آلفابت چهارمین شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا شد

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ارزش سهام آلفابت به‌لطف رشد کسب‌وکارهای مبتنی‌بر فضای ابری این شرکت افزایش یافت و برای اولین‌بار ارزش کلی یک‌تریلیون دلار را برای آلفابت رقم زد.
تبلیغات

مجموعه‌ی آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود، توانسته به ارزشی بالغ‌بر یک‌تریلیون دلار در بازار دست پیدا کند. به‌عبارت‌دیگر، آلفابت چهارمین شرکت آمریکایی است که ارزش آن از یک‌تریلیون دلار بیشتر شده است. اپل اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۸ ارزش سهام آن از این مقدار تجاوز کرد و بعدها مایکروسافت و آمازون نیز توانستند ارزش سهامشان را به بیش از یک‌تریلیون دلار افزایش دهند. با اینکه ارزش آمازون با کاهش روبه‌رو شده و هم‌اکنون ۹۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، ارزش سهام اپل و مایکروسافت هنوزهم بیشتر از مقدار یادشده است.

تحلیل‌ها درباره‌ی مدیرعامل جدید آلفابت، ساندار پیچای، خوش‌بینانه به‌نظر می‌رسد. در بیانیه‌ی غافل‌گیرکننده‌ای که سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد، مؤسس آلفابت، لری پیج، اعلام کرد قصد دارد همراه‌با سرگی برین، دیگر بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت مذکور، از سمَت‌هایشان کناره‌گیری کنند. پیچای از قبل نیز مدیرعامل گوگل بود و تمامی کسب‌و‌کارهای اصلی این شرکت شامل موتور جست‌و‌جو، تبلیغات، یوتیوب و اندروید را کنترل می‌کرد و میزان درخورتوجهی از درآمدها و سودهای گوگل به‌خاطر او محقق می‌شد. بااین‌همه، او زیرنظر لری پیج فعالیت می‌کرد؛ شخصی که علاوه‌بر سرمایه‌گذاری‌های پرخطر روی فناوری‌های تجربی، همچون اتومبیل‌های خودران و پهپادهای حمل بسته، بر کسب‌وکارهای دیگری نیز نظارت می‌کند. حال پیچای مسئولیت تمامی مجموعه را برعهده دارد؛ اما پیج و برین هنوزهم کنترل اکثر سهام آلفابت را دراختیار دارند و تأثیر بسزایی بر تصمیم‌های عمده‌ی شرکت می‌گذارند.

بخشی از خوش‌بینیِ تحلیل‌‌ها، مربوط به رشد کسب‌و‌کارهای مبتنی‌بر فضای ابری شرکت است؛ کسب‌و‌کارهایی که با وجود فاصله‌ی زیاد با رهبری آمازون و پیشروی مایکروسافت در این حوزه، توانسته درآمد یک‌میلیارد دلاری گوگل در بخش فضای ابری را در سه‌ماهه‌ی بین فوریه‌ی ۲۰۱۸ و ژوئیه‌ی ۲۰۱۹ دوبرابر کند و به دومیلیارد دلار برساند. آلفابت انتظار دارد با سرمایه‌گذاری‌های گسترده ازجمله سه‌برابرکردن نیروهای بخش فروش و قدرت‌بخشی به سرویس Cloud Health گوگل، رشد مشابهی در سال پیش‌رو تجربه کند. با‌این‌حال، کسب‌و‌کارهای یادشده‌ی شرکت آلفابت در مواجهه با مسائلی درزمینه‌ی اعتماد کاربران با مشکلاتی روبه‌رو هستند. البته برخی از تحلیلگران ثبات بخش تبلیغات شرکت مذکور را نیز یکی از قوت‌های آن می‌دانند.

Sundar Pichai

در دسامبر گذشته، مؤسسه‌ی مالی Stifel برآورد خود از ارزش سهام آلفابت در آینده را به ۱۴ درصد و از ۱٬۳۲۵ به ۱٬۵۲۵ دلار افزایش داد. پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا برآوردهای خود از سهام این شرکت را افزایش داد و بیان کرد تجارت سالمی را در بخش تبلیغات بین سایر کسب‌و‌کارهای آلفابت رؤیت می‌کند، سهام شرکت مادر گوگل نزدیک به یک درصد افزایش پیدا کرد. افزایش سهام آلفابت مغایر با روندی است که در چند وقت اخیر شاهد بوده‌ایم. درواقع، پس از اینکه آلفابت در فصل بهار سال گذشته ارقام کمی برای تجارت تبلیغاتش گزارش کرد، بدترین روزهای خود را از آوریل ۲۰۱۰ سپری می‌کرد. در بازه‌ی زمانی یادشده، قیمت سهام این شرکت ۷٫۵ درصد و مجموعا ۶۷ میلیارد دلار از ارزش آلفابت کاهش یافت.

بعدها نیز شرکت مذکور در گزارش مالی خود از سه‌ماهه‌ی سوم سال، برآوردها از میزان درآمد به‌ازای هر سهم را منتشر نکرد. همچنین در این گزارش، روند سوددهی کندتر شده بود. در پی انتشار گزارش یادشده، سهام آلفابت ۴ درصد سقوط کرد و درنهایت با اندکی بهبود، کاهش ۲ درصدی را نشان داد. این غول فناوری همچنین با چندین نزاع فرهنگی روبه‌رو است. برای مثال، هیئت ملی ارتباطات کارگری (NLRB) و چند ایالت و اداره‌های فدرالی ضدانحصارگرایی نیز در حال بررسی پرونده‌هایی درباره‌ی آلفابت هستند.

به‌نظر می‌رسد فیسبوک با ارزش تقریبی ۶۲۰ میلیارد دلار، احتمالا مدعی بعدی در صف شرکت‌های یک‌تریلیون دلاری باشد. آلفابت گزارش مالی خود از سه‌ماهه‌ی چهارم سال میلادی گذشته و نیز کل سال را در روز سوم فوریه ارائه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات