تغییرات اقلیمی می‌تواند منجر به مرگ و خسارت‌های بیشتری شود

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تغییرات اقلیمی، پیامدهایی چون افزایش میزان غرق شدن، تصادف خودرو و خشونت را به‌دنبال خواهد داشت.
تبلیغات

با شدت‌گرفتن تغییرات اقلیمی و نوسان‌های غیرمعمولی دما، سالانه ۲۱۳۵ نفر در ایالات متحده بر اثر حوادثی مانند غرق‌شدن، سقوط و ضرب و جرح، جان خود را از دست می‌دهند. یافته‌های پژوهشگران کالج سلطنتی لندن، کلمبیا و هارواد دراین‌زمینه در مجله‌ی Nature medicine منتشر شد. ارتباط بین نوسان دما (جریان‌های غیرمعمول گرما و سرما) و آسیب‌ها قابل توصیف نیست اما به‌گفته‌ی پژوهشگران با تخمین‌ها می‌توان از مرگ‌ومیر جلوگیری کرد.

به‌گفته‌ی مؤلفان پژوهش یادشده، ارتباط آسیب‌ها و خسارات با تغییرات اقلیمی تاکنون در پژوهش‌ها کمرنگ بوده است. پژوهش‌های گذشته به بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های گرمایی یا بیماری‌های مرتبط‌با حشرات پرداخته‌اند. به نقل از سازمان جهانی بهداشت، بین سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰، سالانه ۲۵۰ هزار نفر بر اثر سوء تغذیه، مالاریا، اسهال و استرس گرمایی ناشی از تغییرات اقلیمی، جان خود را از دست خواهند داد.

استرس گرمایی

از طرفی، پنج میلیون نفر هم بر اثر جراحت در سراسر دنیا می‌میرند و آمار مرگ‌ومیر یک به ده خواهد شد. بسیاری از این آسیب‌ها قابل پیشگیری هستند و به‌گفته‌ی مؤلفان، باید بخشی از تلاش‌ها به آمادگی در برابر شرایط اقلیمی فاجعه‌بار اختصاص پیدا کند.

برخی آسیب‌ها از جمله مرگ و میر ناشی از غرق شدن، سقوط و تصادف‌های خودرویی، غیرعمدی هستند؛ اما آسیب‌های عمدی و تحمیلی ناشی از آزار و اذیت و خودکشی، اهمیت سلامت ذهن و سازگاری با سیاره‌ای در حال تغییر را ثابت می‌کنند. طبق یافته‌های پژوهشی دیگر، نرخ خودکشی در ایالات متحده و مکزیک همراه‌با دمای میانگین جهانی بالا خواهد رفت. رابی پارکز، مؤلف ارشد این پژوهش می‌گوید:

این بررسی اهمیت سلامت ذهن به‌عنوان سرباری مخفی را نشان می‌دهد. طبق یافته‌های ما، افزایش دما می‌تواند روی سلامت ذهن افراد به‌ویژه جوانان تأثیر بگذارد.

پارکز معتقد است، نیاز به انجام پژوهش‌های بیشتر درباره‌ی رابطه‌ی بین سلامت ذهن و افزایش دما احساس می‌شود. دلیل افزایش خودکشی و آسیب‌های دیگر در طول نوسان‌های دمایی هنوز به خوبی درک نشده است. دلیل غرق شدن می‌تواند به نیاز افراد برای خنک شدن در هوای گرم مرتبط باشد. پژوهشگرها همچنین به افزایش آشفتگی افراد در هوای گرم و تمایل به مصرف الکل بیشتر اشاره می‌کنند که می‌تواند نتایجی مثل تصادف‌های خودرویی و آزار و اذیت را به‌دنبال داشته باشد.

 پژوهش‌های دیگر به ارتباط دمای بالا با افزایش جرم و جنایت اختصاص یافته‌اند. در یک سمت طیف، آب و هوای سرد می‌تواند منجر به سقوط‌های بیشتر شود اما طبق این بررسی، هوای گرم‌تر ممکن است خطر سقوط جوانان و آسیب‌رساندن به خود را افزایش دهد.

پس از خودکشی، جراحت‌های حمل‌ونقل از جمله تصادف‌ خودرو، بخش زیادی از مرگ‌ومیرهای ناشی از نوسان‌های دمایی را تشکیل می‌دهند؛ اما مرگ ناشی از غرق شدن هم با تقریبا ۱۴ درصد افزایش، جهش چشمگیری داشته است. براساس یافته‌های بررسی، مردان جوان بین سنین ۱۵ تا ۳۴ سال بخش زیادی از مرگ‌ومیرها را تشکیل می‌دهند و شهرهایی مثل کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا بیشتر تحت تأثیر تغییرات قرار می‌گیرند.

نوسان‌های دمایی سطح استرس را افزایش می‌دهند

پژوهشگرها برای رسیدن به آمار فوق، به تحلیل مرگ‌ومیرهای ناشی از سانحه در ایالات متحده (به‌غیر از هاوایی و آلاسکا) بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۷ پرداختند و این آمار را با تغییرات غیرمعمول دما در هر ماه مقایسه کردند. آن‌ها از داده‌ها برای تخمین تعداد آسیب‌های مرتبط با افزایش دمای جهانی استفاده کردند. طبق پیش‌بینی پژوهشگرها، اگر دمای زمین به ۱/۵ درجه بالاتر از سطح پیش صنعتی برسد، ۱۶۰۰ مورد مرگ‌ومیر ناشی از آسیب رخ خواهد داد؛ اما براساس سیاست‌های فعلی، این اتفاق بعید به‌نظر می‌رسد. طبق تخمین پژوهشگرها، حتی اگر طبق توافق پاریس دمای زمین کمتر از دو درجه بالای سطح پیش از انقلاب صنعتی برود، ۲۱۳۵ مورد مرگ و میر رخ خواهد داد. براساس دمای میانگین جهانی، متأسفانه امروزه کشورها با سه درجه افزایش دما روبه‌رو هستند.

یکی از مزایای پژوهش‌های اقلیمی، کمک به تغییر خروجی‌ها است. به‌گفته‌ی مجید عزتی، مؤلف و استاد کالج سلطنتی لندن: «ما باید با آماده‌سازی بهتر از طریق خدمات اورژانس، پشتیبانی اجتماعی و هشدارهای سلامتی برای پاسخ به این تهدید آماده شویم.» آمار مرگ‌ومیر به معیارهایی مثل وضعیت اجتماعی، اقتصادی و دسترسی به مشاوره و بهداشت و درمان وابسته است. استفاده از سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی مناسب به‌جای رانندگی می‌تواند خطر ناشی از رانندگی در آب و هوای بد را کاهش دهد.

به‌گفته‌ی برخی پژوهشگرها، در پژوهش‌های آینده‌ی تأثیر تغییرات اقلیمی بر حوادث، باید معیارهایی مثل تغییر در بارش باران را هم در نظر گرفت. همچنین نیاز به اطلاعات بیشتری درباره‌ی تأثیر آسیب‌ها بر جوامع مختلف وجود دارد. آسیب‌های اجتماعی تغییرات اقلیمی به معیارهایی مثل موقعیت مکانی، نژاد و درآمد هم وابسته‌اند. به‌گفته‌ی مؤلفان: «بخش عمده‌ای از آسیب‌ها را مشکلات بهداشتی عمومی تشکیل می‌دهند که دارای پیامدهای اقتصادی و اجتماعی هستند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات