استاندارد LE Audio بلوتوث کاهش چشمگیر مصرف و کیفیت بهتر ارسال صوت را به همراه دارد

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
استاندارد جدید بلوتوث با نام LE Audio کمک زیادی به کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت ارسال صوت خواهد کرد.
تبلیغات

گروه ویژه بلوتوث روز دوشنبه و در جریان رویداد CES 2020، آخرین نسخه‌ از استاندارد ارتباطی بلوتوث را معرفی کردند. این نسخه LE Audio نام دارد و امکان ارسال باکیفیت‌ و بهینه‌تر (مصرف اندک انرژی) صدا را به ارمغان می‌آورد.

فناوری صوتی بلوتوث اکنون از دو حالت عملیاتی پشتیبانی می‌کند؛ LE Audio روی کانال رادیویی کم‌مصرف بلوتوث (Low Energy)، و Classic Audio که روی کانال رادیویی کلاسیک بلوتوث (نمونه‌ی متداول که با نام BR/EDR نیز شناخته می‌شود) فعالیت می‌کند.

برای بهبود عملکرد فناوری ارسال بی‌سیم صوت، LE Audio همچنین امکان پشتیبانی از سمعک در کنار استفاده‌ی چندین کاربر را از طریق Audio Sharing فراهم می‌کند. کدک ارتباطی با پیچیدگی اندک (Low Complexity Communications Codec) بخشی از استاندارد LE Audio است که برای رقابت با نمونه‌ی فعلی با نام SBC طراحی شده است؛ به‌لطف این کدک امکان انتقال صوت با کیفیت یکسان و ۵۰ درصد نرخ بیت کمتر به ارمغان می‌آید. این موضوع به‌معنای مصرف کمتر انرژی است.

بلوتوث LE Audio

همچنین استریم چندگانه صوتی امکان ارسال چندین صدا به مقاصد نیز ممکن خواهد بود؛ بدین ترتیب یک منبع صوتی مانند گوشی هوشمند قادر به استریم همزمان چندگانه به گیرنده‌‌ای مانند هدفون یا اسپیکر خواهد بود. این موضوع در واقع خبر از افزایش کیفیت صوتی در آینده‌ی نزدیک می‌دهد.

ترکیب مصرف اندک توان، کیفیت بالای صدا و استریم چندگانه می‌تواند به LE Audio امکان پشتیبانی از سمعک را ارایه دهد. 

در نهایت نیز LE Audio به چندین کاربر امکان اشتراک استریم صوتی را با دیگران فراهم می‌کند. در این حالت یک کاربر قادر به ارسال صدا برای تعداد بی‌نهایتی از گیرنده‌ها خواهد بود. این قابلیت در شرایطی مانند محیط‌های عمومی مثل فرودگاه یا هواپیما یا محل‌هایی شامل چندین تلویزیون (جهت ارسال صدای هر تلویزیون به کاربرانی خاص) بسیار کاربردی خواهد بود.

انتظار می‌رود گروه ویژه‌ی بلوتوث مشخصات استاندارد LE Audio را در نیمه‌ی ابتدایی سال ۲۰۲۰ منتشر کنند. بدین ترتیب نمی‌توان انتظار محصولی مجهز به این فناوری را تا پیش از ۲۰۲۱ داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات