آیگپ امروز برندگان نهایی مسابقه سال استیکر را مشخص می‌کند

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
برندگان نهایی مسابقه‌ی سال استیکر آیگپ امروز مشخص می‌شوند و برنده‌ی دیگری نیز توسط مردم انتخاب خواهد شد.
تبلیغات

داوری نهایی مسابقه‌ی طراحی استیکر سال آیگپ امروز انجام می‌شود و ۳ برنده به انتهای مسابقه می‌رسند.

آیگپ امروز با برگزاری نشستی خبری در فرهنگ‌سرای اندیشه، با حضور مدیرعامل، دبیر جایزه سال استیکر و رئیس هیئت داوران جایزه سال استیکر، خبر از نهایی‌شدن مسابقه در روز جهانی استیکر داد. این طرح که یک سال پیش با همت آیگپ مطرح شد، در نظر داشت تا استیکرهایی به کاربران ایرانی معرفی کند که مأنوس با فرهنگ ایرانی باشند. طرح‌ها باید شامل ۵ حالتِ خنده، گریه، دوست داشتن، عصبانیت و لایک بودند و در مرحله‌ی دومِ انتخاب شرکت‌کنندگان، ۲۰ مورد را در یک مجموعه استیکر تشکیل می‌دادند.

میثم عسگری، مدیرعامل آیگپ گفت، فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی و تلفن‌های همراه در کشور، مسئله‌ی پرداختن به استیکرها را بیش‌ازپیش مهم کرده است. وی افزود:

گاهی با استیکرهایی در فضای مجازی رو‌به‌رو هستیم که به‌خوبی احساس را منتقل نمی‌کنند و شکل شرقی یا غربی دارند که با فضای فرهنگی کشور ما غریبه است. به همین دلیل از سال گذشته تصمیم گرفتیم که به کمک هنرمندان استیکرهایی را طراحی کنیم که برخاسته از فرهنگ ملی و بومی ما باشد.

در مرحله‌ی اول مسابقه، ۱۳۱ مجموعه استیکر پذیرفته شد و درنهایت ۵۰ مورد از شرکت‌کنندگان به رقابت نهایی با یکدیگر پرداختند. جایزه‌ی اولین تا سومین نفر در مرحله‌ی نهایی مسابقه طراحی استیکر آیگپ به‌ترتیب مبلغ ۱۳، ۱۰ و ۷ میلیون تومان تعیین شده و باتوجه‌به استقبال بالای شرکت‌کنندگان و طرح‌های مناسب ارسالی، جایزه‌ای مردمی به مبلغ ۵ میلیون تومان نیز به یک نفر دیگر اهدا می‌شود. مردم می‌توانند با مراجعه به پیام‌رسان آیگپ، از امروز به استیکر مدنظر خود رأی دهند.

تیم انتخاب آثار و داوری متشکل از بهرام عظیمی، علی رادمند، محمد تهرانی نصر، امیر ایماغیان و شجاعی، دبیر جشنواره بود و داوری نهایی نیز با حضور بهرام عظیمی، علی رادمند و دبیر مسابقه برگزار می‌شود و نتیجه در روز اختتامیه اعلام می‌شود.

دبیر مسابقه گفت که ما در نظر داشتیم استیکرهایی را معرفی کنیم که به‌روز بوده و پیش از این در پیام‌رسان دیگری استفاده نشده باشند. خلاقیت و قابل‌فهم بودن استیکر، مبتنی بودن بر فرهنگ ایرانی و بومی و استفاده از تکنیک‌های مناسب نیز از دیگر نکات حائز اهمیت درنتیجه‌ی داوری محسوب می‌شوند. وی افزود:

ما در فرهنگ ایرانی خود گنجینه بسیار غنی از داستان‌ها، اسطوره‌ها، حماسه‌ها و شخصیت‌های معاصر داریم که می‌توانند در طراحی استیکرها مورد استفاده قرار بگیرند.

بهرام عظیمی، رئیس هیئت داوران مسابقه نیز اعلام کرد که تصور نمی‌کردیم این تعداد اثر شایسته و باکیفیت به دست دبیرخانه برسد، به دلیل اینکه موضوع بسیار دشوار بود و مثل دیگر جشنواره‌های کارتون وکاریکاتور نبود؛ باید ۲۰ حالت مختلف طراحی می‌شد و این کار را برای هنرمند سخت کرده بود. اما ۱۳۱ هنرمند در طرح شرکت کردند و آثار زیبایی را به نمایش گذاشتند.

بهرام عظیمی

بهرام عظیمی، هنرمند طراح کارکتر و کارتونیست، از داوران مسابقه طراحی استیکر آیگپ

عظیمی در قسمتی از سخنان خود گفت: «به‌نظر من این مسابقه حتی جذاب‌تر از جشنواره‌های کاریکاتور است؛ چون همه‌ی مردم با این تصاویر و استیکرها در فضای مجازی و تلفن‌های همراه هوشمند سروکار دارند و به‌راحتی می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. فکر می‌کنم نمایشگاه آثار مسابقه نیز با استقبال مردم رو‌به‌رو خواهد شد به این دلیل که برای ساخت استیکرها از ویژگی‌های بومی و فرهنگی کشور خودمان مثل ننه سرما، حاجی فیروز، توپ پلاستیکی و ... استفاده شده که بعضی از آن‌ها واقعا شاهکار است.» وی همچنین اشاره کرد که بسیاری از شرکت‌کنندگان این جشنواره کارتونیست یا کاریکاتوریست نبودند و اتفاقا کارهای بسیار خوب و شاخص را کسانی طراحی کردند که ناشناخته‌اند.

عظیمی برای آثار ارسال‌شده به جشنواره ارزشی معنوی قائل است چرا که آن را تنها جایی می‌داند که مردم با علاقه و افتخار دوست دارند از نمونه‌های ایرانی‌اش استفاده کنند.

آیگپ به‌زودی استیکرهای متحرک خود را رونمایی می‌کند

آیگپ به‌عنوان اولین پیام‌رسان ایرانی دست به تولید استیکر می‌زند و در نظر دارد ۳۰ دی ماه از استیکرهای متحرک خود نیز رونمایی کند. آیگپ اطلاع داد که آمادگی دارد تا استیکرهای اختصاصی خود را دراختیار دیگر پیام‌رسان‌های داخلی کشور نیز قرار دهد. همچنین درصورت ادامه‌ی فعالیت، مسابقه‌ی طراحی استیکر را برای سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داد.

نمایشگاه آثار ارسال‌شده در مرحله‌ی دوم که شامل ۵۰ مجموعه‌ی ۲۰ عددی از استیکرها می‌شود، ۲۸ دی ماه به‌مدت یک هفته در نگارخانه‌ی فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار خواهد شد و به این افراد نیز مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه اختصاص داده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات