کارت‌های گرافیک GeForce GTX 1650 Ti در راه هستند

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا در حال آماده‌سازی کارت‌های گرافیک GeForce GTX 1650 Ti است. احتمال دارد عضو جدید خانواده‌ی تورینگ ماه اکتبر روانه‌ی بازار شود.
تبلیغات

گفته می‌شود انویدیا مشغول آماده‌سازی یک کارت گرافیکی جدید و مبتنی‌بر معماری تورینگ است؛ این کارت GeForce GTX 1650 Ti نام دارد. از نام این کارت برمی‌آید که GTX 1650 Ti، با تراشه‌ای سریع‌تر از GTX 1650 و البته گران‌تر از آن عرضه شود.

 GeForce GTX 1650 Ti

کارت گرافیکی GeForce GTX 1650 Ti انویدیا، دومین مدل از سری GTX 1650 خواهد بود. کارت GTX 1650 Ti از تراشه‌ی گرافیکی کاملاً فعال‌سازی‌شده‌ی TU117 با بهره‌گیری کامل از منابع آن، عملکردی نسبتا بهتر و قیمتی تقریبا گران‌تر از مدل مرجع برخوردار خواهد بود. نام این تراشه‌ چند ماه پیش در فهرستی منتشر شده بود، اما در کمال شگفتی، تاکنون هیچ جزئیاتی درباره‌ی آن‌ها فاش نشده است. اکنون، Fashaoyoure گزارشی منتشر کرده است مبنی‌بر اینکه کارت‌های گرافیک مزبور در راه هستند و اوایل اکتبر عرضه خواهند شد.

مشخصاتی از این کارت گرافیک در دست نیست؛ اما براساس آنچه در GeForce GTX 1650 مشاهده می‌شود، به‌احتمال زیاد GeForce GTX 1650 باید دارای ۱۰۲۴ هسته‌ی CUDA به‌همراه ۳۲ واحد ROP و ۶۴ واحد بافت نگاشت (TMU) باشد. این کارت گرافیک احتمالاً دارای ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی  GDDR5 با پهنای باس ۱۲۸ بیت، سرعت کلاک ۸۰۰۰ مگاهرتز مشابه با مدل مرجع و پهنای باند ۱۲۸ گیگابایت در ثانیه است.

اکنون که توان طراحی حرارتی (TDP) در GTX 1650 برابر با ۷۵ وات است، می‌توان تصور کرد برای GTX 1650 Ti نیز توان طراحی حرارتی مشابهی درنظر گرفته شده است. این موضوع درباره‌ی کارت‌هایی از سری‌های پیشین GTX *50 نیز صدق می‌کرد و هر دو تراشه‌ی Ti و غیر Ti از توان طراحی حرارتی مشابهی برخوردار بودند که برای بوت‌شدن نیاز به کانکتور تغذیه‌ی خارجی نداشت.

ویژگی‌های مقدماتی Nvidia GeForce سری ۱۶

GeForce RTX 2060 FE

GeForce GTX 1660 Ti 6GB

GeForce GTX 1660 6GB

GeForce GTX 1650 Ti 4 GB

GeForce GTX 1650 4 GB

معماری 

(پردازنده‌ی گرافیکی)

TU106

TU116-400

TU116-300

TU117

TU117

هسته‌های

CUDA

۱۹۲۰

۱۵۳۶

۱۴۰۸

۱۰۲۴؟

۸۹۶

هسته‌های 

Tensor 

۲۴۰

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

هسته‌های 

RT 

۳۰

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

تعداد واحدهای بافت نگاشت (TMU)

۱۲۰

۹۶

۸۰

۶۴

۵۶

تعداد واحدهای ROP

۴۸

۴۸

۴۸

۳۲

۳۲

کلاک پایه (مگا هرتز)

۱۳۶۵

۱۵۰۰

۱۵۳۰

TBD

۱۴۸۵

کلاک بوست (مگا هرتز)

۱۶۸۰

۱۷۷۰

۱۷۸۵

TDB

۱۶۶۵

حافظه

GDDR6

۶ گیگابایت

GDDR6

۶ گیگابایت

GDDR5

۶ گیگابایت

GDDR5

۴ گیگابایت

GDDR5

۴ گیگابایت

پهنای باس حافظه (بیت)

۱۹۲

۱۹۲

۱۹۲

۱۲۸

۱۲۸

کلاک حافظه (گیگابایت در ثانیه)

۱۴

۱۲

۸

۸

۸

حافظه کش L2 (مگا بایت)

۳

۱.۵

۱.۵

۱.۵

۱.۵

توان طراحی حرارتی (وات)

۱۶۰

۱۲۰

۱۲۰

۷۵

۷۵

تعداد ترانزیستورها (میلیارد)

۱۰.۸

۶.۶

۶.۶

۴.۷

۴.۷

سطح مقطع تراشه (میلی‌متر مربع)

۴۴۵

۲۸۴

۲۸۴

۲۰۰

۲۰۰

قیمت

۳۴۹ دلار

۲۷۹ دلار

۲۲۹ دلار

۱۷۹ دلار ؟

۱۴۹ دلار

GTX 1650 Ti هم درست مانند GeForce GTX 1650 در مدل‌هایی سفارشی‌ در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. برخی مدل‌های این کارت‌ از یک کانکتور تغذیه ۶ پین برخوردار خواهند بود تا به‌این ترتیب امکان پشتیبانی از اورکلاک‌ کارخانه‌ای بیشتری باشد.

کارت گرافیک GTX 1650 در حال حاضر با قیمت ۱۴۹ دلار در آمریکا به‌فروش می‌رسد، لذا به‌احتمال زیاد مدل‌های Ti این کارت با ۳۰ دلار اضافه‌تر و با برچسب قیمتی در حدود ۱۷۹ دلار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهند گرفت.

اگر کارت گفته‌شده عملکردی ۱۰ الی ۱۵ درصد سریع‌تر از کارت GeForce GTX 1650 داشته باشد، ممکن است شاهد کارایی نسبتا بهتری در مقایسه با کارت‌های Radeon RX 570 (نوع ۸ گیگابایتی) بوده و از طرفی با مصرف توان و دمای کاری به مراتب کمتری نسبت به کارت گرافیک AMD در این کارت روبه‌رو باشیم. اگر انویدیا کارت جدید خود را در قالب یک باندل همراه با یکی دو عنوان بازی عرضه کند، بی‌شک خرید این کارت برای مشتریان‌اش جذاب‌تر نیز خواهد بود؛ اما باید تا زمان عرضه‌ی رسمی منتظر ماند تا دید آیا آن‌ها واقعا چنین کاری می‌کنند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات