنار دنیا و از هر کشوری، ادویه‌اش را به سوغات آورده است. از دارچین و زعفران ایرانی گرفته تا ادویه کاری هندی و گل‌های کوهستانی چین همگی در بازار ادویه استانبول وجود دارند.

با مراجعه به وبسایت الی گشت می توانید بلیط های هواپیما استانبول را با اطمینان مشاهده و دریافت نمایید:

https://www.eligasht.com/tours/بلیط-هواپیما-استانبول/

۷. کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه یا دولماباغچه در شهر استانبول قرار گرفته است. یکی از اعجاب‌انگیز ترین قسمت‌های این کاخ، زیربنای  ۴۵ هزار متری آن است. و جالب‌تر آن‌که حتی یک متر مربع از این ۴۵ هزار متر به هدر نرفته و در وجب به وجب آن، نمونه‌ای زیبا از معماری اروپایی را می‌بینید. صندلی‌های تمام مخمل و چوب‌‎پرده‌هایی ظریف که در قرن نوزدهم ساخته شده‌اند، تعجب هر گردشگری را برمی‌انگیزد. ترکیب معماری کاخ دلمه باغچه در استانبول، از معماری باروک، روکوکو و  نئوکلاسیک تشکیل شده است.

۸. کلیسای کورا

کلسیای کورا یا کلیسای بازماندگان مقدس متعلق به یونانیان ارتدکس است. این کلیسا دیوارهایی بلند و قطور دارد که در گذشته مانند دژی مستحکم در برابر دشمن عمل می‌کردند. گرچه هنوز هم ساختمان و معماری بی‌نظیر این کلیسا در استانبول به قدرت خود باقی‌‎ست. ساخت کلیسا کورا از قرن 9 بعد از میلاد مسیح شروع شد و تا قرن ۱۴ میلادی ادامه پیدا کرد. قرینه‌ها در گنبد و برج و باروی کلیسای کورا، نسخه قابل‌توجه‌ای از معماری کلاسیک و گوتیک را پیش روی گردشگران شهر استانبول قرار می‌دهد.

۹. موزه هنرهای ترکی و اسلامی

این موزه در استانبول قرار دارد و قبل از تبدیل شدن‌اش به موزه، یکی از خانه‌های ابراهیم پاشا، وزیر سلطان سلیمان عثمانی بوده است! موزه هنرهای ترکی و اسلامی، قسمت بزرگی از آثار به‌جا مانده از قرن نهم پس از میلاد تا قرن چهاردهم را در خود جا داده است. وسعت و معماری دلباز این خانه، این امکان را فراهم کرده است تا دولت ترکیه از آن به‌عنوان گنجینه آثار مکتوب ترکیه و به‌ویژه استانبول یاد کند.

۱۰. مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا یا مسجد آبی در شره استانبول قرار گرفته است. ترکیب و معماری این مسجد از سنگ فیروزه و رنگ آبی فیروزه‌ای تشکیل شده است. رنگ آبی در میان نقش‌ها و آیه‌های نوشته شده در گنبد و دیوارهای این مسجد، نوعی آرامش تجربه نشده‌ای را به گردشگران و نمازگزاران خود هدیه می‌دهد. مسجد رستم پاشا استانبول در همسایگی بازار ادویه قرار گرفته است. و گردشگران استانبول می‌توانند بعد از خرید از بازار ادویه، سری به مسجد فیروزه‌ای رستم پاشا بزنند.

۱۱. قلعه یدیکوله

برای رسیدن به قلع یدیکوله باید سوار قطار شهری شوید و کمی از استانبول فاصله بگیرید. در جایی خوش آب‌وهوا و سرسبز و در کنار سواحل مدیترانه، قلعه‌ای هزار ساله را می‌بینید که منتظر بازدیدکنندگان بسیاری‌ است. در‌های ورودی قلعه یدیکوله از طلا ساخته شده‌اند. این قلعه متعلق به امپراطوری تیودوزیوس یونانی‌ست. بعد از گشت‌وگذار در این قلعه زیبا می‌توانید از کوه‌های اطراف آن بالا بروید و چشم‌اندازی بی‌نظیر به دریای مرمره داشته باشید.

۱۲. برج گالاتا

برج گالاتا در قرن چهاردهم بعد از میلاد مسیح ساخته شده است. ویژگی این برج، قابلیت دیدبانی آن به شهر استانبول است که اصلا در گذشته به دلیل چنین کاربردی ساخته شده است. البته نمی‌توان معماری یکپارچه و پنجره‌های کوچکی که نور را به داخل برج دعوت می‌کنند را در این شگفتی معماری نادیده گرفت. برای گردشگرانی که زیاد دوست ندارند از شهر فاصله بگیرند، برج گالاتا بهترین گزینه به حساب می‌آید.

۱۳. موزه فرش

بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به استانبول می‌آیند، امکان ندارد سفر خود را بدون تماشا از موزه فرش استانبول تمام کنند. فرش عضو جداناشدنی فرهنگ خاورمیانه به‌ویژه ایران و ترکیه است و برای گردشگران اروپایی، دیدن فرش‌ها و قالیچه‌های پر رنگ و لعاب موزه فرش استانبول لطف دیگری دارد. قالیچه‌ها و فرش‌های هزار رج در موزه فرش استانبول در هیچ کجای دنیا نظیر ندارند، طوری که برای بسیاری از آن‌ها نمی‌توان هیچ قیمتی تعیین کرد.

الی گشت

همین حالا برای دریافت اطلاعات هتل های استانبول روی این لینک کلیک کنید.

اطلاعات تماس:

تلفن: ۸۵۴۰(۰۲۱)

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس : تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه ۲۳، پلاک ۷

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات