پردازنده‌های نسل سوم رایزن تردریپر AMD از مادربوردهای X399 پشتیبانی نخواهد کرد

یک‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
طبق شایعات اخیر، پردازنده‌های پرچم‌دار جدید AMD، یعنی نسل سوم رایزن تردریپر، ممکن است از سوکت جدیدی بهره ببرند که از مادربوردهای X399 پشتیبانی نکنند.
تبلیغات

پردازنده‌های نسل سوم رایزن تردریپر AMD در انتظار عرضه در ماه نوامبر هستند. این نسل رده‌بالای دسکتاپ جدید (HEDT) که از هسته‌هایی با معماری جدید Zen 2 و بسیاری از ویژگی‌های جدید چندوظیفگی بهره می‌برد، ممکن است به سوکت TR جدیدی نیاز داشته باشد و اگر شایعات درست از آب دربیاید، از مادربوردهای فعلی X399 پشتیبانی نکند.

پردازنده‌های نسل سوم رایزن تردریپر AMD و پشتیبانی از مادربورد X399 و سوکت TR4

طبق شایعات، AMD برنامه‌ای برای حذف پشتیبانی از مادربوردهای X399 در نسل بعد پردازنده‌های رایزن تردریپر فکرهایی در سر دارد. این موضوع به‌طور واضح به سری سوم پردازنده‌های رایزن تردریپر اشاره می‌کند که قرار است با ۲۴ هسته و ۴۸ رشته پردازشی در نوامبر عرضه شود. یوری بابیلی در این باره گفته‌ است:

متأسفانه این خبر خوشایندی نیست؛ اما AMD نظرش را درباره‌ی پشتیبانی از مادربوردهای X399 در نسل جدید عوض کرده است؛ به همین دلیل، عرضه‌ی این پردازنده‌ها از تمامی تقویم‌ها حذف شده و تاریخ عرضه‌یی آن‌ها به‌تعویق افتاده‌ است.ازآنجاکه پردازنده‌ی جدید کنترلر حافظه‌ی جدید‌ی دارد، نیاز به تعویض پین‌ها احساس می‌شود. همچنین، استاندارد جدید نسل چهار PCI و پین‌های جدید مربوط به تأمین انرژی نیز تأثیر بسزایی در این تغییر داشته‌اند. TRX40 و TRX80 نسلی جدید با معماری‌ نوین هستند که با نسل گذشته کاملا متفاوت‌اند. تا این لحظه، تمامی اطلاعات محرمانه است و من به آن‌ها دسترسی ندارم.

یوری به این نکته اشاره می‌کند که کنترل حافظه‌ی جدید و چیپلت‌های متعدد و اضافه‌شدن نسل چهار PCIe، از مهم‌ترین دلایل نیاز به تغییر پلتفرم فعلی به‌شمار می‌آید که شامل تراشه مادربورد و سوکت جدید می‌شود. براساس اطلاعات فاش‌شده، به‌دلیل به‌کارگیری تراشه‌های جدید TRX40 و TRX80 و WRX80، مادربورد X399 باید به‌کلی جایگزین شود. طبق گفته‌ها، سوکت جدید نسخه‌ی تغییریافته از سوکت TR4 فعلی پین‌های پاور بیشتری دارد که لازمه‌ی استفاده از نسل چهارم PCIe است.

پردازنده‌های نسل سوم رایزن تردریپر AMD ممکن است به پشتیبانی از تراشه مادربورد X399 و سوکت TR4 خاتمه دهند

می‌دانیم که AMD با معرفی هر نسل از پردازنده‌های خود، پشتیبانی از مادربوردهای قدیمی‌تر خود را حفظ می‌کرد. هم‌اکنون، پلتفرم AMD X570 از تمامی پردازنده‌های رایزن پشتیبانی می‌کند و پردازنده‌های نسل سوم رایزن حتی از مادربوردهای X370 و X470 نیز پشتیبانی می‌کنند. نسل سوم پردازنده‌های رایزن طراحی چیپلت ورودی / خروجی (I/O) جدیدی برای PCIe نسل چهار خواهد داشت؛ اما نکته‌ی جالب این است که این پردازنده‌ها لزوما به تغییر سوکت نیازی ندارند و می‌توانند روی مادربوردهای قدیمی هم فعالیت کنند. چنین موضوعی درباره‌ی نسل دوم پردازنده‌های سرور EPYC نیز صادق بود که با پلتفرم‌های قدیمی‌تر مبتنی‌بر نیپلز (Naples) سازگار بودند.

ryzen threadripper gen 3

هنوز نمی‌توان از اهمیت این تغییر در پورت مطمئن بود؛ اما ممکن است پردازنده‌های نسل سوم رایزن تردریپر با مادربوردهای موجود سازگار باشند؛ بااین‌حال، از تمامی ویژگی‌های تراشه‌های جدید پشتیبانی نکند. با این همه، هنوز دو ماه تا عرضه‌ی این محصولات باقی مانده و تا آن زمان، سؤالات بدون پاسخ باقی می‌ماند.

مقایسه نسل‌های AMD رایزن تردریپر

نام خانواده

نسل اول AMD رایزن تردریپر

نسل دوم AMD رایزن تردریپر

نسل سوم AMD رایزن تردریپر

معماری پردازنده

Zen 1

Zen+

Zen 2

نوع معماری

۱۴ نانومتری

۱۲ نانومتری

۷ نانومتری

بیشترین تعداد هسته‌های پردازنده

۱۶

۳۲

۶۴ *

بیشترین تعداد رشته‌های پردازشی پردازنده

۳۲

۶۴

۱۲۸ *

پشتیبانی از PCIe 

PCIe نسل سوم

PCIe نسل سوم

PCIe نسل چهارم

بیشترین خطوط PCIe

۶۴

۶۴

۱۲۸ *

بیشترین کش L2

۸ مگابایت

۱۶ مگابایت

۳۲ مگابایت *

بیشترین کش L3

۳۲ مگابایت

۶۴ مگابایت

۲۵۶ مگابایت *

سوکت

TR4

TR4

هنوز معلوم نیست

تراشه

X399

X399

TRX40, TRX80, WRX80

عرضه

۲۰۱۷

۲۰۱۸

۲۰۱۹

* هنوز دقیقا مشخص نیست.

از پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن تردریپر چه انتظاراتی داریم؟

پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن تردریپر در خود AMD با نام کستل‌پیک (Castle Peak)، نام کوهی مرتفع در نوادای کالیفرنیا، شناخته می‌شود. AMD قصد دارد با عرضه‌ی این پردازنده‌ها، رهبر بی‌رقیب بازار محصولات HEDT (دسکتاپ رده‌بالا) شود. این خانواده دستاوردی جدید درزمینه‌ی عملکرد و بهینگی است و البته با مادربوردهای جدید و بهبودیافته‌ای به سطح جدیدی از کارایی دست می‌یابند.

ryzen threadripper gen 3

با توجه به این موضوع که AMD خواهان باقی‌ماندن در صدر بازار با پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ تردریپر است، ما به‌دنبال عملکرد چشمگیر چندرشته‌ای هستیم که با افزایش سرعت کلاک به‌لطف معماری ۷ نانومتری میسر می‌شود. تعداد هسته‌های این پردازنده‌ها نیز افزایش چشمگیری یافته است؛ اما AMD به‌دنبال حفظ قیمتی نزدیک به قیمت‌های رقابتی کنونی خود است.

لیزا سو، مدیرعامل AMD، در این باره می‌گوید:

برخی چیزهایی که در اینترنت پخش می‌شوند، بسیار جالب‌اند. فکر نمی‌کنم هرگز گفته باشیم تردریپر ادامه نخواهد یافت. این موضوع به‌خودی‌خود در اینترنت باز شنیده می‌شود. شما از ما درباره‌ی تردریپر بیشتر خواهید شنید و بیشتر خواهید دید. اگر جریان اصلی در حال حرکت است؛ پس تردریپر هم باید رو به جلو حرکت کند و این چیزی است که در حال کار روی آنیم.
ryzen threadripper gen 3

اگر به روند سابق AMD و پردازنده‌های رایزن تردریپر ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ نگاه کنیم، متوجه می‌شویم با وجود دوبرابر‌شدن تعداد هسته‌ها، نسل جدید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار و مشابه نسل قبل قیمت‌گذاری شد. 1950X به 2950X ارتقا پیدا کرد و باوجوداین، ۲۰۰ دلار ارزان‌تر شد. پردازنده‌های پرچم‌دار رایزن تردریپر به‌دلیل تعداد هسته بیشتر و رده‌ی متفاوت، از سایر پردازنده‌های AMD قیمتی گران‌تر دارد و نزدیک به ۱،۲۰۰ دلار است؛ اما همچنان از همتا و رقیب اینتلی خود، یعنی سری Core-X، بسیار ارزان‌تر است.

ryzen threadripper gen 3

اگر بخواهیم عملکرد خام را در نظر بگیریم، باید منتظر عرضه و آزمایش‌های پردازنده‌های جدید باشیم؛ اما در دو نسل گذشته، شاهد بهبود اتصالات، عملکرد، کش و تأخیر بوده‌ایم که درنهایت، منجر به بهبودی چشمگیر در پاسخ‌گویی کلی سیستم‌ شده‌ است. پس انتظار عملکردی بسیار بهتر از پردازنده‌های جدید AMD چندان دور از انتظار نیست. AMD قطعا LGA 2066 و LGA 3647 را هدف تراشه‌های جدید خود قرار خواهد داد. اینتل گفته‌ا ست سری در شُرُف معرفی Core-X بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است و با توجه به هزینه‌ی پرداختی دوبرابر عملکرد بهتری از اسکای‌لیک ایکس دارد؛ اما برای اطمینان از صحت ادعای این شرکت باید صبر کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات