مدیرعامل Neon از فناوری انسان‌های مصنوعی می‌گوید

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
برخلاف تبلیغات، پروژه‌ی انسان مصنوعی نئون نتوانسته است توجه زیادی را به خود جلب کند. پراناف میستری در CES از فناوری این پروژه سخن گفت.
تبلیغات

 محصول جنجالی شرکت استارلبز در رویداد CES 2020، گجت قابل دیدن یا لمس نیست. پروژه‌ی Neon یکی از جنجالی‌ترین محصولات در رویداد CES بود که توسط استارلبز، شرکت زیرمجموعه‌ی سامسونگ ساخته شده است.

وعده‌ی نئون در ابتدا بلندپروازانه بود اما پس از رونمایی، نتوانست انتظارات را برآورده کند. طبق توضیحات اکانت توییتر نئون، کلمه‌ی NEON، معادل با انسان مصنوعی ترجمه شده است و می‌تواند طیف گسترده‌ای شامل نرم‌افزاری ساده تا ربات‌های چت پیشرفته‌ی هوش مصنوعی را دربر بگیرد. ویدئوهای تبلیغاتی پروژه‌ی نئون که پیش از رویداد CES منتشر شدند، نشان می‌دهند این پروژه به ربات‌های چت بسیار نزدیک است.

انسان‌های مصنوعی نئون، حتی واقع‌گرایانه‌ترین آن‌ها، صرفا آواتارهای دیجیتالی هستند. شرکت استارلبز هنوز به‌صورت دقیق از این انسان‌ها رونمایی نکرده است و نمایش آن‌ها بسیار ناقص بود؛ اما مفهوم و فناوری این پروژه به‌قدری بلند‌پروازانه است که هر مخاطبی را مجذوب خود می‌کند.

پراناف میستری

پراناف میستری، مدیرعامل نئون در استیج CES 2020

پراناف میستری ۳۸ ساله، مدیرعامل نئون، متخصص کارکشته‌ای است که تجربه‌ی همکاری با مایکروسافت و سامسونگ در زمینه‌های سخت‌افزار ایکس‌باکس و گلکسی گیر را دارد.  او با اشاره به ساعت‌های هوشمند اولیه می‌گوید: « ساعت‌ها از مرحله‌ی طراحی تا فناوری مانند فرزندان من بودند.» میستری به‌عنوان معاون پژوهشی سامسونگ بعدها به پروژه‌های Gear VR ملحق شد اما حالا بدون نظارت شرکت والد، در حال گسترش پروژه‌ی نئون است. او ‌می‌گوید:

سامسونگ مالک استارلبز است. اما لزوما رابطه‌ی فناوری یا محصولی بین فعالیت‌های  استارلبز و سامسونگ وجود ندارد. لوگوهای سامسونگ همه جا هستند اما این پروژه ارتباطی با بیکس بی (دستیار صوتی هوشمند سامسونگ) ندارد.  سامسونگ حتی دخالتی در ارا‌ئه‌ی محصول در رویداد CES ندارد.

میستری برای توصیف اهداف خود از پروژه‌ی نئون، به افرادی مثل اینشتین، ساگان و داوینچی استناد می‌کند. پروژه‌ی نئون یا نئون‌ها، آواتارهای واقع‌گرای انسانی هستند که به روش محاسباتی ساخته شده‌اند و می‌توانند به‌صورت آنی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. هر نئون براساس انسانی واقعی ساخته می‌شود که در یک مدل یادگیری ماشین قرار گرفته است، البته به‌گفته‌ی میستری، نئون می‌تواند ظاهر خود را از پایه بسازند.

از طرفی به‌گفته‌ی میستری، ویدئوی زیادی برای ضبط ظاهر اشخاص لازم نیست. محدودیت‌ اصلی این پروژه، توان پردازش بالا برای رندر هر آواتار به‌صورت زنده است. دموی نمایش‌یافته در CES روی کامپیوتری با دو سی پی یوی ۱۲۸ هسته‌ای اجرا شد. میستری به اجرای برنامه‌های تجاری در کلاد اشاره کرد؛ به این ترتیب تأخیر زیادی وجود نخواهد داشت زیرا نیازی به استریم یکباره‌ی حجم انبوهی از داده‌ها وجود ندارد.

در نسخه‌ی دموی نمایشگاه CES، یکی از کارمندان نئون با آواتار زنی با موی کوتاه و لباس سیاه ارتباط برقرار می‌کند. این مدل به‌نظر تنها نمایشی ویدیوی می‌رسید، اما به‌گفته‌ی میستری، این مدل کاملا توسط کامپیوتر ایجاد شده است و به‌صورت آنی رندر شده است.

باتوجه به ویژگی‌های یادشده، نمایش نئون  زیاد هم تأثیرگذار نبود. زیرا این روزها با انواع دیپ فیک‌ها می‌توان تمام کارهای نئون را با تلاش کمتری انجام داد. اما عامل تمایز نئون، ارتباط آنی با آن و تمرکز بر رفتارهای غیرقابل درک انسانی است.  برای مثال در نمونه‌ی CES، کارمند به آواتار، دستور لبخند را می‌دهد. به‌گفته‌ی میستری، آواتار با هر بار دستور، لبخند متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. هر کدام از حالت‌های چهره، عملیات یا اصطلاحات براساس مدل هوش مصنوعی که برای هر نئون ساخته شده‌ است، محاسبه می‌شوند.

انسان مصنوعی

میستری می‌گوید، نئون بیشتر متمرکز بر جنبه‌ی انسانی آواتارها است تا عملکرد آن‌ها. برای مثال قرار نیست آواتارها کاملا برده‌ی مالکان خود باشند. ممکن است این آواتارها هم گاهی خسته شوند و زمانی را برای خود بگذرانند. این رویکرد نشان می‌دهد که چرا نئون از زبانی مثل «انسان مصنوعی» استفاده می‌کند. میستری می‌گوید: «معمولا برداشت شما  از آواتار دیجیتالی یا دستیار هوش مصنوعی، صرفا یک ماشین است. اما آن را به چشم یک دوست نمی‌بینید. تنها وقتی آن‌ها را دوست خود می‌دانید که از آن‌ها نوعی احساس احترام دریافت کنید. من مدت‌ها است روی این موضوع کار می‌کنم. برای طراحی چنین آواتاری، باید به ابعاد دیگری فکر کنم. اگر انسان هستند، چه محدودیت‌هایی خواهند داشت؟ آیا می‌توانند به‌صورت ۲۴ ساعته به پرسش‌های شما پاسخ بدهند؟ بالاخره نئون هم خسته می‌شود. درنتیجه کاربر تنها در برخی مباحث از نئون کمک می‌گیرد و او را دوست خود می‌داند.»

اما کاربرد هوش مصنوعی دارای خطاهای مصنوعی چیست؟ میستری در رویداد CES به پیاده‌سازی‌های احتمالی دستیارهای شخصی برای معلم‌های آموزش زبان خارجی اشاره می‌کند. از طرفی می‌گوید:

 هیچ مدل تجاری در کاری نیست. مردم افراد زیادی را در سطح جهان به خاطر می‌سپارند. من قبلا یک معمار و طراح بودم اما تعداد کمی از افراد هستند که مانند اینشتین، پیکاسو یا برخی موسیقی‌دان‌های هندوستان در یادها می‌مانند. و دلیل ماندگاری آن‌ها، ثروتشان نیست. یکی از اهداف آینده‌ی من هم همین است. من پول کافی برای زندگی کردم دارم. اما می‌خواهم از خود چیزی به یادگار بگذارم که در خاطر بقیه بماند. امروز برای کسی اهمیت ندارد میکل آنژ چقدر پول داشت، بلکه هنر او مهم است.

هدف میستری، افزایش جنبه‌های انسانی نئون‌ها است. او همچنین از احتمال تخصیص مجوز نئون به شرکت‌های شخص ثالث خبر داد. او می‌گوید:« البته ما سازمانی خیریه نیستیم. اما هدفمان هم صرفا بر پول و داده بنا نشده است. »

آواتار مصنوعی برده‌ی انسان نیست و گاهی احساس خستگی می‌کند

مفهوم فراواقعی و به‌طور کلی انسان‌های مصنوعی، پرسش‌های واضحی را درباره‌ی سوءاستفاده از این فرایند به وجود آورده است؛ به‌ویژه که این روزها ترس از توزیع اطلاعات نادرست سیاسی و کاربرد هوش مصنوعی برای تولید محتوای مستهجن افزایش یافته است. میستری با مقایسه‌ی انرژی هسته‌ای برای تولید برق و سلاح کشتار جمعی می‌گوید: «البته هر فناوری مزایا و معایب خود را دارد و استفاده از فناوری به دیدگاه انسان بستگی دارد.»

به‌گفته‌ی میستری، محدودیت‌هایی روی نئون از طریق رمزنگاری سخت‌افزاری اعمال خواهد شد. اما هنوز نوع محدودیت‌ها و روش رمزنگاری مشخص نشده‌اند. نئون هنوز راه زیادی را در پیش دارد.  محیط شبکه‌ی نئون در رویداد CES هم چندان مطلوب نیست و تأخیر در پاسخگویی در آن دیده می‌شود. عملکرد نئون برای  اشخاص علاقه‌مند به هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی، شاید قابل درک باشد اما هنوز موفق نشده است اشخاص غیرحرفه‌ای و مردم عادی را به خود جذب کند. از سوی دیگر نئون دموهای خصوصی را در رویداد CES به نمایش در نیاورد و این ایده را تقویت کرد که این فناوری هنوز به‌طور کامل آماده نشده است.

شاید پروژه‌ی انسان مصنوعی به‌نظر اغراق‌آمیز برسد اما نئون بلندپروازتر از حد تصور است. با وجود تبلیغات پیش از CES، میستری کاملا متوجه این حقیقت است که اساس هیچ محصولی برای نمایش ندارد. باید دید نئون در سال جاری به کجا خواهد رسید. اگر تا CES 2021 به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کند، آن وقت می‌توان هیجان زده شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات