بررسی شیائومی می بند 4

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
شیائومی با عرضه‌‌ی جدیدترین نسل از دستبند هوشمند سلامتی خود، از برنامه‌ی مدون خود برای قبضه‌ی بازار دستبندهای هوشمند سلامتی خبر داد که در‌حال‌حاضر نیز سهم زیادی از آن را دراختیار دارد.
تبلیغات

پس از آنکه تحلیلگران حوزه‌ی فناوری از اشباع بازار گوشی‌های هوشمند در چند سال گذشته خبر دادند، بسیاری دل به بازاری جدید بستند و اظهار امیدواری کردند بازار گجت‌های پوشیدنی بتواند طلایه‌دار انقلاب بعدی دنیای دیجیتال باشد. بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند گجت‌های پوشیدنی بار تحول بزرگ بعدی را پس از گوشی‌های هوشمند به دوش خواهد کشید؛ اما وجود محدودیت‌های فنی و  خلا خلاقیت در این حوزه باعث شد پوشیدنی‌ها نتوانند آن‌طورکه انتظار می‌رفت، قابلیت خود را به‌نمایش بگذارند و از پس انتظارت برآیند. البته در همین بازار به‌ظاهر کم‌فروغ، برندهایی شروع به خودنمایی کردند و حتی عنان بازار را نیز در دست گرفتند.

شیائومی ازجمله‌ همین برندها است که با وجود تجربه‌ای اندک و گذشت کمتر از یک دهه از زمان شروع به فعالیت، توانسته در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری در بازار گجت‌های پوشیدنی کند. چینی‌ها با پشت‌سر گذاشتن برندهای کهنه‌کار دنیای گجت‌های پوشیدنی نظیر فیت‌بیت و سامسونگ، خود را به‌عنوان دومین بازیگر بزرگ بازار گجت‌های پوشیدنی معرفی کردند. براساس آخرین گزارش IDC، شیائومی سال ۲۰۱۸ را با عرضه‌ی بیش از ۲۳.۳ میلیون دستگاه گجت پوشیدنی به پایان برده که سهم بازار ۱۳.۵ درصدی را برایش به‌ارمغان آورده است. 

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

بدون شک عرضه‌ی محصولات با قیمت معقول و کیفیت درخورتوجه را باید اصلی‌ترین عاملی خواند که باعث شده شیائومی بتواند به چنین جایگاهی دست یابد. نام شیائومی همواره با محصولات باکیفیت و در‌عین‌حال ارزان‌قیمت گره خورده است. این شرکت که دامنه‌ی گسترده‌ای از محصولات را تولید و راهی بازار می‌کند، در کمتر از یک دهه‌ی گذشته سعی کرده همواره محصولاتی کاربردی راهی بازار کند. پوشیدنی‌ها را باید ازجمله‌ بازارهایی خواند که شیائومی از همان ابتدا برنامه‌ی ویژه‌ای برای آن داشته است. ازجمله‌ی محصولاتی که موفقیت شیائومی را در بازار پوشیدنی‌ها تضمین کرده، MI Band است که درواقع دستبند هوشمند سلامتی ارزان‌قیمت شیائومی محسوب می‌شود. 

جعبه‌گشایی ویدئویی می‌بند ۴

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

شیائومی چندی پیش چهارمین نسل از این محصول را با نام می‌بند ۴ رونمایی کرد. می‌ بندهای شیائومی برخلاف بسیاری از محصولات موجود در بازار، با هدف ارائه‌ی امکانات موردنیاز و کاربردی در دستبند هوشمند سلامتی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه ساخته‌شده‌اند و در آن‌ها از امکانات رنگارنگ و در‌عین‌حال کم‌کاربرد خبری نیست. همین موضوع باعث شده است از سه نسل پیشین این محصول استقبال بسیار خوبی شود؛ به‌طوری‌که می‌ بندها به‌عنوان بهترین گزینه برای خرید در بازه‌ی قیمتی زیر ۵۰ دلار به‌شمار می‌آیند. نسل چهارم این دستبند هوشمند با بهبود‌هایی همراه شده و در‌عین‌حال، همچنان ضعف‌هایی نیز دارد که می‌تواند برای بعضی از کاربران در ایران امتیازی کاملا منفی باشد. 

دستبند شیائومی می بند ۴

می مارکت

قیمت ساعت و دستبند هوشمند

شیائومی

اپل واچ

ساعت‌‌های هوشمند سامسونگ

طراحی

نسل چهارم می‌بند شیائومی همچنان از زبان طراحی یکسانی با نسل‌ پیشین بهره می‌برد. به‌طور حتم بارزترین عنصر طراحی در می‌بندهای شیائومی، بند سیلیکونی تعویض‌شدنی است که ماژول اصلی درون آن قرار می‌گیرد. این موضوع در شیائومی می‌بند ۴ نیز رعایت شده است؛ حال‌آنکه طراحی ماژول اصلی در می‌بند ۴ با تغییراتی همراه شده است. شیائومی در می‌بند ۳ از نمایشگری استفاده کرده بود که حالتی برآمده و خمیده در لبه‌ها داشت. طرحی می‌بند ۳ تفاوت عمده‌ای با می‌بند ۲ داشت؛ بااین‌‌حال، شیائومی در می‌بند ۴ دوباره به‌سراغ نمایشگر تخت رفته است. به‌طور حتم اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده طراحی می‌بند ۴ تخت شود، بهره‌گیری از نمایشگری رنگی است.

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

به‌کارگیری نمایشگر رنگی هرچند پیشرفتی بزرگ برای می‌بند است، ظاهری جدید به می‌بند بخشیده که شاید به‌ مذاق برخی کاربران خوش نیاید؛ چراکه نمایشگر رنگی تمام سطح دستبند را پوشش نداده است؛ از‌این‌رو، حتی در حالت خاموش نیز می‌توان مرز نمایشگر را از سطح ماژول می‌بند تشخیص داد. به بیان بهتر، نمایشگر می‌بند ۴ حاشیه‌ی زیادی دارد که حتی زمان خاموشی نمایشگر، تا حدودی مشهود است و شاید برای برخی کاربران دل‌سردکننده باشد. البته، شاید تصور کنید ابعاد نمایشگر در مقایسه با نسل گذشته کوچک‌تر شده است؛ درحالی‌که چنین نیست. می‌بند ۴ از نمایشگر رنگی امولد ۰.۹۵ اینچی بهره می‌برد. این نمایشگر با رزولوشن ۲۴۰ در ۱۲۰ پیکسل، رزولوشن بیشتری در مقایسه با می‌بند ۳ دارد. البته، بهبود نمایشگر می‌بند ۴ تنها به بزرگ‌شدن ابعاد نمایشگر و بهبود رزولوشن محدود نمی‌شود؛ بلکه روشنایی این نمایشگر نیز در مقایسه با می‌بند ۳ افزایش یافته است تا زیر تابش مستقیم خورشید نیز بتوانید اعلانیه‌ها را مشاهده کنید.

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

هرچند استفاده از نمایشگر رنگی باعث شده است سطح می‌بند ظاهر یکپارچه‌ای نداشته باشد و بتوان مرز نمایشگر را با سطح می‌بند تشخیص داد، هنگام روشن‌بودن نمایشگر، ترکیب رنگ‌ها جلوه‌ای زیبا به می‌بند ۴ می‌بخشد و همین موضوع سبب شده ظاهری مدرن‌تر در مقایسه با نسل پیشین داشته باشد. شیائومی با وجود تعویض نمایشگر، همچنان کلید لمسی را حفظ کرده است. این کلید در قسمت پایین نمایشگر می‌بند ۴، عملکرد کلید هوم را دارد و درصورت لمس آن، کاربر به صفحه‌ی اصلی یا همان واچ‌فیس اصلی هدایت می‌شود. 

تکرار طراحی گذشته؛ بازگشت به نمایشگر تخت

تغییرات قابلیت‌های فنی می‌بند ۴ سبب شده این دستبند هوشمند سلامتی در مقایسه با نسل گذشته کمی ضخیم‌تر و افزایش ضخامت ماژول اصلی می‌بند ۴ باعث شده وزن نسل جدید دستبند هوشمند شیائومی نیز دو گرم از نسل گذشته سنگین‌تر شود و به ۲۲ گرم برسد. البته، افزایش پهنای ماژول می‌بند ۴ به این معنی نیست که نمی‌توان از بند‌های می‌بند ۳ برای نسل جدید دستبند هوشمند سلامتی شرکت چینی استفاده کرد. به‌گفته‌ی شیائومی، کاربران می‌توانند از بند‌هایی که برای می‌بند ۳ تهیه کرده بودند، در می‌بند ۴ بدون هیچ مشکلی استفاده کنند. عکس این موضوع نیز صادق است و کاربران می‌توانند بندهای می‌بند ۴ را نیز با می‌بند ۳ استفاده کنند. 

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

درمجموع، باید گفت زبان طراحی می‌بند ۴ با وجود تغییرات جزئی اعمال‌شده، دست‌نخورده باقی مانده است؛ به‌طوری‌که هر کاربر آشنا به این حوزه می‌تواند با مشاهده‌ی می‌بند ۴، در یک نگاه تعلق این محصول به خانواده‌ی دستبند‌های هوشمند شیائومی را تشخیص دهد. 

نرم‌افزار

نرم‌افزار را می‌توان از دو بُعد بررسی کرد: رابط کاربری می‌بند ۴ و اپلیکیشن می‌فیت که برای ارتباط با دستبند باید روی گوشی‌ هوشمند نصب شود. به‌واسطه‌ی استفاده از نمایشگر رنگی در می‌بند ۴، شیائومی امکانات و ویژگی‌های بیشتری در این دستبند هوشمند سلامتی تعبیه کرده است. با توجه به اینکه تمام سطح نمایشگر از قابلیت لمسی پشتیبانی می‌کند، می‌توان با سوایپ به بالا یا پایین و همچنین راست یا چپ بین صفحات مختلف به قابلیت‌های متعدد این دستبند دسترسی پیدا کرد. 

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

صفحه‌ی اصلی دستبند طبق سنت همیشگی میزبان واچ‌فیس است که اطلاعاتی از قبیل ساعت، ضربان قلب، تاریخ و میزان قدم‌ها و مسافتی که کاربر از ابتدای روز پیموده به‌نمایش گذاشته می‌شود. البته، این اطلاعات کاملا وابسته به واچ‌فیسی است که کاربر برای نمایش انتخاب کرده باشد؛ از‌این‌رو، اطلاعات به‌نمایش‌درآمده برحسب واچ‌فیس انتخاب‌شده متفاوت است. 

همه‌چیز تحت کنترل با اپلیکیشن آشنای Mi Fit

با سوایپ صفحه به پایین می‌توان به‌ترتیب به قابلیت‌هایی نظیر تنظیمات مربوط به دستبند، اعلانیه‌ها، اپلیکیشن آب‌وهوا، برنامه‌های ورزشی، ضربان‌سنج و اطلاعات مربوط به وضعیت قدم‌ها و مسافت پیموده‌شده از ابتدای روز را مشاهده کرد. با سوایپ به سمت راست یا چپ نیز می‌توان به قابلیت پرداخت الکترونیک AliPay که البته فقط در کشور چین فعال است و قابلیت کنترل پخش موسیقی دسترسی پیدا کرد. نمایش گزینه‌های مذکور همگی ازطریق اپلیکیشن Mi Fit قابل سفارشی‌سازی است تا درصورت نیازنداشتن، آن‌ها را از منو دستبند حذف کنید.

محیط کاربری اپلیکیشن mi fit

اپلیکیشن می‌فیت شیائومی در مقایسه با گذشته تغییر آن‌چنان زیادی به‌خود ندیده و تقریبا تمامی بخش‌های این نرم‌افزار، تنها بهبود‌های جزئی داشته‌اند. البته با توجه به اینکه می‌بند ۴ از نمایشگری رنگی بهره می‌برد، کاربران قادر هستند واچ‌فیس این دستبند هوشمند را تغییر دهند. برای این امر باید با مراجعه به بخش Profile در اپلیکشن می‌بند و انتخاب نام می‌بند ۴ در قسمت My Devices، وارد صفحه‌ی مربوط به می‌بند ۴ شوید و با انتخاب اولین گزینه با عنوان Band Display Setting از میان گزینه‌های پیش‌فرض موجود، واچ‌فیس دلخواه خود را انتخاب کرد. البته، همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره کردیم، کاربران محدود به واچ‌فیس‌های پیش‌فرض نیستند و می‌توانند با بهره‌گیری از روش سایدلود، واچ‌فیس مدنظر خود را به می‌بند ۴ بیفزایند. 

عملکرد

همان‌طورکه در بخش طراحی گفتیم، می‌بند ۴ با تغییراتی راهی بازار شده که بارزترین آن‌ها استفاده از نمایشگر رنگی است. استفاده از نمایشگر رنگی منشأ بسیاری از تغییرات بوده که اصلی‌ترین این تغییرات امکان تغییر واچ‌فیس یا ظاهر صفحه‌ی هوم می‌بند ۴ است. با استفاده از اپلیکیشن می‌فیت و مراجعه به صفحه‌ی مربوط به می‌بند ۴، می‌توان از میان واچ‌فیس‌های پیش‌فرض طراحی‌شده‌ی شیائومی، گزینه‌ی مدنظر خود را انتخاب کرد. استفاده از نمایشگر رنگی باعث نشده نمایشگر اطلاعات در محیط‌های پرنور با مشکل رو‌به‌رو شود؛ چراکه می‌بند ۴ از نمایشگری با روشنایی ۴۰۰ نیت بهره می‌برد. 

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

شیائومی علاوه‌بر تعبیه‌ی ویژگی‌های جدید در جدیدترین نسل از دستبند هوشمند خود، ویژگی‌های پیشین موجود را نیز بهبود می‌بخشد. برای مثال، می‌توان به قابلیت مقاومت می‌بند دربرابر نفوذ آب اشاره کرد که در نسل جدید بهبود یافته است؛ به‌طوری‌که می‌بند ۴ می‌تواند تا عمق ۵۰ متری دربرابر نفوذ آب مقاومت کند؛ اما ویژگی‌ مذکور تنها قابلیت‌ جدید می‌بند ۴ نیست. شیائومی تلاش زیادی برای بهبود قابلیت‌های ورزشی می‌بند ۴ کرده است. در همین زمینه، این دستبند هوشمند توانایی شناسایی ۶ فعالیت ورزشی شامل دویدن عادی یا روی تردمیل، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، تمرینات با وزنه و شنا را به‌واسطه‌ی خود دستبند دارد.

مقاومت دربرابر نفوذ آب تا عمق ۵۰ متری، شناسایی ۶ فعالیت ورزشی جدید و پایش ۲۴ ساعته‌ی ضربان قلب

با استفاده از اپلیکیشن می‌فیت می‌توانید عملکرد خود در فعالیت‌های ورزشی دیگر اعم از بدمینتون، رانندگی، بسکتبال و پینگ‌پنگ را بررسی کنید. امکان ثبت فعالیتی خاص نیز دردسترس است تا دستبند بتواند سلامت شما و میزان مصرف کالری حین آن را پایش کند. امکان شناسایی فعالیت‌های مختلف ورزشی ویژگی بسیار خوبی است که می‌بند ۴ از آن بهره می‌برد و با توجه به قیمت بسیار ارزانش، بیش‌ازپیش ارزشمند به‌نظر می‌رسد. نکته‌ی جالبی که باید درباره‌ی می‌بند ۴ و قابلیت شناسایی فعالیت ورزشی آن اشاره کنیم، به ورزش شنا مربوط می‌شود. اگر ابعاد استخر را وارد کنید، می‌بند ۴ می‌تواند رفت و برگشت شما در استخر و میزان کالری مصرف‌شده را شناسایی و محاسبه کند. 

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

افزون‌براین، می‌بند ۴ می‌تواند ضربان قلب را به‌صورت ۲۴ ساعته و براساس تنظیماتی بسنجد که کاربر برای دوره‌های اندازه‌گیری ضربان تعیین می‌کند. این ویژگی که به فعالیت همیشگی حسگر اپتیکال ضربان‌سنج در دوره‌های زمانی مشخصی منجر می‌شود، مصرف باتری را به‌طرز محسوسی افزایش می‌دهد. می‌بند ۴ از وجود میکروفون نیز بهره می‌برد؛ حال‌آنکه نمی‌توان از این میکروفون برای برقراری مکالمات صوتی استفاده کرد. این میکروفون برای صدور دستورهای صوتی به‌منظور استفاده از دستیار هوشمند شیائومی تعبیه شده است که عملا در ایران کاربردی ندارد؛ مگر اینکه به زبان چینی مسلط باشید. متأسفانه پشتیبانی از زبان فارسی هنوز به‌صورت رسمی به می‌بند اضافه نشده است و نسل چهارم این دستبند هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست. پشتیبانی‌نکردن از زبان فارسی به‌معنای کارکترهای به‌هم‌ریخته‌ی اعلانیه‌ها خواهد بود که به تجربه‌ی کاربری تا حد زیادی آسیب می‌زند. 

شیائومی در می‌بند ۴ سعی کرده است دستبند خود را به همراهی همیشگی برای کاربران تبدیل کند. وجود حسگر پایش وضعیت خواب این امکان را فراهم کرده تا کاربران بتوانند وضعیت خواب خود را در دو درجه‌ی خواب سطحی و عمیق مشاهده کنند. حسگر پایش خواب شیائومی علاوه‌براینکه کیفیت خواب کاربر را در دو درجه مشخص می‌کند، به مجموع خواب نیز امتیازی اختصاص می‌دهد و مشخص می‌کند کاربر در مقایسه با دیگران چقدر خواب خوبی تجربه کرده است. 

عمر باتری

می‌بند ۴ شیائومی از وجود باتری ۱۳۵ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که در مقایسه با می‌بند ۳ شاهد افزایش ۲۵ میلی‌آمپرساعتی بوده است؛ اما این افزایش باعث نشده عمر باتری می‌بند ۴ در مقایسه با نسل گذشته بهبود خاصی یابد. در تجربه‌ی کاربری ما، عمر باتری تقریبی می‌بند ۴ در حالت استندبای ۲۰ روز است؛ حال‌آنکه در‌صورت افزایش ۱۰۰ درصدی روشنایی ۴۰۰ نیت نمایشگر رنگی درکنار فعال نگه‌داشتن حسگر ضربان‌سنج، عمر باتری به‌طرز ملموسی کاهش می‌یابد؛ به‌طوری‌که در این حالت باتری می‌بند ۴ کمتر از ۱۰ روز شارژدهی خواهد کرد.

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

شیائومی در فرایند شارژ می‌بند ۴ تغییر آن‌چنانی ایجاد نکرده و همچنان باید برای شارژکردن می‌بند ۴ از داک مخصوص استفاده کرد که ازطریق دوپین باتری را شارژ می‌کند. البته، باید به این نکته اشاره کنیم که دو پین مخصوص شارژ به پایین ماژول می‌بند منتقل شده‌اند؛ از‌این‌رو، داک شارژ می‌بند نیز به‌واسطه‌ی همین موضوع تغییر کرده است تا با شارژر می‌بند ۳ نتوانید می‌بند ۴ را شارژ کنید.

۱۰ روز شارژدهی در حالت استندبای با روشنایی ۱۰۰ درصدی نمایشگر و پایش ۲۴ ساعته‌ی ضربان قلب

به‌جرئت می‌توان گفت عملیات شارژ می‌بند یکی از ضعف‌های بزرگ این محصول است؛ چراکه در هربار شارژ باید ماژول اصلی را از بند جدا کنید و پس از شارژشدن دوباره در جای خود قرار دهید. البته، شاید بتوان قیمت ارزان می‌بند ۴ را توجیه مناسبی برای اضافه‌نشدن امکان شارژ بی‌سیم بدانیم؛ اما آیا تغییر سازوکار داک شارژ برای جلوگیری از جداکردن ماژول می‌بند کاری بس هزینه‌بر است؟

جمع‌بندی

هرچند اضافه‌شدن نمایشگر رنگی به می‌بند ۴ مزیتی بزرگ محسوب می‌شود، ازنظر بصری آن‌چنان که بایدوشاید نمی‌تواند نظر هر بیننده‌ای را جلب کند. علاوه‌بر‌این، می‌بند همچنان ضعف‌هایی دارد که از نسل‌های پیشین به‌ارث رسیده است؛ حال‌آنکه با نگاهی به برچسب قیمت می‌بند ۴، تمامی این ضعف‌ها رنگ می‌بازند. می‌بند ۴ برخی از ضعف‌های نسل‌های پیشین را با خود یدک می‌کشد؛ اما در نسل جدید پذیرای قابلیت‌های جدیدی نیز شده و همچنان قیمت بسیار ارزانی دارد که به‌جرئت می‌توان آن را اصلی‌ترین برگ‌برنده‌ی محصول شیائومی در بازاری خواند که رقبای کارکشته‌ای در آن حضور دارند. 

شیائومی می بند ۴ / Xiaomi Mi band 4

با وجود اینکه هنوز خبری از پشتیبانی از زبان فارسی در این دستبند هوشمند سلامتی نیست، می‌توان گفت می‌بند ۴ یکی از بهترین گزینه‌‌های موجود در بازار برای خرید است. دیدگاه شما درباره‌ی دستبند هوشمند جدید شیائومی چیست؟

دستبند هوشمند می بند ۴ شیائومی را می‌توانید از فروشگاه می‌مارکت خریداری کنید.

نکات مثبت

  • نمایشگر رنگی و روشن
  • شناسایی فعالیت‌های ورزشی
  • مقاومت دربرابر نفوذ آب تا عمق ۵۰ متر
  • دقت بیشتر پایش خواب در مقایسه‌ با نسل پیشین

نکات منفی

  • مکانیزم آزاردهنده شارژ
  • عمر باتری کمتر از نسل قبل
  •  حاشیه‌ی زیاد نمایشگر رنگی تعبیه‌شده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات