فرمت ویدئویی +HDR10 در تلویزیون‌های 8K سامسونگ پشتیبانی می‌شود

دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
فرمت ویدئویی +HRD10 بالاخره در تلویزیون‌های 8K هم پشتیبانی می‌شود؛ البته فعلا فقط محصولات سامسونگ این قابلیت را ارائه می‌کنند.
تبلیغات

سامسونگ اعلام کرد نسخه‌های ۲۰۱۹ تلویزیون‌های 8K خود را با قابلیت پشتیبانی از فرمت پویای +HRD10 عرضه خواهد کرد. بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلویزیون جهان در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۹ از همکاری خود با تعدادی از سرویس‌های استریم اروپایی برای شروع نمایش محتوای 8K با فرمت +HRD10 خبر داد. از میان سرویس‌های مذکور می‌توان به CHILI و MEGAGOGO و Explorers اشاره کرد.

+HRD10 را می‌توان فرمتی از خانواده‌ی HDR برای رقابت با Dolby Vision دانست که از متادیتای پویا برای بهینه‌سازی تصاویر در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌کند. رویکرد فرمت مذکور این‌گونه است که متادیتا را برای بهینه‌سازی تصویر در هر صحنه به‌کار می‌برد. این رویکرد با روش فرمت معمول HDR تفاوت دارد که از تنظیماتی کلی برای همه‌ی ویدئو استفاده می‌کند.

نسخه‌ی 8K از فرمت +HRD10 اکنون با تلویزیون‌های 4K سامسونگ و دیگر محصولات این شرکت کره‌ای در خانواده‌ی QLED TV سال ۲۰۱۹ سازگاری خواهد داشت. هنوز زمان مشخصی درباره‌ی آماده‌سازی محتوای 8K در دست نیست. به‌علاوه، تنها خریداران تلویزیون‌های 8K ساخت سامسونگ توانایی مشاهده‌ی آن را دارند. به‌عنوان مثال، کاربران تلویزیون‌های Q950r 8K QLED یا Q900R 8K QLED سامسونگ محتوای باکیفیت جدید را دریافت و با فرمت +HRD10 تماشا خواهند کرد. ناگفته نماند، پهنای باند بسیار سریع نیز برای دریافت محتوای 8K نیاز خواهد بود.

سامسونگ +HDR10

آمازون پرایم

سامسونگ در کنفرانس خبری خود در نمایشگاه IFA نام سه سرویس‌دهنده‌ی استریم اروپایی را ذکر کرد. به‌علاوه، کره‌ای‌ها می‌گویند Rakuten TV هم به‌زودی به جمع سرویس‌های استریم فرمت +HRD10 اضافه خواهد شد.

آمازون پریام مشهورترین ارائه‌کننده‌ی محتوای +HDR10 محسوب می‌شود

آمازون پرایم به‌عنوان مشهورترین سرویس استریم محتوای +HRD10 شناخته می‌شود. شایان ذکر است بزرگ‌ترین رقیب آن‌ها، یعنی نتفلیکس، از فرمت Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و مشخص نیست چرا سامسونگ در فهرست همکاری برای پخش محتوای +HRD10، اشاره‌ای به آمازون پرایم نکرده است.

شاید هنوز مذاکره‌ی بین سامسونگ و آمازون ادامه دارد. البته، کمبود محتوای 8K را هم بتوان به‌عنوان دلیل بعدی نام برد. احتمالا آمازون منتظر است تا محتوای بیشتری در این حوزه تولید و عرضه و سپس، به برنامه‌های سامسونگ اضافه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات