چگونه در رانندگی طولانی بیدار بمانیم؟

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
خواب‌آلودگی در رانندگی‌های طولانی جزو خطراتی است که رانندگان را تهدید می‌کند. چگونه باید پشت فرمان بر خواب غلبه کرد؟
تبلیغات

رانندگی در بزرگراه‌های خلوت برای مدت طولانی برای همه خسته‌کننده است و اگر خواب به‌سراغ راننده بیاید، به خطرناک‌ترین مورد ممکن تبدیل می‌شود. زمانی‌که راننده خسته شده و به‌سختی بیدار مانده است، اگر تصمیم به چرت‌زدن پشت فرمان بگیرد، خطرناک‌ترین کار ممکن را کرده است. بااین‌حال، هنگامی‌که خواب پشت فرمان خودرو به‌سراغمان بیاید باید چه کار کنیم؟ بی‌ام‌و پاسخ این پرسش را می‌دهد. 

این خودروساز بزرگ آلمانی به‌تازگی اطلاعات مفیدی در وب‌سایت خود درباره‌ی این موضوع منتشر کرده است. امروز می‌خواهیم به تحقیقات بی‌ام‌و نگاهی بیندازیم تا ببینیم برای پیشگیری از خستگی در رانندگی طولانی چه پیشنهادی دارد. در همین ابتدا، باید اشاره کنیم رانندگی در حالتی که خسته باشید، کاری بسیار خطرناک است.

رانندگان خسته درمعرض پدیده‌ای به‌نام خواب‌های کوتاه (Microsleep) هستند که در آن، راننده چند ثانیه‌ می‌خوابد و دوباره بیدار می‌شود. این پدیده بسیار خطرناک است و اگر راننده در سرعت ۹۰ کیلومتر‌بر‌ساعت فقط پنج ثانیه پشت فرمان بخوابد، در این مدت خودرو ۱۲۰ متر مسافت را طی خواهد کرد و زمان کافی برای بروز حادثه فراهم می‌شود.

با این تفاسیر، بهترین راه برای بیدارماندن پشت فرمان چیست؟ بهترین راه‌حل کنارزدن خودرو و خوابیدن برای رفع خستگی است. مهم نیست چقدر به مقصد نزدیک شده باشید، اگر احساس خواب‌آلودگی کنید، بهتر است کنار بزنید و ۲۰ دقیقه بخوابید.

staying awake while driving

به این نکته نیز باید توجه کرد که خواب کنار جاده‌ای از ۲۰ دقیقه بیشتر نشود؛ زیرا در این صورت بدن وارد مرحله‌ی خواب عمیق می‌شود. راه دیگر برای کم‌کردن خواب‌آلودگی پشت فرمان نوشیدن مایعات است. تلاش کنید تاحدممکن در خودرو آب بنوشید. کمک‌گرفتن از چیزهایی که شما را پشت فرمان سرگرم می‌کند، راه دیگری برای جلوگیری از خواب‌آلودگی است. برای این کار استفاده از کتاب‌های صوتی جذاب پیشنهاد می‌شود. داشتن همسفر و گرم صحبت‌شدن با او نیز می‌تواند از خواب‌آلودگی و خستگی پیشگیری کند.

همچنین، راننده باید زمان‌های کم‌انرژی‌بودن بدن را بشناسد. معمولا بیشتر افراد بین ساعت دو نیمه‌شب تا پنج صبح یا یک تا سه بعد‌از‌ظهر کمترین انرژی را برای رانندگی در جاده دارند. شاید برخی فکر کنند برای دورماندن از ترافیک بهتر است سفرهای خود را در نیمه‌شب انجام دهند؛ اما این راه‌حل خوبی نیست و ممکن است زودتر خسته شوند. راننده می‌تواند با رژیم غذایی درست نیز خستگی خود را در سفر کاهش دهد. اگر رانندگی می‌کنید، بهتر است از خوردن غذاهای سنگین اجتناب و بیشتر سبزیجات مصرف کنید. سبزیجات درکنار فراهم‌کردن انرژی لازم، مفید هم هستند. 

staying awake while driving

اگر راننده داروی خاصی مصرف می‌کند، باید درباره‌ی عوارض جانبی آن آگاه باشد. خواب‌آلودگی یکی از عوارض جانبی متداول داروها است. روش‌های کوتاه‌مدت هم برای کاهش خستگی در رانندگی وجود دارند. خوردن شکلات می‌تواند انرژی سریعی به بدن بدهد. قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز تأثیر مشابهی دارند؛ اما اثر آن‌ها موقتی است و راننده پس از مدتی دوباره خسته خواهد شد. 

راه دیگر بازکردن پنجره‌ی خودرو است تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید. این روش نیز ماندگاری چندانی ندارد. روش دیگر جویدن آدامس است. این کار باعث می‌شود خون بیشتر جریان داشته باشد؛ ولی همچنان جزو روش‌های نه‌چندان کارآمد است. از دیگر روش‌های کوتاه‌مدت و با اثر کمتر، گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند است. این راه نیز در زمان کوتاه مؤثر است و اگر خیلی خسته باشید موسیقی کمک چندانی نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات