نگاهی عمیق به مدل پروتوتایپ تویوتا یاریس GR

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تویوتا یاریس GR، نسخه‌ی اسپرت از هاچ‌بک شهری کوچک این شرکت ژاپنی، پیشرانه‌ی ۲۵۰ اسب‌بخاری دارد که در مرحله آزمایش میدانی و پیش‌تولید به‌سر می‌برد.
تبلیغات

گاهی خودروسازان برای اینکه بتوانند خودروهای خود را با قوانین مسابقه‌ای تطبیق دهند، ناچار هستند سالانه مدل‌هایی خیابانی را با مشخصاتی نزدیک به خودروهای مسابقه‌ای تولید کنند. یکی از بهترین مثال‌ها برای چنین خودروهایی لانچیا دلتا S4 است. به خودروهای دیگری مانند لانچیا 037 و تویوتا سیلیکا GT-Four نیز باید اشاره کرد که بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ تولید می‌شد؛ اما تویوتا حالا مدلی اسپرت از یاریس را با نام GR آزمایش می‌کند. آنچه درادامه می‌خوانید، اولین تجربه‌ی رانندگی وب‌سایت موتور وان با نسخه‌ی پروتوتایپ (مدل اولیه) این خودرو است. 

Toyota Yaris GR

واحد تولید خودروهای اسپرت تویوتا طراحی این مدل را به‌گونه‌ای انجام داده که به‌هیچ‌وجه با نسخه‌های دیگر یاریس اشتباه گرفته نمی‌شود؛ چون مدل GR رینگ‌های بزرگ‌تر و گِل‌گیرهای پهن‌تر و ورودی‌های هوای بزرگ در جلو دارد. رینگ‌های این مدل ۱۸ اینچی هستند و درون آن‌ها ترمزهای قدرتمند یاریس با کالیپرهای قرمزرنگ قرار گرفته‌اند. در بخش عقب یاریس GR دو خروجی اگزوز بزرگ جلب توجه می‌کنند که غرش پیشرانه‌ی سه سیلندر ۱/۶ لیتری از آن‌ها بیرون می‌‌آید. دیفیوزری نیز در عقب دیده می‌شود که البته کاربرد آیرودینامیکی ندارد و تزیینی است. از دیگر امکانات یاریس GR می‌توان به سقف فیبرکربنی (CRF) و چراغ‌های جلو LED اشاره کرد. برای کاهش وزن در این مدل درها و کاپوت از آلومینیوم ساخته شده‌اند و ارتفاع بخش عقب سقف نیز ۱۰ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. این اقدامات سبب کاهش وزن یاریس به حدود ۱،۱۸۰ کیلوگرم شده است. 

Toyota Yaris GR
Toyota Yaris GR
Toyota Yaris GR
Toyota Yaris GR
Toyota Yaris GR

دو مدل از یاریس برای آزمایش دراختیار خبرنگاران بود: یکی نسخه‌ی استاندارد GR و دیگری با تجهیزات سفارشی Performance Pack. مدل پرفورمنس به دو دیفرانسیل تورسن قفل‌شونده به‌صورت مکانیکی مجهز است؛ درحالی‌که مدل GR استاندارد فقط از دیفرانسیل لغزش محدود استفاده می‌کند. پیشرانه‌ی سه سیلندر توربوشارژر با قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور درمقایسه‌با پیشرانه‌های استاندارد یاریس ۲۱ میلی‌متر عقب‌تر نصب شده تا تقسیم وزن خودرو بهتر شود. البته این اعداد به نسخه‌ی پروتوتایپ تعلق دارد و هنوز مشخصات نهایی مدل تولیدی اعلام نشده است. شتاب‌گیری یاریس GR در‌مقایسه‌با رقبای خود سریع‌تر احساس می‌شود. 

Toyota Yaris GR

قدرت موتور در هر دو مدل چشمگیر است و به‌راحتی به سرعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت در دنده‌ی پنج می‌رسد. جعبه‌دنده‌ی یاریس GR از نوع شش‌دنده‌ی دستی است و پیشرانه‌ی آن می‌تواند تا هفت‌هزار دوربردقیقه کار کند. یکی از بهترین ویژگی‌های این پیشرانه قدرت آن در دورهای میانی است. تویوتا یاریس GR هنگام سرعت‌گیری با دیگر خودروها تفاوت فاحشی دارد؛ به‌طوری‌که راننده کاملا متوجه وزن کم این خودرو می‌شود. همچنین، به‌راحتی می‌توان از تمام توانایی‌های این خودرو استفاده کرد؛ درحالی‌که یاریس از بسیاری از اشتباهات راننده چشم‌پوشی می‌کند. تعادل این خودرو نیز رضایت‌بخش است و چسبندگی زیادی در پیچ‌ها دیده می‌شود. 

Toyota Yaris GR

امکان خاموش‌کردن سیستم‌های الکترونیکی کمکی خودرو در نسخه‌ی پروتوتایپ وجود ندارد و نمی‌توان تمام توانایی‌های خودرو را ارزیابی کرد. سیستم کنترل کشش یاریس به‌محض احساس از‌دست‌رفتن کنترل، برای حفظ ایمنی گاز قدرت‎رسانی خودرو را قطع می‌کند. عملکرد ترمزها نیز فوق‌العاده است و بدون هیچ مشکلی خودرو را متوقف می‌کند. سیستم ABS نیز تاحدممکن دیر وارد عملمی‌شود و دخالت آن در ترمزگیری‌های شدید کم است. درنهایت، می‌توان با اطمینان روی توانایی سیستم ترمز یاریس GR حساب بازکرد. 

Toyota Yaris GR

جعبه‌دنده‌ی این خودرو نیز دیگر بخشی است که جلب توجه می‌کند. سرعت تعویض جعبه‌دنده زیاد است و کارکردن با آن نیز حس خوبی به راننده منتقل می‌کند. تنها مشکلی که در این بخش وجود دارد، فاصله‌ی زیاد بین پدال ترمز و گاز است که باعث می‌شود نتوان تکنیک پاشنه‌پنجه را در این خودرو اجرا کرد. همچنین، یاریس GR از سیستم تنظیم دور موتور هنگام تعویض دنده بی‌بهره است و نبود این سیستم باعث می‌شود استهلاک قطعات خودرو در پیست مسابقه زیاد باشد؛ البته در نسخه‌ی نهایی ممکن است تویوتا این سیستم را روی یاریس GR نصب کند. از دیگر مشخصات یاریس GR صدای گیرا و جذاب آن است؛ اما متأسفانه قوانین اجازه نمی‌دهد صدای خودرو خیابانی نیز مانند صدای خودرو رالی باشد. 

Toyota Yaris GR

در پاسخ به این پرسش که «آیا یاریس GR خودرویی مناسب برای رانندگی روزمره است یا نه؟» باید گفت بله و اتفاقا این خودرو بسیار مناسب و کاربردی است. پیشرانه‌ی یاریس GR نرم کار می‌کند و صدای اگزوز نیز در دورهای پایین کاملا گیرا و عادی است. عملکرد سیستم تعلیق نیز بسیار راضی‌کننده است و در مواجهه با دست‌اندازها مقداری خشک عمل می‌کند؛ اما در‌مقایسه‌با مدل قبلی، یعنی یاریس GRMN، بسیار بهتر است. یاریس GR به سیستم‌های کمکی رانندگی سطح ۲ نیز مجهز است؛ ولی میزان دخالت آن‌ها در رانندگی به‌حدی نیست که باعث کاهش لذت رانندگی شود و همین یاریس GR را به خودرویی بسیار کاربردی تبدیل می‌کند. 

Toyota Yaris GR

سابقه‌ی تویوتا در مسابقات رالی به سال ۱۹۵۷ برمی‌گردد. مهم‌ترین حضور تویوتا در رالی به سال ۱۹۸۳ و با مدل سلیکا TwinCam Turbo برمی‌گردد که در گروه B شرکت کرده بود. تویوتا برای اینکه سلیکا با قوانین رالی همخوانی داشته باشد، ۲۰۰ دستگاه نسخه‌ی جاده‌ای از این خودرو عرضه کرد. حضور تویوتا در گروه B در سال‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نیز ادامه یافت. برای تویوتا سلیکا ST 185 تویوتا به تولید پنج‌هزار دستگاه مدل جاده‌ای نیاز داشت و برای مدل ST 205 نیز هزار دستگاه تولید شدند؛ اما براساس قوانین این روزها، تویوتا باید ۲۵ هزار دستگاه مدل جاده‌ای و شهری از خودروهای رالی خود را بفروشد. 

Toyota Yaris GR

یاریس GR به‌احتمال زیاد دهم ژانویه در نمایشگاه خودرو توکیو رونمایی شود. فروش این خودرو برای اواخر سال ۲۰۲۰ با قیمتی بین ۴۴ تا ۵۵ هزار دلار برنامه‌ریزی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات