معرفی کتاب فرمول: قوانین جهانی موفقیت اثر لزلو باراباسی

پنج‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
موفقیت همان چیزی است که همه‌ی افراد دنبالش هستند و تعاریف متفاوتی از آن دارند. در کتاب فرمول، با نگاهی تازه به موفقیت، قوانین جهانی برای آن تعریف شده است.
تبلیغات

بیشتر اوقات موفقیت با تلاشی که می‌کنیم برابر نیست. ما کاری را انجام می‌دهیم، اما ممکن است پیشرفتی به‌دست نیاوریم. بارها پیش آمده که سخت تلاش کردیم، اما هیچ‌وقت به‌خوبی دیده نشده است. ایده‌های خوبی داشتیم که هیچ‌گاه اعتباری برای ما به‌همراه نیاورده است. چیزی که همیشه شنیده‌ایم، این بوده که باهوش‌بودن در کنار پشتکار زیاد، به موفقیت منجر می‌شود. اما در دنیای امروز، این تلاش‌ها به‌ندرت به موفقیت تبدیل می‌شوند. لازلو بارباسی، محقق و پژوهشگر و کارشناس مطرح جهانی در زمینه‌ی علوم شبکه، واقعیت موفقیت را برملا می‌کند. از نظر او موفقیت، یک امر اجتماعی است که براساس افکار افراد اطراف ما و میزان ستایش آن‌ها تحقق پیدا می‌کند.

the formula book/کتاب فرمول لزلو باراباسی

آیا تابحال آرزو کرده‌اید که ای کاش می‌توانستید راز رسیدن به موفقیت را به یک معادله‌ی ریاضی ملموس تبدیل کنید و از آن برای موفق‌شدن بهره ببرید؟ در کتاب فرمول: قوانین جهانی موفقیت، لزلو باراباسی از فرمول مشخصی برای موفقیت صحبت می‌کند. به اعتقاد او رسیدن به موفقیت، فرمول علمی و ریاضی دارد. او در کتابش، اهمیت حیاتی احترام و تحسین جامعه را در برابر کاری که ما انجام می‌دهیم، گوشزد کرده است و آن را معیاری برای موفق‌بودن یا نبودن فرد یا سازمان می‌داند. کتاب او چه برای کسی که سازمانی را اداره می‌کند و چه برای هر فردی که در رؤیای موفقیت است، حرف‌هایی برای گفتن دارد.

خلاصه کتاب

لزلو باراباسی با کمک داده‌های جهانی و مطالعه‌های موردی در زمینه‌ی موفقیت و چگونگی رسیدن به آن، بررسی‌ها و تحقیقات گسترده‌ای را انجام داده است. او نتایج این تحقیقات را در کتابی به‌نام «فرمول: قوانین جهانی موفقیت» نوشته است. محتوای کتاب، قواعد پنهانی را نشان می‌دهد که براساس آن‌ها درمی‌یابیم چه کسی واقعاً در مسیر موفقیت پیش می‌رود و دلیل آن چیست. کتاب فرمول، ۱۲ قانون حاکم بر این پدیده و چگونگی استفاده از این قوانین به نفع خود را برای خواننده ترسیم می‌کند. لازلو در کتابش، از اصول علمی آشکاری که باعث موفقیت می‌شود، پرده برمی‌دارد و به‌این ترتیب درک جدیدی از علت اساسی برتری برخی افراد بر دیگران (برتری به‌معنای تعریفی از موفقیت در جامعه‌ی امروزی) را ارائه می‌دهد.

موفقیت پدیده‌ای فردی نیست، بلکه جمعی است.

در کتاب فرمول، بارباسی قدردانی جامعه را در امر موفقیت، نسبت به عملکرد فرد برجسته می‌کند. او معتقد است موفقیت در کاری که می‌کنیم، به تقدیر و تحسین جامعه بسیار وابسته است. او نشان می‌دهد که اگر بخواهیم از کار ما تقدیر شود، دستاوردهای ما مورد توجه قرار گیرد و میراث ما پایدار بماند، نمی‌توانیم فقط به غریزه و عملکرد قوی و به‌طور کلی مطالب الهام‌بخش تکراری و قدیمی متکی باشیم. بلکه نیاز به نگرشی جدید نسبت به موفقیت داریم. نگرشی که نویسنده در این کتاب مطرح کرده، متفاوت از سایر کتاب‌ها در زمینه‌ی خودیاری و موفقیت است.

the formula book/کتاب فرمول لزلو باراباسی

نگاهی علمی به موفقیت

لزلو باراباسی مقدمه را با این جمله آغاز کرده است: «موفقیت مربوط به شما نیست، مربوط به ما است.» شاید در نگاه اول این جمله کمی نامفهوم به‌نظر برسد. اما با خواندن بخش مقدمه، که لازلو در آن درباره‌ی چگونگی نوشتن کتابش شرح داده، خواننده متوجه می‌شود که طبق تحقیقات علمی نویسنده، موفقیت امری اجتماعی است و فردی نیست. او می‌گوید این روزها مشغول کار در اداره‌ی مرکز تحقیقات شبکه پیچیده بوستون است و چرایی موضوعات بسیار متنوعی را جست‌وجو می‌کند و می‌گوید:

عاشق این‌گونه مسائل هستم. محاسباتی که در پس‌زمینه‌ی ساختار اجتماعی ما وجود دارد. وقتی برای تحلیل علمی با استفاده از مدل‌ها و ابزارها موضوعات غیر محتمل را بررسی می‌کنم، این چارچوب‌ها دانش ما را ژرف‌تر می‌کنند.

لازلو همین تحقیقات را در طول چند سال برای موفقیت انجام داده است. اولین زمینه‌ای که بررسی کرد، موفقیت در علم بود. این بررسی‌ها داد‌ه‌های عظیمی را درباره‌ی دستاوردهای انسان‌ها در اختیارش گذاشت که با کمک آن‌ها توانست تک‌تک عناصر سازنده‌ی موفقیت و سازوکار آن را مطالعه کند. هدفش این بود که موفقیت را مانند یک مسئله‌ی ریاضی فرموله کند. از نظر او، برای همه‌ی سؤالات به‌ظاهر کیفی، پاسخ‌هایی کمی یافت می‌شود. او معتقد است با بررسی الگوهای موجود در داده‌ها و شناسایی مکانیزم‌هایی که باعث موفقیت می‌شوند، می‌توان به این سوالات پاسخ داد.

the formula book/کتاب فرمول لزلو باراباسی

باراباسی به این نکته اشاره می‌کند که با بررسی سایر کتاب‌های موفقیت بازار، متوجه شده است که بیشتر این نوشته‌ها روی پیام‌های الهام‌بخش و داستانی استوارند و نسبت به قواعد دشوار و داده‌های تجربی پیچیده‌ی علمی، خیلی متفاوت هستند. اما کاری که او می‌خواهد در این کتاب ارائه دهد، یک تحقیق علمی گسترده درباره‌ی موفقیت است. چون او معتقد است بسیاری از افراد مشتاقند بدانند که چه چیزی باعث موفقیت می‌شود. از آنجایی که الگوهای به‌دست آمده و مطالعه شده توسط وی، جهانی بوده‌اند، این قوانین را قوانین جهانی خوانده است و می‌گوید قوانین موفقیت را نمی‌توانیم به‌منظور هماهنگی با نیازها یا عقایدمان بازنویسی کنیم. او هدفش را از نوشتن کتاب فرمول خلاصه‌کردن یافته‌های علمی‌اش است، به‌گونه‌ای که خوانندگان بتوانند این دانش را در زندگی‌شان به‌کار گیرند. او سبک کتابش را به‌جای خودیاری، علم‌یاری نامیده است.

ارتباط عملکرد و موفقیت

حرف اصلی نویسنده در این کتاب این است که آن دستاوردهایی که ما در زندگی شخصی‌مان به‌مرور و در طول زندگی به‌دست می‌آوریم، عملکرد ما هستند، نه موفقیت. عملکرد، درواقع آن اعمالی است که در زندگی شخصی ما و اطرافیانمان یک پیروزی یا موفقیت محسوب می‌شود، اما بازتاب اجتماعی ندارد. یعنی تحسین جامعه را برنمی‌انگیزد. اما موفقیت آن عملکردی از شما است که اجتماع آن را تحسین می‌کند، قدردان آن است و به این کار پاسخ می‌دهد. او قصد ندارد از ارزش عملکردهای خوب افراد در زندگی بکاهد، بلکه می‌گوید نباید اسم تمام این‌ها را «موفقیت» بگذاریم. باتوجه به چنین نگرشی، او با استفاده از الگوهای جهانی موفقیت و بررسی آن‌ها به فرمول موفقیت رسیده است. لازلو می‌گوید:

قوانین موفقیت، همچون قوانین جاذبه، به‌طور تغییرناپذیری قرن‌ها است که زندگی و کار ما را کنترل می‌کنند، اما ما تاکنون نمی‌دانستیم که چنین قوانینی وجود داشته‌اند.

قوانین موفقیت، دائمی و جهانی هستند.

اگر بخواهیم موفقیت خود را بسنجیم یا بفهمیم که در نهایت چطور تشویق می‌شویم، نمی‌توانیم فقط به عملکردها یا دستاوردهایمان نگاه کنیم. در عوض، باید اجتماع خود را مطالعه کنیم و واکنش آن اجتماع را به سهم خودمان در هر زمینه‌ای بررسی کنیم. همین تمایز مشخص بین عملکرد و موفقیت است که به باراباسی و گروهش در آزمایشگاه کمک کرد الگوهای جهانی موفقیت را شناسایی کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که سخت‌کوشی الزاماً همیشه باعث موفقیت نمی‌شود و باید این دو را از هم تفکیک کرد. هرچند این مسئله باعث نمی‌شود که بگوییم بین عملکرد و موفقیت رابطه‌ای وجود ندارد. درست است که این دو مفهوم برابر نیستند، اما رابطه‌ی میان آن‌ها ۵ قانون جهانی موفقیت را می‌سازد.

پنج قانون جهانی موفقیت

  • قانون اول: عملکرد باعث موفقیت می‌شود، اما وقتی عملکرد را نمی‌تون سنجید، شبکه‌ها باعث موفقیت می‌شوند.
  • قانون دوم: عملکرد محدود است، اما موفقیت نامحدود.
  • قانون سوم: موفقیت قبلی × شایستگی = موفقیت آتی
  • قانون چهارم: اگرچه موفقیت تیمی، نیازمند تنوع و تعامل است، اما هر شخص به‌خاطر دستاوردهای گروه است که مشهور می‌شود.
  • قانون پنجم: با پشتکار، در هر زمانی می‌توانیم موفق شویم.
  • در انتهای کتاب، در بخش نتیجه‌گیری، باراباسی موفقیت انیشتین را با استفاده از ۵ قانون موفقیت، بررسی و ارزیابی می‌کند و به خواننده نشان می‌دهد تمام این قوانین در موفقیت و شهرت او جاری و ساری بوده است. او معتقد است به‌طور شگفت‌انگیزی این فهرست ساده از قوانین، داستان موفقیت مشهورترین چهره‌ی علمی و همینطور سایر افراد موفقی را که به ذهن می‌آیند، دربر می‌گیرد. اگر می‌خواهیم موفقیت را در زندگی خودمان پرورش دهیم و ترویج کنیم، این قوانین برای ما نیز کاربرد دارند. اگرچه قوانین علمی تغییرناپذیرند و نمی‌توان آن‌ها را براساس اهداف خودبازنویسی کرد، اما در عوض می‌توانیم از آگاهی خود نسبت به آن‌ها استفاده کنیم تا از انتخاب‌های آینده‌ی خود باخبر شویم و از دنیای خود بهره ببریم. این موضوع در رابطه با قوانین موفقیت نیز صادق است.

    the formula book/کتاب فرمول لزلو باراباسی

    درباره کتاب فرمول و ترجمه‌ی آن

    کتاب The formula: The Universal Laws of Success در سال ۲۰۱۸ در ۳۲۰ صفحه توسط انتشارات Little, Brown and Company به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب را نشر نوین با عنوان کامل «فرمول : قوانین جهانی موفقیت» و ترجمه‌ی حامد رحمانیان در سال اخیر به چاپ رسانده است. کتاب فرمول در دسته‌بندی کتابخانه‌ی ملی جزو کتاب‌های موفقیت و انگیزشی قرار گرفته است. بااین‌حال رویکرد این کتاب نسبت به موفقیت، از نوع کتاب‌های خودیاری و انگیزشی نیست و نگاهی علمی به این ماجرا دارد.

    درباره نویسنده

    آلبرت لزلو باراباسی، Albert laszlo Barabasi، فیزیکدانی برجسته و در زمینه‌ی تحقیقات در حوزه‌ی علوم شبکه به‌خوبی شناخته‌شده است. او یک مجارستانی متولد ترانسیلوانیا است که کارشناسی ارشدش را در دانشگاه بوداپست مجارستان در رشته‌ی فیزیک نظری به‌پایان رساند و ۳ سال بعد در دانشگاه بوستون، دکترای این رشته را دریافت کرد. لزلو باراباسی تاکنون ۶ کتاب نوشته است که کتاب فرمول، چهارمین کتابش است. کارها و تحقیقات او به کشف شبکه‌های بدون مقیاس در سال ۱۹۹۹ منجر شد. همچنین مدل باراباسی آلبرت را به‌منظور توضیح ظهور گسترده‌ی این شبکه‌ها در طبیعت، تکنولوژی و سیستم‌های اجتماعی، از تلفن‌های همراه گرفته تا آدرس‌های اینترنتی یا جوامع آنلاین ارائه داد.

    the formula book/کتاب فرمول لزلو باراباسی

    دیدگاه دیگران

    نسیم نیکلاس طالب، نویسنده‌ی معروف کتاب قوی سیاه، کتاب فرمول را پروژه‌ای نه‌تنها مهم، بلکه ضروری و حیاتی برای بررسی مسئله‌ی شانس و موفقیت بر پایه‌ی منابع علمی می‌داند و می‌گوید باراباسی کسی است که این پروژه‌ی مهم را رقم می‌زند.

    در بررسی کتاب فرمول توسط آمازون، جان فورو نوشته است:

    این کتاب بهترین کتاب نوامبر ۲۰۱۸ در آمازون بوده است. آلبرت لزلو باراباسی توانسته است با استفاده از معادلات ریاضیاتی، راز موفقیت را فاش کند. کتاب فرمول وی، کتاب خودیاری برای کسانی که دنبال افزایش اعتمادبه‌نفس هستند، نیست. او نویسنده‌ی کتاب‌های دیگری چون Bursts در زمینه‌ی الگوهای پنهان پشت هر رفتاری که از ما سر می‌زند و همچنین Linked درباره‌ی علم جدید شبکه است. لزلو با پیوند اصول اولیه‌ی ریاضی و علوم، ۵ قانون برای موفقیت، استخراج و آن‌ها را با مثال‌های عینی شفاف‌سازی می‌کند. مطالعه‌ی کتاب فرمول برای هر کس که می‌خواهد سازمانی را به‌وجود آورد، یا حتی تنها برای دانستن مکانیزم‌های نادیده‌ای که سطح کارها را از کم به سطوح بالا سوق می‌دهد، کنجکاو است، ضروری محسوب می‌شود.

    نظر شما در این خصوص چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات