شارژ بی‌سیم از فاصله‌ دور؛ فناوری که در CES 2020 بارها نمایش داده شد

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
شارژ بی‌سیم یکی از فناوری‌هایی بود که شرکت‌های متعددی در CES 2020 آن را به‌نمایش گذاشتند و محصولات آن‌ها به‌زودی به بازار می‌رسد.
تبلیغات

اولین دمو از شارژ بی‌سیم از فاصله‌ی دور، حدود پنج سال پیش‌نمایش داده شد. شاید در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد فناوری مذکور به واقعیت بپیوندد؛ البته سرعت پیشرفت فناوری و محصولات آن همه‌ را شگفت‌زده می‌کرد. از همان زمان،‌ شرکت‌های متعددی دست به طراحی و تولید محصولات با این قابلیت زدند؛ اما تعداد کمی از آن‌ها توانستند محصولات نهایی و کاربردی به بازار عرضه کنند.

در سال‌های گذشته، نمونه‌های اولیه‌ی متعددی از دستگاه‌های مجهز به شارژ بی‌سیم در فاصله‌ی دور نمایش داده شد. البته آن دستگاه‌ها دامنه‌ی زیادی نداشتند و متخصصان و طراحان همیشه ادعا می‌کردند محصولات مخصوص مصرف‌کننده به‌زودی به بازار عرضه خواهند شد. دانشمندان به دفعات جزئیات فناوری را شرح می‌دادند و علاقه‌مندان به تکنولوژی منتظر محصولاتی بودند که انقلاب جدیدی در زندگی فناورانه ایجاد کند. به‌هرحال، باز‌هم از محصولات کاربردی خبری نبود.

افرادی که با خوش‌بینی و امیدواری به آینده‌ی فناوری شارژ بی‌سیم از راه دور فکر می‌کردند، به‌مرور به‌‌دلیل طول‌کشیدن فرایندهای طراحی و تولید، امید خود را از دست داده بودند. نگرانی‌هایی درباره‌ی ایمنی دستگاه‌ها، تنظیمگری‌های قانونی سازمان‌هایی همچون FCC، بازدهی کم و مصرف زیاد انرژی، همگی از دلایلی هستند که هنوزهم شارژ بی‌سیم از راه دور را بعید نشان می‌دهند.

شارژر بی سیم

بااین‌همه، نمایشگاه CES 2020 تا حدودی امیدها به عرضه‌ی دستگاهی با توانایی شارژ بی‌سیم از راه دور را زنده کرد. درواقع در نمایشگاه امسال، شاهد محصولات محدودی بودیم که بسیار کاربردی و برای فروش آماده بودند. Powercast یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه است که اکنون محصول خود را در آمازون نیز برای فروش عرضه می‌کند. در نمایشگاه لاس‌وگاس، این شرکت شارژری بی‌سیم برای کنترلرهای کنسول بازی نینتندو سوئیچ معرفی کردند (Wireless Charging Grip) که در ماه‌های آتی به بازار عرضه خواهد شد. کاربر برای استفاده از دستگاه مذکور و شارژ کنترلرها،‌ تنها باید آن‌ها را در فاصله‌ای مشخص از شارژر بی‌سیم قرار دهد. اگرچه محصول پاورکست نیروی برق زیادی منتقل نمی‌کند و دامنه‌ی فعالیت کمی هم دارد، این شرکت به محصولی دست یافته‌ که برای بسیاری از فعالان صنعت دست‌نیافتنی بود.

شرکت‌های فعال

شرکت Ossia از فعالان بازار شارژرهای بی‌سیم محسوب می‌شود که تلاش زیادی برای عرضه‌ی محصولات کاربردی مصرفی دارد. این شرکت امسال در CES حضور داشت و چند طراحی جدید برای شارژرهای بی‌سیم رونمایی کرد. طبق ادعای مدیرعامل شرکت مذکور، ماریو اوبیدات، محصول جدید آن‌ها توانایی شارژ تا چند متر را دارد و اکنون شرکای تجاری متعددی برای ساخت این محصول مصرفی وارد همکاری شده‌اند. یکی از شرکای Ossia تولیدکننده‌ی مشهور گاردهای محافظ گوشی هوشمند، یعنی Spigen است. احتمالا همکاری دو شرکت به تولید گارد محافظ با قابلیت شارژ بی‌سیم منجر شود که در سال جاری با قیمت حدودی ۱۰۰ دلار به بازار خواهد رسید.

شارژرهای بی‌سیم در CES با قابلیت انتقال نیرو به فواصل بیشتر، نشان‌دهنده‌ی پیشرفت فناوری هستند

از همکاری‌های دیگر Ossia که در CES رونمایی شد، می‌توان به مشارکت با والمارت اشاره کرد. اوسیا تصمیم گرفته برچسب‌های قیمتی با جوهر الکترونیکی را روی محصولات والمارت استفاده کند. این برچسب‌ها به‌کمک کاشی‌های سقفی اوسیا شارژ و به‌صورت زنده به‌روز می‌شوند.

اوبیدات از حضور رقبای جدید در بازار شارژرهای بی‌سیم استقبال می‌کند. او می‌گوید محصولات شرکتش توانایی ارائه‌ی شارژ باکیفیت تا فواصل نزدیک به ۱۰ متر را دارد؛ به‌همین‌دلیل، خود را از رقبا متمایز می‌داند.

از دیگر شرکت‌هایی که در CES 200 محصولات مرتبط با شارژ بی‌سیم معرفی کردند، می‌توان Wi-Charge را نام برد. فناوری آن‌ها از نور مادون‌قرمز برای انتقال برق به دستگاه‌هایی همچون دوربین در مکان‌های با دسترسی دشوار استفاده می‌کند. یکی از محصولات موجود در CES، شیر آب هوشمندی از شرکت Hansgrohe بود که با تجهیز به نمایشگر، با مشاهده‌ی کاربر شیر آب را بازمی‌کرد. دستگاه Wi-Charge برای چنین دستگاه‌هایی کاربردی خواهد بود که سیم‌کشی در آن‌ها دشوار و شاید خطرناک باشد.

شارژر بی سیم

از دیگر محصولات Wi-Charge می‌توان به دستگاهی دایره‌ای اشاره کرد که به‌صورت مستقیم به پریز برق یا سرپیچ لامپ متصل می‌شود. این دستگاه PowerPuck نام دارد که به‌صورت خودکار دستگاه‌ها را تشخیص می‌دهد و توانایی ارائه‌ی برق دو وات را به سه دستگاه هم‌زمان دارد. دوربین‌های امنیتی و حسگرهای آتش و دود می‌توانند از قابلیت‌های دستگاه مذکور بهره ببرند.

فناوری معرفی‌شده‌ی Wi-Charge ظرفیت افزایش برق ارسالی را دارد و بازدهی آن نیز بیشتر از فناوری‌های دیگر همچون فرکانس رادیویی به‌نظر می‌رسد. همچنین اشعه‌های مادون‌قرمز استفاده‌شده امن‌تر به‌نظر می‌رسد؛ چون هم‌اکنون نیز اشعه‌های مادون‌قرمز زیادی را از خورشید دریافت می‌کنیم. سخن‌گوی این شرکت می‌گوید می‌توان از فناوری مذکور برای شارژ گوشی هوشمند هم استفاده کرد،‌ البته موانع زیرساختی هنوز نهایی‌شدن طرح‌ها را دشوار می‌کنند. قراردادن فرستنده‌ها در همه‌ی نقاط ساختمان و پیاده‌سازی فناوری گیرنده در دستگاه‌ها، دشواری‌های زیادی به‌همراه دارد.

راهکار رباتیک

شرکت GuRu یکی دیگر از فعالان جدی بازار شارژرهای بی‌سیم محسوب می‌شود؛ بازیگری جدید در صنعت که راهکاری هوشمندانه برای مشکل شارژ از راه دور دارد. آن‌ها فرستنده‌ای با ظاهر استاندارد به‌نمایش گذاشتند که توانایی ارائه‌ی چند وات برق را به دستگاه‌هایی در فاصله‌ی چند متر دارد. در غرفه‌ی شرکت در CES، از فرستنده برای روشن‌کردن چراغ و شارژ گوشی هوشمند استفاده شد. فناوری GuRu، به‌صورت جهت‌دار فعالیت می‌کند و می‌توان آن را به هدف‌های مشخص متمرکز کرد.

شارژر بی سیم

از فناوری‌‌های جذاب دیگر شارژ بی‌سیم می‌توان به ربات شرکت گورو اشاره کرد که طراحی شبیه به جاروبرقی رباتیک دارد. فرستنده‌ای در بالای این ربات قرار گرفته است. متحرک‌بودن فرستنده‌ی گورو راهکاری هوشمندانه برای مشکل کاهش قدرت شارژ در فواصل دور به‌نظر می‌رسد. ایده‌‌ی اصلی این‌گونه شکل گرفت که ربات در ساعت‌های شب با حرکت در خانه،‌ همه‌ی گجت‌ها را شارژ می‌کند. انواع کنترلر، گوشی هوشمند، تبلت و دوربین در ساعت‌های استراحت کاربر شارژ می‌شوند و صبح روز بعد، همه‌ی دستگاه‌ها آماده به کار هستند.

شرکت گورو برای عرضه‌ی محصول نهایی نیاز به تأییدیه‌ی FCC دارد. درصورت دریافت تأییدیه‌ی نهایی، می‌توان آن‌ها را بازیگری مهم در صنعت شارژ بی‌سیم دانست. مدیرعامل این شرکت، فلورین بون می‌گوید فرایند تحقیق و توسعه را در سکوت و به‌آرامی انجام داده‌اند و اکنون آماده‌ی عرضه‌ی نهایی فناوری به جهان هستند.

فرایندها‌ی تنظیمگری قانونی هنوز درگیر ارائه‌ی مجوز به فرستنده‌های شارژ بی‌سیم هستند. ازطرفی اکنون نمونه‌های متعدد اولیه با کارایی رضایت‌بخش ساخته شده‌اند. اکنون وقت آن رسیده است تولیدکنندگان دیگر گیرنده‌های مناسب را روی دستگاه‌های خود پیاده‌سازی کنند. البته هنوز در بخش بازدهی راه زیادی در پیش داریم و سؤال‌های متعددی باید پاسخ داده شوند. درنهایت، باید اشاره کنیم شارژ بی‌سیم از راه دور به‌مرور خود را به خانه‌های ما نزدیک می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات