کلاودفلر، گوگل کروم و فایرفاکس پشتیبانی از HTTP/3 را شروع کردند

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بازیگران بزرگ دنیای وب، پشتیبانی از پروتکل امنیتی به‌نام HTTP/3 را به سرویس‌های خود افزودند که موجب افزایش سرعت مرور صفحات وب هم می‌شود.
تبلیغات

نسل جدید پروتکل HTTP به‌نام HTTP/3 شناخته می‌شود. بازیگران بزرگ دنیای وب همچون کلاودفلر، گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس پشتیبانی از این پروتکل را به سرویس‌های خود اضافه کردند که به‌معنای شروع دوران پیاده‌سازی گسترده‌ی آن خواهد بود. کلاودفلر اعلام کرد که مشتریان در بخش تنظیمات کاربری امکان اضافه کردن پشتیبانی از HTTP/3 را به دامین‌های خود خواهند داشت. با فعال‌سازی این بخش، هرگاه کاربری از طریق کلاینت مجهز به HTTP/3 از وب‌سایت آن‌ها بازدید کند، اتصال او به‌صورت خودکار از طریق پروتکل جدید برقرار می‌شود.

در بخش مرورگرها، نسخه‌ی Canary از مرورگر کروم در ابتدای ماه جاری میلادی پشتیبانی از HTTP/3 را به سرویس‌های خود اضافه کرد. کاربران می‌توانند با استفاده از عبارت‌های خط فرمان کروم آن را فعال کنند. برای فعال‌سازی باید عبارت زیر در خط فرمان وارد شود:

--enable-quic --quic-version=h3-23

موزیلا به‌عنوان مرورگر مشهور بعدی در دنیای وب اعلام کرد که پشتیبانی از HTTP/3 را به‌زودی ارائه خواهد کرد. آن‌ها در ادامه‌ی فصل پاییز، این قابلیت را در نسخه‌ی Firefox Nightly عرضه خواهند کرد.

HTTP/3 چیست؟

به بیان ساده، HTTP/3 نسخه‌ی بعدی HTTP محسوب می‌شود؛ پروتکلی که محتوا از طریق آن از سرور به‌سمت کاربر حرکت می‌کند. سپس محتوا در مرورگرها، اپلیکیشن‌های موبایل یا اپلیکیشن‌های دیگر نمایان خواهد شد. HTTP/3 یا HTTP v3 با تمامی نسخه‌های پیشین تفاوت اساسی دارد. این پروتکل به‌نوعی بازنویسی کامل HTTP محسوب می‌شود که به‌جای پروتکل TCP از QUIC استفاده می‌کند. به‌علاوه پشتیبانی از استاندارد رمزنگاری TLS نیز به‌صورت پیش‌فرض در آن قرار دارد.

پروتکل جدید HTTP/3 مجموعه‌ای از فناوری‌های جدید محسوب می‌شود که همگی با هدف بارگذاری سریع‌تر وب‌سایت‌ها و با استفاد‌ه‌ی پیش‌فرض از رمزنگاری اتصال‌ها فعال خواهند شد. برای درک عملکرد HTTP/3 ابتدا باید روند کاری مدل‌ شبکه‌ی اتصال متقابل سامانه‌های باز (OSI) را درک کنید. HTTP (به‌عنوان یک پروتکل لایه‌ی ۷) به‌صورت پیش‌فرض از TCP (پروتکل لایه‌ی ۴) به‌عنوان پایه‌ی خود استفاده می‌کند. TCP برای تفسیر ارتباط بین کاربر و سرورها استفاده می‌شود و سپس اطلاعات را از یکی به دیگری منتقل می‌کند. بنابراین به‌عنوان یک پروتکل جابه‌جایی شناخته می‌شود.

HTTP

پروتکل TCP در دهه‌ی ۱۹۷۰ طراحی شد و در آن زمان هیچ‌کس استفاده از آن در ارتباطات تقریبا زنده را مانند امروز پیش‌بینی نمی‌کرد. با گذشت زمان، مهندسان نرم‌افزار متوجه شدند که TCP اصلا برای سرعت‌های بالا طراحی نشده است. گروه‌های متعدد مهندسی، در سال‌های گوناگون تلاش کردند تا پروتکل لایه‌ی انتقال بهتری طراحی کنند. از میان آن‌ها مهندسان گوگل بیش از سایرین موفق بوده‌اند.

مهندسان گوگل در اولین دستاورد خود SPDY را توسعه دادند که برخی از مشکلات TCP را حل کرد. محصول آن‌ها بعدا در پروتکل HTTP-over-SPDY استفاده شد که درنهایت به تولد HTTP/2 انجامید و امروز در ۴۰ درصد از وب‌سایت‌های اینترنتی استفاده می‌شود.

پروتکل جدید ترکیبی از پایداری TCP و سرعت UDP را به اتصال کاربران و سرور وارد می‌کند

SPDY بهبودی روی پروتکل TCP و مفاهیم پایه‌ای آن محسوب می‌شود. مهندسان گوگل پس از مدتی متوجه شدند که با ترکیب پایداری TCP و سرعت UDP می‌توان پروتکل جدید و بهینه‌تری توسعه داد. درنتیجه QUIC یا Quick UDP Internet Connection متولد شد. همان‌طور که از نام پروتکل جدید برداشت می‌شود، ترکیبی از بهترین قابلیت‌های TCP و UDP در توسعه‌ی آن استفاده شده است. هدف اصلی از توسعه‌ی آن نیز ساختن پروتکل انتقال سریع‌تر لایه‌ی چهارم بود.

HTTP/3 را می‌توان محصول پیاده‌سازی QUIC در HTTP نامید. در این پروتکل و در لایه‌ی انتقال، TCP و SPDY توسط QUIC جایگزین شده‌اند. تأیید رسمی آن نیز در ماه اکتبر سال گذشته انجام شد.

نقش توسعه‌ای کلاودفلر

اولین پشتیبانی‌ها از پروتکل جدید در کروم ۲۹ و اوپرا ۱۶ و همچنین سرورهای لایت‌اسپید لحاظ شد. پشتیبانی در کروم در ماه جاری تمدید شد، اما خبر اصلی به کلاودفلر اختصاص داشت که پروتکل جدید را در دسترس کاربران خود قرار داد.

دی ان اس 1.1.1.1 کلودفلر / Cloudflare 1.1.1.1 DNS

شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) از مهم‌ترین فناوری‌های وب محسوب می‌شوند. کلاودفلر این خدمات را برای حدود ۱۰ درصد از وب‌سایت‌های کل اینترنت ارائه می‌کند و بازیگری مهم در حوزه‌ی CDN محسوب می‌شود. درنتیجه پشتیبانی از HTTP/3 توسط آن‌ها، اهمیت بالایی برای تعداد زیادی از وب‌سایت‌های اینترنتی خواهد داشت. درنهایت اقدام کلاودفلر را می‌توان قدم اولیه و اساسی در به‌کارگیری گسترده‌ی پروتکل HTTP/3 دانست.

سخنگوی کلاودفلر هفته‌ی گذشته در مصاحبه‌ای پیرامون نقش شرکتش در گسترش پروتکل‌های ارتباطی گفته بود:

کلاودفلر یکی از نیروهای اصلی استفاده از H2 بود که با عرضه‌ی پشتیبانی از HTTP/2 در سال ۲۰۱۵، نقشی اساسی در گسترش آن داشت. درواقع امروز کلاودفلر بخش عمده‌ای از وب تحت پروتکل HTTP/2 را مدیریت می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد، درحال‌ حاضر تنها سه درصد از وب‌سایت‌های اینترنتی از HTTP/3 استفاده می‌کنند. احتمالا اخبار کنونی و رخدادهای پس از آن باعث خواهد شد تا توسعه‌دهنده‌های بیشتری به‌سمت پروتکل امنیتی جدید حرکت کنند. با توجه به تهدیدهای روزافزون امنیتی در دنیای وب، شاید بتوان این حرکت را اجتناب‌ناپذیر دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات