در نمایشگاه CES 2020 چه انتظاراتی از ربات‌ ها داریم؟

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
با شروع سال ۲۰۲۰، به نمایشگاه سالانه‌ی فناوری CES نیز نزدیک‌تر شده‌ایم و انتظار داریم شاهد ربات‌های بهتر و پیشرفته‌تری باشیم.
تبلیغات

هنوز با ربات‌های برتر از انسان فاصله‌ی بسیار زیادی داریم؛ اما ظاهرا در نمایشگاه امسال تعداد بیشتری از ربات‌ها معرفی خواهند شد و عملکرد‌های متفاوتی ارائه خواهند کرد. در یک دهه‌ی گذشته، ربات‌های پیچیده و مقرون‌به‌صرفه و متنوعی معرفی شده و در زمینه‌های مختلفی فعالیت کرده‌اند. برخی از این ربات‌ها برای زندگی روزمره طراحی شدند و نقشی در زندگی مردم داشتند؛ درنتیجه دیدی از هم‌زیستی انسان و ربات و تصویری از آینده را برایمان فراهم کردند.

ربات‌های CES 2020

در CES 2020، به‌احتمال زیاد شاهد طیف گسترده‌ای از ربات‌ها خواهیم بود و احتمالا نامزدهای جایزه‌ی نوآوری نیز حضور خواهند داشت که می‌توان به ربات جاروبرقی Roomba، ربات مبارز eSport، ستاره‌ی CES 2019 و ربات دوست‌داشتنی Lovot Groove X اشاره کرد. همچنین، ربات‌های دیگری چون جدیدترین و بهترین ربات پینگ‌پنگ Forpheus احتمالا در نمایشگاه CES امسال حاضر خواهند شد. اکنون که یک هفته با CES 2020 فاصله داریم، سه مورد از ربات‌هایی را معرفی می‌کنیم که از دیدنشان در نمایشگاه هیجان‌زده خواهیم شد.

ربات پیتزاساز خودکار

ربات

یکی از بهترین جاذبه‌های وگاس غذاهای بی‌نظیر و عالی است و شرکت Picnic از سیاتل ربات پیتزاساز خودکار را احتمالا در CES ارائه خواهد کرد. ربات Picnic می‌تواند در هر ساعت حداکثر ۳۰۰ پیتزا ۱۲ اینچی (۳۰ سانتی‌متر) آماده کند. در آینده، این فناوری به‌خوبی می‌تواند با ظروف و نان‌های مختلف سازگار شود و حتی برای تولید غذاهای مختلف استفاده شود. در‌حال‌حاضر، پیتزایی که این پیتزاساز آماده می‌کند، از موادی چون پنیر، گوجه‌فرنگی، سالامی و... تشکیل شده است. این پیتزاساز در مراکز مختلفی در وگاس ارائه شده و شرکت Picnic در وب‌سایت خود این مراکز را معرفی کرده است؛ درنتیجه، بازدیدکنندگان CES امسال می‌توانند این ربات‌های پیتزاساز خودکار را مشاهده کنند و در صف خرید این پیتزاها حاضر شوند.

حیوانات خانگی درمقابل ربات

ربات

مقایسه ربات‌ها با یکدیگر معمولا باتوجه‌به میزان تنوع و اهداف ساختشان زیاد جالب نخواهد بود. درواقع، اغلب می‌توان ربات‌ها را درزمینه‌ی سرعت و رقابت بررسی کرد؛ اما مقایسه‌ی ربات‌ها با حیوانات خانگی بسیار جذاب‌تر خواهد بود. معروف‌ترین ربات اسباب‌بازی که برای خانه طراحی شده، ربات Aibo سونی است که جانشین مناسبی برای حیوانات خانگی خواهد بود. درواقع، Aibo به‌دلیل محبت‌کردن زیاد، رقیب خوبی برای حیوانات خانگی است. انتظار می‌رود در CES امسال شاهد حیوانات خانگی رباتیک بیشتری باشیم. در دسامبر گذشته نیز ربات MarsCat به‌نمایش درآمد که درواقع گربه‌ای تر و تمیز بود. همچنین، ربات Tombot، سگ خانگی رباتیک با طراحی واقع‌گرایانه، برای سالمندان مبتلا به آلزایمر یا مشکلات مغزی دیگر طراحی شده است. در CES امسال، احتمالا حیوانات خانگی رباتیک بیشتری دیده خواهند شد و بسیار هوشمندتر از همیشه و با کارایی و عملکرد پیشرفته دراختیار کاربران قرار خواهند گرفت.

ربات‌های نیکوکار

 Righteous robots

یکی از اهداف مهم CES تمرکز روی ربات‌ها است. درواقع، ربات‌ها باید بتوانند با روش‌های مختلفی به انسان کمک کنند که این کمک‌کردن جنبه‌های مختلفی دارد. ربات‌ها به‌عنوان نیرویی مفید و کارآمد برای انسان‌ها خواهند بود و حتی می‌توانند نقش نجات‌دهنده را برای انسان ایفا کنند. شایان ذکر است در سال‌های اخیر، شاهد ربات‌هایی بوده‌ایم که در نقش کاوشگر به ماه و مریخ یا حتی اعماق دریا فرستاده شدند و اطلاعاتی برای انسان جمع‌آوری کرده‌اند. برای مثال، ربات Astrobee ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرسه می‌زند و با حسگرهای خود اطلاعات جامعی دراختیار بشر قرار می‌دهد. ربات‌ها همچنین در جراحی‌ها به‌عنوان دست‌های رباتیک یا حتی در زمینه‌های مراقبتی نقش مهمی ایفا کرده‌اند. به‌طور کلی انتظار داریم در CES 2020 بیشتر شاهد ربات‌هایی باشیم که برای کمک به انسان طراحی شده‌اند. درنهایت، باید منتظر باشیم و ببینیم در CES 2020 چه ربات‌هایی معرفی خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات