چهار واحد تولیدی خودرو در استان کرمان غیرفعال شدند

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فرماندار بم و استاندار کرمان با ابراز نگرانی از تعطیلی چند خط‌تولید مرتبط با صنعت خودروسازی این منطقه، تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای ادامه‌ی فعالیت کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو را لازم دانستند.
تبلیغات

پس از ایران‌خودرو و سایپا، روند کاهش و توقف تولید به صنایع خودروسازی استان کرمان رسیده است. مهر امسال، تولید خودروهای سواری هیوندای i20، لیفان 820، لیفان X60، لیفان X50، بی‌وای‌دی S6 و F3 متوقف شد. براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید این محصولات در حالی به صفر رسیده است که مهر سال گذشته، ۷۲۰ دستگاه هیوندای i20 و ۱۹۲ دستگاه لیفان 820، ۱،۱۶۱ دستگاه لیفان X60 و ۵۸۵ دستگاه لیفان X50 در شرکت کرمان‌موتور تولید شده بود.

محمدجواد فدایی، استاندار کرمان، عصر پنجشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان بم افزود: 

دو تصمیم خوب با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته شد؛ ازجمله مقرر شد شرکت‌های بزرگ ایران‌خودرو و سایپا برای تأمین قطعات خود با قطعه‌سازان بم قرارداد منعقد کنند که رونقی به فعالیت صنعتی این منطقه می‌دهد. تصمیم بعدی نداشتن سقف برای دریافت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ بود که نیاز مالی واحدهای تولید و مشکلات نقدینگی استان را با این اعتبارات رفع می‌کنیم. مردم همان‌گونه که در جنگ نظامی تبعات را تحمل کردند و پیروز شدیم، پیامدهای جنگ اقتصادی را تا رسیدن به پیروزی تحمل کنند. با دانش مدیران بومی تلاش می‌کنیم واحدهای تولیدی نیمه‌فعال استان کرمان و شهرستان بم فعال شوند تا شاهد رونق بیشتری در این حوزه باشیم. امیدواریم تصمیمات وزیر صنعت با خودروسازان بم زودتر اجرایی و مشکلات آنان رفع شود.
Geely / خودروسازان بم جیلی

چهار واحد تولیدی خودرو کرمان غیرفعال شدند

هادی شهسوارپور، فرماندار بم، اعلام کرد ۴۳ واحد تولیدی در بم وجود دارد که از این تعداد هفت شرکت خودروسازی هستند. وی افزود:

شش واحد تولیدی خودرو در سال‌های گذشته فعال بودند که چهار شرکت به‌تازگی غیرفعال شدند و دو شرکت اکنون فعال هستند که نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. با برنامه‌ریزی مناسب باید به‌سمت تولید قطعات داخلی پیش رویم که این امر موجب اشتغال‌زایی ۵۰ هزار نفر در بم می‌شود. زیربنا و امکان بومی‌سازی قطعات در منطقه‌ی ارگ جدید بم فراهم شده و در این زمینه قطعه‌سازان این شهرستان باید با خودروسازان بزرگ قرارداد امضا و آینده خودروسازی کشور را تضمین کنند.سرسیلندر و شاتون و پیستون در منطقه‌ی ارگ جدید می‌تواند برای خودروسازان بزرگ کشور تولید شود. تولید و اشتغال خودروسازی منطقه‌ی ارگ جدید بم پس از برجام آغاز به رشد کرد و سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۱۴ هزار دستگاه خودرو در این منطقه تولید شد و تحریم‌های مجدد رقم تولید را در سال ۱۳۹۷ به ۸۰ هزار دستگاه رساند و امسال وضعیت بحرانی داریم.میزان اشتغال در خودروسازی از ۱۰ هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار و ۷۲ نفر رسیده است. سال گذشته، ۳،۳۰۰ میلیارد تومان از محل حقوق گمرکی از شرکت خودروسازی بم پول به حساب خزانه دولت واریز کردیم و فعالیت این مجموعه موجب درآمد دولت می‌شود. تعدیل نیروی شرکت‌های خودروسازی بر دوش دولت هزینه‌های اجتماعی تحمیل می‌کند؛ بنابراین، باید شرکت‌های خودروسازی کرمان فعال بمانند. امسال، ۴۷۷ میلیارد تومان حقوق گمرکی شرکت‌های خودروسازی به خزانه دولت واریز شده و کاهش ۲۶۶ درصدی داشته است که خطری برای دولت محسوب می‌شود. ۴۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده استان کرمان را مجموعه‌ی ارگ جدید پرداخت کرده که این اعتبار صرف فعالیت عمرانی در شهرها و روستاها می‌شود. کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو برای فعال ماندن هرکدام به ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارند.
JAC S3

خودروهای ثبت‌نام شده در کرمان‌ موتور تا ماه آینده تحویل داده می‌شوند

در روزهای گذشته، برخی رسانه‌ها به‌نقل از سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان‌موتور، اعلام کرده بودند با ادامه‌ی روند فعلی و تزریق‌نشدن نقدینگی، بعضی کارخانه‌های فعال در صنعت خودروسازی کرمان تعطیل و حدود ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم بیکار خواهند شد. در همین زمینه، شرکت خودروسازی کرمان‌موتور در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌

همه قطعات و مواد اولیه لازم برای تولید خودروهای ثبت‌نامی این شرکت تأمین شده و تا آبان‌ همه تعهدات ثبت‌نام‌شده تحویل داده می‌شود. با توجه به اخبار منتشرشده در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور درباره‌ی محدودیت تأمین قطعه و تعطیلی شرکت کرمان‌موتور به‌دلیل کمبود نقدینگی تا پایان آبان‌، به استحضار مشتریان می‌رساند برای تحویل خودروهای تعهدات کنونی شرکت جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و همه‌ی قطعات و مواد اولیه‌ی لازم برای تولید این خودروها تأمین و تا آبان‌ تمام تعهدات ثبت‌نام‌شده تحویل داده می‌شود. مراتب برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی در فضای مجازی و رسانه‌ای اعلام می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات