AMD سه‌ماهه دوم امسال در فروش کارت گرافیک از انویدیا پیشی گرفت

سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۹، توانسته است با کنار زدن انویدیا، پس از ۵ سال جایگاه بهتری در فروش کارت‌های گرافیک کسب کند.
تبلیغات

براساس گزارش (JPR (Jon Peddie Research، عرضه‌ی کارت‌های گرافیک در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته ۱۰.۶ درصد کاهش داشته است؛ با وجود این، AMD توانسته فصل خوبی را پشت سر بگذارد و رشدی ۹.۸ درصدی را تجربه کند. در این فصل، اینتل کاهش ۱.۴ درصدی فروش محصولات گرافیکی را تجربه کرده، اما می‌توان گفت که عرضه‌ی کارت‌های انویدیا بدون تغییر باقی مانده است. در این میان، بازار رایانه‌های شخصی در سال جاری با رشد روبرو بوده است. با توجه به تحقیقات صورت‌گرفته و رشد بازار کامپیوترهای شخصی، تنها دلیل افت بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا (dGPU) را می‌توان کاهش استخراج رمزارز و انباشت بیش از اندازه‌ی کالا در انبارها دانست. به نظر می‌رسد با گذر از هیجان استخراج رمزارز، این بازار در حال برگشتن به حالت عادی است.

طبق تحقیقات JPR برای اولین‌بار بعداز سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۴، AMD موفق شده با غلبه بر انویدیا در زمینه‌ی عرضه‌ی محصولات گرافیکی، از آن پیشی بگیرد؛ آن‌هم در سالی که بازار رایانه‌های شخصی نسبت به سال گذشته رشدی ۳.۰۷ درصدی را تجربه کرده است. نکته‌ی جالب و نهان دیگر نمودار پیش‌رو این است که AMD از نظر سهم بازار نیز از انویدیا پیشی گرفته است. این اتفاق بعد از گذشت ۵ سال رخ داده که قطعا خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای برای این شرکت خواهد بود. در حقیقت آخرین باری که AMD در صدر قرار داشت، به سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد؛ در حالی که جزییات کامل این اتفاق برای کاربران پنهان مانده، اما از نمودار گرافیکی زیر کاملا مشخص است که AMD امسال توانسته از لحاظ سهم بازار از انویدیا پیشی بگیرد.

نمودار ای ام دی

مقایسه‌ی سال به سال نشان می‌دهد در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹، عرضه‌ی کارت‌های گرافیک ۷۶.۷ میلیون قطعه بوده که در مقایسه با مدت مشابه ۸.۹۳ میلیون قطعه کاهش را نشان می‌دهد. گفتنی است، بازار پردازنده‌های گرافیکی ۰.۶ درصد رشد متوالی در این سه‌ماهه داشته؛ در حالی که در مقایسه با فصل گذشته ۲ درصد کاهش داشته است.

گزارش در ادامه عنوان می‌کند، با اینکه ابهاماتی در زنجیره‌ی تأمین نوت‌بوک‌ها وجود دارد، محصولات زیادی با طراحی جدید و مشخصات بهبودیافته در سرتاسر جهان در حال رونمایی هستند. باتوجه به ورود پردازنده‌های جدید Zen و نسل دهم اینتل، انتظار می‌رود بازار دوباره شور و حرارت خود را بدست آورد. با افزایش قدرت پردازش dGPU‌ها و افزایش کارآمدی آن‌ها از لحاظ مصرف انرژی، شاهد بالا رفتن تب بازار خواهیم بود.

پردازنده‌های گرافیکی معمولا شاخص اصلی بازار رایانه‌های شخصی محسوب می‌شوند و کاهش ۱۰.۴ درصدی، زنگ خطری برای بازار رایانه‌های شخصی محسوب می‌شود. با اینکه طی چند سال گذشته صحبت‌هایی درباره‌ی ازبین‌رفتن بازار کامپیوترهای شخصی مطرح شده است، اما این اخبار بیشتر اغراق‌آمیز می‌نماید. با توجه به اینکه رشد استخراج رمزارز‌ها متوقف شده است، شاهد دوره‌ای با رشد متعادل پردازنده‌های گرافیکی هستیم.

با آمادگی اینتل برای پیوستن به بازار کارت‌های گرافیک در سال ۲۰۲۰ و اینکه AMD دلیل مجددی برای رقابت به انویدیا داده است، در فصول آینده شاهد رقابت داغ سه بازیگر اصلی این حوزه خواهیم بود. نکته‌ی دیگر، رونمایی از کارت‌های سری سوپر است که انویدیا در سه‌ماهه فعلی آن را به بازار عرضه کرده است. نمودار تغییری در روند رشد انویدیا نشان نمی‌دهد، اما عرضه‌ی محصولات جدیدتر از منظر قیمت این شرکت را رقابتی‌تر کرده؛ با این حال محصولات مورد استقبال کاربران قرار نگرفته است. می‌توان امیدوار بود این اتفاق، زمینه‌ساز ایجاد آوردگاهی برای قیمت‌گذاری‌های جذاب‌تر روی محصولات گرافیکی باشد که قطعا خبر مسرت‌بخشی برای تمام کاربران خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات