اپ استور اپل هر هفته یک میلیارد دلار درآمد دارد

سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپ استور یکی از کانال‌های اصلی درآمد اپل محسوب می‌شود و هر هفته، یک میلیارد دلار درآمد برای آن‌ به‌همراه دارد.
تبلیغات

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد اپل هر هفته ازطریق اپ استور بیش از یک میلیارد دلار درآمد دارد. این درآمد از بازدید هفتگی بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر به‌دست می‌آید. گزارش مذکور درآمد اپ استور را در سال ۲۰۱۹، ۵۴/۲ میلیارد دلار بیان می‌کند.

دلایل متعددی برای درآمد بالای اپل از بازارچه‌ی اپلیکیشن وجود دارد. از میان آن‌ها می‌توان به افزایش مدل‌های کسب‌وکاری مبتنی بر ثبت‌نام و اشتراک کاربر اشاره کرد. به‌علاوه پذیرش مصرف‌کننده‌ها نیز درباره‌ی ارزش محصولات دیجیتالی بیشتر شده است. تغییراتی که در جذابیت محصولات دیجیتال برای کاربران ایجاد شد، فرصت جدیدی را هم برای شرکت‌هایی فراهم می‌کند که به‌دنبال مشتریان در حوزه‌های تجربه‌ی دیجیتال هستند.

درآمد از اشتراک کاربران در سال ۲۰۱۹ افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد. توسعه‌دهنده‌های بیشتری در این دوره به کاربران امکان دادند تا اپلیکیشن‌ها را پیش از پرداخت هزینه، به‌نوعی امتحان کنند. درآمد ازطریق اشتراک به این معنا خواهد بود که مصرف‌کننده‌ها در دوره‌های ماهانه یا چند ماهه، هزینه‌هایی را به توسعه‌دهنده یا شرکت سازنده پرداخت می‌کنند و درنتیجه جریان قابل‌توجهی از درآمد فراهم خواهد شد. افزایش درک کاربران و مصرف‌کننده‌ها از ارزش کالای دیجیتال، یکی از چالش‌های اساسی دنیای فناوری بود که در سال‌های اخیر ظاهرا حل شده است. سال‌ها پیش سرویس‌هایی همچون نپستر سرنوشت تلخی را تجربه کردند، چون دچار عدم ارزش‌دهی کاربران به کالای دیجیتال شدند.

موفقیت‌های اخیر سرویس‌هایی همچون آیتونز، اسپاتیفای، نتفلیکس، آمازون پرایم، آی‌کلاد و دراپ‌باکس باعث شد تا اکثر کاربران، به اهمیت و ارزش محصولات دیجیتال پی ببرند. همین درک ارزش، موجب ایجاد جریان درآمدی قوی شد. هزینه‌ی کاربران در اپ استور از ۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸، با رشد ۱۶ درصدی به آمار فوق رسید. بازی‌ها ۳۷ میلیارد دلار از درآمد مذکور را ایجاد کردند و اپلیکیشن‌های سرگرمی نیز ۳/۹ میلیارد دلار به آن افزودند.

اپلیکیشن‌های اندرویدی / Android Apps

با تغییر رویکردهای درآمدی و هزینه‌ای کاربران، شاهد تغییر روند فروش کالاهای فیزیکی به‌سمت دیجیتالی‌تر شدن نیز هستیم. جیسون ووزلی، معاون ارشد پلتفرم‌ها و محصولات تجاری در ادوبی در این‌باره می‌گوید:

مردم امروز، بیش از همه به شبکه‌ها متصل هستند. ما همگی یک گوشی هوشمند در جیب خود داریم و همین رخداد، یکی از بزرگ‌ترین نیروهای محرکه در تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی محسوب می‌شود. شما درباره‌ی هر چیزی که فکر کنید، امکان خرید را در همان لحظه خواهید داشت.جریان همیشه روشن و همیشه متصل فعالیت کاربران، به‌مرور افزایش پیدا می‌کند و گسترده‌تر می‌شود. خصوصا با افزایش جریان موبایلی و تولد روش‌های جدیدی برای اتصال به اینترنت، شاهد توسعه‌ی هرچه بیشتر جریان خواهیم بود.

اپل اخیرا اعلام کرد که توسعه‌دهنده‌ها از سال ۲۰۰۸ ازطریق اپ استور درآمدی بیش از ۱۵۵ میلیارد دلار داشته‌اند. کوپرتینویی‌ها همچنین تأکید کردند که بیش از یک‌چهارم درآمد مذکور در سال گذشته به‌دست آمد و کاربران تنها در خلال روزهای کریسمس تا سال نوی ۲۰۱۹، ۱/۴۲ میلیارد دلار در اپ استور هزینه کردند که نسبت به سال قبل، رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. اپ استور در روز سال نوی ۲۰۲۰، فروش ۳۸۶ میلیون دلاری را تجربه کرد. این آمار در روز مشابه سال گذشته، ۳۲۲ میلیون دلار بود.

مارکت اپلیکیشن گوگل یعنی گوگل پلی هم درآمد مناسبی را از فروش محصولات دیجیتالی تجربه می‌کند. البته کاربران اندروید در روز سال نو ۲۰۲۰، تنها ۲۹/۳ میلیون دلار هزینه کردند که آمار iOS را ۸۵ درصد بالاتر نشان می‌دهد.

Play Store / گوگل پلی

زنجیره‌ی ارزش دیجیتال

انواع آمارهایی که از محصولات دیجیتال منتشر می‌شود، پذیرش ارزش این نوع از محصولات را اثبات می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توان به درآمد بازی پوکمون گو اشاره کرد که به‌تنهایی در سال گذشته و ازطریق خریدهای درون برنامه‌ای، نزدیک به یک میلیارد دلار درآمد داشت. چنین حقیقت‌هایی باید برای فعالان دنیای کسب‌وکار که به‌دنبال ارائه‌ی خدمات و محصولات جدیدی هستند، حائز اهمیت باشد.

کاربران بیش‌ازپیش به ارزش محصولات دیجیتال پی برده‌اند

تمایل کاربران به پرداخت هزینه برای سرویس‌های دیجیتال نشان می‌دهد که مدل‌‌های کسب‌وکاری همچون «اطلاعات به‌عنوان سرویس»، توسعه‌ی فعالیت در کانال‌های دیجیتال و پشتیبانی از تجربه‌های دیجیتالی کلیدی، احتمال درآمدزایی بیشتری دارند. جذب مشتری و افزایش درگیری و وفاداری کاربران نیز در سرویس‌های دیجیتالی آسان‌تر از گذشته شده است.

در محیط پررقابت کسب‌وکار امروزی، ارائه‌ی سرویس‌های دیجیتالی عالی اهمیت بالایی دارد. به‌علاوه آمارهایی همچون گزارش گارتنر از عدم رضایت ۸۴ درصد از کاربران از تجربه‌های دیجیتال نشان می‌دهد که هنوز فرصت های زیادی برای طراحی و توسعه‌ی تجربه‌ها وجود دارد. از آمارهای مهمی که پیرامون تجربه‌ها و محصولات دیجیتال منتشر می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۶۰ درصد از کسب‌وکارهای درگیر در پروژه‌های تحول دیجیتال، مدل‌های کسب‌وکار جدید ساخته‌اند.
  • ۷۸ درصد از مشتریان از کانال‌های موبایلی برای ارتباط با برندها استفاده می‌کنند.
  • ۸۰ درصد از کاربران نسل هزاره، تمایل به خرید از شرکت‌هایی دارند که پورتال‌های سرویس‌دهی مشتری موبایلی داشته باشند.
بهترین اپلیکیشن‌ها

پایداری اقتصادی و وفاداری مشتریان در دوران کنونی قابل اعتماد نیست. به‌بیان دیگر شاید موج جدیدی از تجربه‌ی کاربری یا محصولاتی با ویژگی‌های خاص، حجم عمده‌ای از مشتریان وفاداری که یک سرویس در طولانی‌مدت کسب کرده باشد را ازآن خود کند. چنین رویکردی در کسب‌وکارهای سنتی هم دیده می‌شد، اما سرعتی که راهکارهای دیجیتالی پیاده می‌شوند و توسعه می‌یابند، رقابت آن‌ها را بیشتر از سرویس‌های سنتی می‌کند. درنتیجه پاسخ به رویکردهای جدید هم باید چابک‌تر باشد. درنهایت محیط رقابت کنونی بسیار شدید است.

گارتنر در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده بود:

تا سال ۲۰۲۲، ۷۲ درصد از تعامل مشتریان در فناوری‌های درحال توسعه شکل می‌گیرد که از میان آن‌ها می‌توان کاربردهای یادگیری ماشین، چت‌بات‌ها و پیام‌رسانی موبایلی را نام برد. آمار مذکور نسبت به ۱۱ درصدی که در سال ۲۰۱۷ بیان شد، رشدی سرسام‌آور را نشان می‌دهد.

از آمارهای جذاب دیگر پیرامون استفاده‌ی کاربران از سرویس‌های دیجیتال، می‌توان به موفقیت مثال‌زدنی سرویس‌های Calm و Headspace در اندروید و iOS اشاره کرد. آن‌ها در دسته‌ی سلامت در هر دو سیستم‌عامل، بیشترین حاشیه‌ی سود را ثبت کردند. سرویس‌های مذکور به‌طور خلاصه خدمات مدیتیشن و ذهن‌آگاهی را عرضه می‌کنند. شاید مدیرانی که تحول دیجیتال و سرویس‌های مرتبط با آن را در اولویت اول خود قرار داده‌اند، نیاز به زمانی برای آرامش پیدا کرده‌اند. درنهایت موفقیت این سرویس‌ها نشان می‌دهد تمایل به استفاده از خدمات دیجیتال در حوزه‌هایی که کمتر دیجیتال به‌نظر می‌رسند هم افزایش داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات