Navi 21 احتمالا از تمامی کارت‌های گرافیک پیشین AMD سریع‌تر خواهد بود

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش‌ها نشان می‌دهد ابعاد دای در کارت گرافیک Navi 21 در حدود ۵۰۵ میلی‌متر مربع است و این پردازنده‌ی گرافیکی دو برابر سریع‌تر از Navi 10 خواهد بود.
تبلیغات

شایعات در رابطه با پردازنده‌ی گرافیکی رده‌بالای رادئون RX Navi 21 شرکت AMD در حال قوت‌گرفتن است و اولین آن‌ها مربوط به گزارشی از وب‌سایت Far East بوده که مدعی شده کارت‌های گرافیک مذکور دو برابر از سری Navi 10 سریع‌تر هستند. همچنین براساس گفته‌های کاربران وب‌سایت ردیت، مراحل توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی بالارده‌ای از سری Navi رو به اتمام بوده و آماده‌ی عرضه در سال ۲۰۲۰ است.

در این جزئیات که در انجمن اینترنتی مذکور منتشر شده، چندین ویژگی کلیدی از کارت گرافیک جدید سری Navi لیست شده است. پرواضح است که کارت‌های گرافیک رادئون RX حال حاضر AMD با  لیتوگرافی ۷ نانومتری، بخشی از اولین نسل از خانواده‌ی مبتنی‌بر معماری RDNA هستند. انتظار می‌رود دومین نسل از خانواده‌ی RDNA از نسل دوم لیتوگرافی ۷ نانومتری، یعنی +7nm استفاده کنند. لیتوگرافی +7nm نه‌تنها راندمان کلی عملکرد را بالا خواهد برد، بلکه امکان افزایش تراکم ترانزیستورها را فراهم خواهد کرد.

amd navi

در شایعه‌ی یادشده آمده که کارت گرافیک بالارده‌ی AMD از سری Navi، که از آن با عنوان Navi 21 نیز یاد می‌شود، در مراحل پایانی توسعه قرار دارد. ابعاد دای در این تراشه ۵۰۵ میلی‌متر مربع بوده و دو برابر بزرگ‌تر از تراشه‌های سری Navi 10 با دای ۲۵۱ میلی‌متر مربعی‌شان است. در مبحث مدارات مجتمع، هر دای (die) یک بلوک کوچک از مواد نیمه‌رسانا است که مداری با کارکرد خاص، طی فرآیندی مانند فوتولیتوگرافی روی آن ساخته شده‌ است. ابعاد Navi 21 حتی بزرگ‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی Vega 20 با سطح دای ۳۳۱ میلی‌متر مربعی است. چنین موضوعی نشان می‌دهد که قطعا کارت گرافیک Navi 21 سریع‌تر از تمامی پردازنده‌های گرافیکی باشد که AMD تا به امروز معرفی کرده است. کارت گرافیک Vega 20 شرکت AMD دارای ۱۳ میلیارد ترانزیستور است، از این رو پردازنده‌ی گرافیکی Navi 21 نیز بین ۱۵ تا ۱۶ میلیارد ترانزیستور را درون خود جای خواهد داد. درنتیجه تراکم ترانزیستور در پردازنده‌ی جدید AMD در صورت صحت شایعات، بیشتر از تمامی محصولات مشابه در بازار خواهد بود.

گفته می‌شود پردازنده‌ی گرافیکی Navi 21 از لحاظ عملکرد، دو برابر سریع‌تر از کارت گرافیک Navi 10 خواهد بود. کارت گرافیک رادئون RX 5700 XT، پرچم‌دار خانواده‌ی Navi 10 بوده و عملکرد آن نزدیک به کارت گرافیک جی‌فورس RTX 2070 SUPER انویدیا است. بنابراین احتمال می‌رود پردازنده‌ی گرافیکی Navi 21 عملکردی فراتر از RTX 2080 SUPER داشته و حتی سرعت آن نزدیک به کارت گرافیک RTX 2080 Ti باشد. شاید به همین خاطر است که مدام شایعاتی در رابطه با توسعه‌ی کارت گرافیک RTX 2080 Ti Super به بیرون درز می‌کند.

amd navi

با تمامی این موارد، سرعت کلاک که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌تری در شناخت عملکرد نهایی پردازنده‌ی گرافیکی جدید AMD داشته باشد هنوز اعلام نشده است. همچنین ذکر این نکته لازم است که کارت گرافیکی با این ابعاد غول‌آسا، توان بسیاری را مصرف کرده و باتوجه به توان طراحی حرارتی ۲۲۵ واتی کارت گرافیک Navi 10، توان طراحی حرارتی Navi 21 نیز بین ۲۷۵ تا ۳۰۰ وات خواهد بود.

همچنین بیان شده است، باتوجه به حجم بزرگ دای، در پردازنده‌ی گرافیکی یادشده از حافظه‌ی با پهنای باند بالا (HBM) استفاده نشده و به‌جای آن از حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 استفاده خواهد شد. این بدان معنی است که رابط حافظه در کارت گرافیک Navi 21، در حدود ۳۸۴ تا ۵۱۲ بیت بوده و ظرفیت آن بین ۱۲ تا ۱۶ گیگابایت خواهد بود. از آن‌جایی که این محصول پرچم‌دار AMD در سال ۲۰۲۰ خواهد بود، این شرکت می‌تواند پا را از این هم فراتر گذاشته و حافظه‌ی نوع GDDR6 با ظرفیت ۲۴ تا ۳۶ گیگابایتی را روی Navi 21 تعبیه کند. برخی از ویژگی‌‌های پردازنده‌های گرافیکی Navi که دومین نسل از معماری RDNA خواهند بود، در زیر آمده است:

  • بهره‌گیری از نسل دوم لیتوگرافی ۷ نانومتری (+7nm) بهینه‌سازی‌شده
  • ارائه‌ی گزینه‌های مخصوص برای کارت‌های گرافیک بالارده
  • پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) در سطح سخت‌افزار
  • حافظه‌ی گرافیکی این مجموعه از کارت‌های گرافیک، هم از نوع GDDR6 و هم حافظه‌های پهنای باند بالای HBM2 خواهند بود
  • کارآمدتر از نسل اول کارت‌های گرافیک Navi خواهند بود
amd navi

جزئیات بیشتری در گزارش وب‌سایت Far East بیان نشده، اما به ظاهر این‌گونه برمی‌آید سری جدید Navi کارت‌های گرافیک قدرتمندی را شامل بوده و عرضه‌ی این محصولات نشانگر بازگشت قدرتمند AMD به صحنه‌ی رقابت بر سر کارت‌های گرافیک دسکتاپ است. همچنین اطلاعات موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد  AMD همراه‌با پردازنده‌های گرافیکی جدید خود که مبتنی‌بر معماری RDNA هستند، از فناوری رهگیری پرتو که شتاب سخت‌افزاری یافته نیز رونمایی خواهد کرد. با تمامی این حرف‌ها، اطلاعات یادشده بر پایه‌ی شایعات بنا شده‌اند و باید با دیده‌ی تردید به آن‌ها نگریست. اما در صورت صحت این شایعات، جدا از رونمایی کارت گرافیک رادئون RX 5600 XT، انتظار می‌رود AMD در رویداد CES 2020 چنین شایعاتی را به‌نوعی تأیید کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات