پنتاگون چگونه از کلمات رمز و اسامی مستعار برای پروژه‌های سری استفاده می‌کند؟

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
اطلاعات نظامی و نیروهای مسلح در دسته‌ی اطلاعات سری و فوق سری قرار می‌گیرند؛ اما مقام‌های نظامی از چه کلماتی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند؟
تبلیغات

نیروهای مسلح یکی از حوزه‌هایی است که اسامی مستعار زیادی را می‌توان در آن پیدا کرد. با گسترش تمدن انسان، به‌سختی می‌توان به سوابق تاریخی یا توافقی روی قوانین مربوط عناوین غیررسمی یا اسامی مستعار دست پیدا کرد؛ اما با توجه به ساختار یکپارچه‌ی وزارت دفاع، سیاست‌گذاری در این زمینه اهمیت بالایی دارد.

با NICKA آشنا شوید

قبل از سال ۱۹۷۵، اسامی عملیات و پروژه‌های نظامی انحصارا به دستور فرماندهان نظامی انتخاب می‌شدند. درنتیجه، در تاریخچه‌ی نظامی آمریکا می‌توان طیف متنوعی از اسامی جذابی مثل عملیات قاتل (Operation Killer، پدافند متقابل ۱۹۵۱ در طول جنگ کره) یا عملیات قفس سگ آبی (عملیات نیروی دریایی تکاوران ایالات‌ متحده که در بهار ۱۷۶۷ که به‌عنوان بخشی از جنگ ویتنام اجرا شد) را مشاهده کرد.

با این‌ حال در فاصله‌ی کوتاهی از جنگ جهانی ویتنام، فرماندهان ستاد مشترک نیروها با رونمایی از سیستم Code Word Nickname and Exercise Term به کاربرد کلمات رمز و اسامی مستعار رسمیت بخشیدند. این سیستم در نهایت NICKA نام گرفت.

NICKA برای وزارت دفاع آمریکا (DoD)، مجموعه‌ای از سیاست‌های ناظر بر انتخاب اسامی مستعار دفاعی و سیستم کامپیوتری نظامی است که به آرشیو و پیشگیری از عبارت‌های تکراری می‌پردازد. البته هدف اصلی نیکا، عملیات وزارت دفاع است. بسیاری از عملیات و برنامه‌های جامعه‌ی اطلاعاتی از سیستم‌ نام‌گذاری مجزای خود استفاده می‌کنند.

عملیات Tacit blue

اسامی دو کلمه‌ای برنامه‌های به‌شدت محرمانه‌ای مثل Tacit Blue که حول محور آشکارساز مخفی Northrop اجرا شد، معمولا اسامی مستعار مربوط به برنامه‌ها هستند و در پایگاه داده‌ی NICKA وارد شده‌اند

برای مثال، سازمان سیا از سیستم کریپتونیم برای توسعه‌ی اسامی و کلمات رمزی استفاده می‌کند. همچنین سازمان امنیت ملی (NSA)، سازمان ملی اطلاعات جغرافیایی (NGA)، سازمان اطلاعات دفاع (DIA) و سازمان ملی اکتشافی (NRO) همه از سیستم NICKA استفاده می‌کنند. NICKA بر سه نوع متمایز از اسمی مستعار قابل استفاده در DoD تأکید می‌کند:

  •  کلمات کد یا رمز
  • اسامی مستعار
  • عنوان مانور
  • کلمات کد

    یک کلمه‌ی کد در نیکا کلمه‌ای واحد است که به هر برنامه‌ی عملیاتی محرمانه یا فوق محرمانه تخصیص می‌یابد. هر سازمان در وزارت دفاع دارای بلوک‌هایی از کلمات کد است که توسط ستاد مشترک تخصیص یافته‌اند. برنامه‌ی کامپیوتری نیکا در صورت نیاز به‌صورت تصادفی یک کلمه‌ی کد را از بلوک تخصیص‌یافته‌ی اصطلاحات سازمان، انتخاب کرده و تخصیص می‌دهد. برای مثال در جریان جنگ اول خلیج فارس، سیستم کامپیوتری نیکا، کلمه‌ی کد LARRY را برای تیپ هوایی مبارزه اولین لشکر زرهی انتخاب کرد.

    نقش کلمه‌ی رمز به‌عنوان رمزی برای ورود به انجمن انحصاری، دسترسی محدود به اطلاعات حساس امنیت ملی به افرادی است که نیاز به دانستن این اطلاعات دارند. کلمات کد در سه طبقه‌بندی امنیتی جای می‌گیرند: محرمانه، سری، یا فوق سری. این دسته‌بندی‌ها براساس سطح امنیت برنامه‌ی مربوطه مشخص می‌شوند.

    به‌طورکلی به هر چیزی که قابل دسته‌بندی باشد ازجمله برنامه‌ها، پروژه‌ها، موقعیت‌های مکانی، عملیات، اهداف، مأموریت‌ها یا طرح‌ها می‌توان یک کلمه‌ی کد را تخصیص داد. یکی از حوزه‌های متداول و کاربردی برای کلمات کد، برنامه‌های دسترسی ویژه (SAP) است. برنامه‌های دسترسی ویژه هم مانند حوزه‌ی جنگ از مؤلفه‌های متعدد، زیرمؤلفه‌ها و پروژه‌هایی برخوردار هستند که می‌توانند از زیرِ چتر SAP بیرون بیایند. در این سیستم چندبخشی امنیتی، به هر کدام از ضمیمه‌های SAP می‌توان یک کلمه‌ی کد ویژه را تخصیص داد.

    کلمه‌ی کد پس از تخصیص توسط نیکا، فعال می‌شود. کلمه‌ی کد فعال در طول عمر فعالیت برنامه ثابت می‌ماند و کاربرها قادر به تغییر آن نیستند. البته در صورت بروز مشکل برای کلمه‌ی کد، یک استثنا وجود دارد. در این شرایط، یک کلمه‌ی کد جدید صادر می‌شود. به همین ترتیب، در موقعیت‌های خاص، اصطلاحی پوششی و غیر محرمانه را می‌توان برای اهداف ضد جاسوسی به یک برنامه اعمال کرد.

    علاوه بر دلایل امنیتی و نظارتی، دلیل اصلی پایداری کلمه‌ی کد به نقش اساسی نیکا به‌عنوان آرشیوی از کل کلمات کد فعال و غیرفعال وابسته است. این سیستم شامل پایگاه داده‌ای از اصطلاحات است و هدف آن پیشگیری از اختلال‌های احتمالی مثل تشابهات یا تکرار کلمات کد قبلی است.

    نیکا به‌عنوان سیستم وزارت دفاع، تنها کلمات کد تک‌کلمه‌ای را تخصیص می‌دهد. با این حال در بعضی نمونه‌ها ممکن است پنتاگون پروژه یا برنامه‌ای را از سازمان‌هایی مثل سازمان CIA (سازمان جاسوسی مرکزی)، وزارت انرژی (DOE)، شرکت‌های تجاری یا حتی دولت‌های خارجی بر عهده بگیرد که خارج از محدوده‌ی وزارت دفاع قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی، ممکن است کلمات کد تخصیص‌یافته تابع راهبردهای نیکا نباشند. در این صورت، می‌توان کلمه‌ی کد جدید نیکا را به برنامه تخصیص داد یا رمز از قبل تنظیم‌شده را حفظ کرد. صرف‌نظر از کاربرد کدی غیر از نیکا، می‌توان آن را برای جلوگیری از هرگونه تداخل یا اختلال به پایگاه داده‌ی برنامه اضافه کرد.

    هواپیمای اکتشافی

    SR-71 Blackbird (چپ) و A-12 (راست)

    برای مثال هواپیمایی اکتشافی A-12 در دهه‌ی ۱۹۶۰، قبل از دوران نیکا و پروژه‌ی DoD، توسعه یافت و با کلمه‌ی کد OXCART تحت نظارت سازمان سیا به عملیات پرداخت. با این حال، کلی جانسون و تیم مهندسان او در Lockheed Skunk Works از کلمه‌ی کد ARCHANGEL برای A-12 استفاده کردند. خدمه‌ی پرواز هم برای کمک به حل بحران شناسایی احتمالی هواپیمای جاسوسی از نام مستعار Cygnus A-12 استفاده کردند. ازآنجا که OXCART تنها کلمه‌ی کد رسمی تخصیص‌یافته توسط نیکا است، هر دو کلمه‌ی قراردادی ARCHANGEL و نام مستعار Cygnus برای جلوگیری از کاربرد تکراری آرشیو می‌شوند.

    بسیاری از عملیات و برنامه‌های نظامی مثل HAVE BLUE، ACID GAMBIT، AUTUMN RETURN، SENIOR TREND یا YELLOW FRUIT اغلب اوقات به‌عنوان کلمات کد عملیات یا برنامه‌های محرمانه گزارش شده‌اند. با این حال براساس سیاست‌‌گذاری‌های نیکا در ستاد مشترک نیروها و DoD (وزارت دفاع)، یک کلمه‌ی کد همیشه شامل کلمه‌ای واحد است؛ بنابراین طبق قوانین نیکا، کلمات فوق بیشتر اسامی مستعار هستند تا کلمات کد.

    نیکا استفاده از کلمات کد دو بخشی را مجاز نمی‌داند

    البته سیاست یادشده به این معنی نیست که نمی‌توان از چند کلمه‌ی کد برای یک موجودیت استفاده کرد. هر محصول اطلاعاتی که دربرگیرنده‌ی اطلاعات فوق ‌سری NATO (ناتو) باشد حامل کلمه‌ی کد COSMIC به‌علاوه‌ی دیگر کلمات مجاز است. فعالیت‌ها می‌توانند شامل کلمات رمزی مرتبط باشند که کاربرد مشترکی دارند. «TALENT» کلمه‌ی کد جامعی برای منابع جمع‌آوری اطلاعات ازجمله هواپیماهای جاسوسی U2 Dragon Lady و SR-71 Blackbird است و کلمه‌ی «KEYHOLE» ماهواره‌های اطلاعاتی را پوشش می‌دهد و دیگر از کلمه‌ی TALENT جدا نیست و این دو معمولا در اسناد به‌صورت «TALENT KEYHOLE» یا به‌اختصار «TK»، به‌صورت یک عبارت واحد به کار برده می‌شوند.

     اسامی مستعار

    انعطاف‌پذیری نیکا در تخصیص اسامی مستعار بالا است و به این ترتیب خلاقت فرماندهان نظامی در انتخاب اسم افزایش پیدا می‌کند. نیکا معمولا کلمات کد تک‌واژه‌ای را پیشنهاد می‌دهد اما براساس سیاست‌ها، اسامی مستعار باید از دو کلمه‌ی مجزا تشکیل شده باشند. مشابه پردازش کلمات کد، نیکا به هر سازمان DoD یک مجموعه از بلوک‌های عددی را تخصیص می‌دهد که متناظر با «فهرست تخصیص الفبایی» هستند. این فهرست هم شامل مجموعه‌‌های الفبایی دوحرفی است. اولین کلمه از هر نام مستعار باید از طیف الفبایی تخصیص‌یافته انتخاب شود.

    برای مثال با استفاده از تخصیص‌های بلوکی غیر محرمانه‌ی نیکا در صورتی ‌که برنامه‌ای در سازمان اطلاعات دفاع (DIA) نیاز به اسم مستعار داشته باشد، می‌توان نام مستعار را با چهار بلوک عددی تخصیص‌یافته به DIA شروع کرد (۱۵، ۳۳، ۵۱ و ۷۶).

    بلوک های عددی

    مرحله‌ی بعدی شناسایی بازه‌ی ترکیب‌های دو حرفی مرتبط با بلوک‌های تخصیص‌یافته‌ی سازمان است. طبق مثال قبلی براساس لیست تخصیص الفبایی، اولین کلمه از نام مستعار برنامه‌ی DIA به این صورت آغاز می‌شود:

    بلوک ۱۵ – حروف DM – DR

    بلوک ۳۳– حروف IA – IF

    بلوک ۵۱ – حروف MM – MR

    بلوک ۷۶ – حروف SS – SZ

    ساخت اسامی مستعار

    پس از تعیین بلوک‌های الفبایی، فرماندهان نظامی می‌توانند برای یافتن کلمه‌ی کد مناسب نام مستعار در مجموعه‌ی تخصیص‌یافته‌ی ترکیب حروف، به جست‌وجو بپردازند. در این مثال، کلمات «DOOM»، «IDEAL»، «MOON» یا «STEREO» متناسب با معیارهای قابل قبول نام مستعار DIA هستند. در شکل زیر یک مجموعه‌ی مشخص از نمونه‌های مستقیم از سنتکام در رابطه با نیکا ارائه شده است:

    بلوک های الفبایی

    برای بخش دوم نام مستعار، فرماندهان نظامی آزادی عمل بیشتری برای خلاقیت دارند مگر اینکه اسامی نامناسب یا غیرسودمند باشند.

    براساس راهبردهای نیکا، اسامی مستعار نامناسب شرایط ذیل را دارند:

  • مغایر با ایده‌آل‌های بومی آمریکایی یا سیاست خارجه‌ی فعلی.
  • ضد سلیقه‌ی عرف یا در تضاد با گروه، فرقه یا عقیده‌ای مشخص.
  • ضد هم‌پیمانان ایالات متحده یا دیگر ممالک آزاد جهان.
  • علاوه بر این کاربرد موارد ذیل در اسامی مستعار نیکا ممنوع است:

  • هر علامت تماس صوتی دو کلمه‌ای که در کتاب مشترک علائم تماس نیروی دریایی، هوایی، زرهی پیدا شود (JANAP-119).
  • شامل کلمات «Project، Exercise یا Operation» باشد.
  • کلماتی با معنای مستقیم که به‌صورت تک کلمه یا دو کلمه به کار برده شوند مانند «moonlight».
  • کلمات غیربومی، تعاریف پیش‌پاافتاده یا علائم تجاری شناخته‌شده.
  • براساس استانداردهای نظامی (در این استانداردها همیشه می‌توان قوانین فرعی را پیدا کرد) راهبردهای نیکا برای اسامی مستعار محدود و عمومی هستند. به لطف انعطاف نیکا برای اسامی مستعار، این سیستم قابلیت ارائه‌ی کلماتی مانند «Beast Master» (عملیات ارتش در سال ۲۰۰۶ برای پاک‌سازی اطراف غزالیه‌ی بغداد) و منطقه‌ای که با نام مستعار «IED Alley East» یا عملیات «Viking Snatch» (عملیات ضد شورش در عراق) را دارد. از طرفی به‌ویژه در سطوح پائین‌تر و برای عملیات کوتاه‌مدت، می‌توان اسامی مستعاری مثل کلمات تک‌واژه‌ای را پیدا کرد که منطبق با معیارها نیکا نیستند.

    عملیات beastmaster

    عملیات Beastmaster، دسامبر ۲۰۰۶

    در مقایسه با کلمات کد، اسامی مستعار شامل توضیحات، مفاهیم و روابط براساس سیاست‌ها در دسته‌ی غیر محرمانه قرار می‌گیرند گرچه بخش‌هایی از ارتش ایالات‌متحده معمولا این کلمات را در زمینه‌ی امنیت ملی دسته‌بندی می‌کنند. علاوه بر این، طبق راهبردهای نیکا، اسامی مستعار ضروری نیستند بلکه می‌توان آن‌ها را به رویدادهای واقعی، پروژه‌ها و فعالیت‌ها تخصیص داد. البته تخصیص نام مستعار غیر محرمانه به برنامه‌های دسترسی ویژه (SAP) ضروری است.

     اصطلاحات تمرین

    همان‌طور که از عنوان پیداست، اصطلاحات تمرینی اسامی مستعاری هستند که به تست‌ها، عملیات حفاری یا تمرین تخصیص می‌یابند و بر غیرواقعی بودن عملیات تأکید می‌کنند؛ اما ارتش معمولا در مورد عمومی‌سازی یا توصیف تمرین‌های آموزشی، براساس قوانین DoD رفتار نمی‌کند و آن‌ها را به‌اشتباه عملیات می‌خواند.

    برای مثال، «L1ama Fury» تمرین آموزشی یک هفته‌ای دفع مهمات انفجاری (EOD) در پایگاه نیروی هوایی سیمور جانسون بود که اواخر تابستان ۲۰۱۵ اجرا شد. براساس سیاست‌های نیکا، L1ama Fury باید نام مستعار «تمرین» را داشته باشد. با این دفاتر روابط عمومی نیروی هوایی در مطبوعات، این رویداد را با عنوان «عملیات L1ama Fury» معرفی کردند. براساس طبقه‌بندی، عنوان تمرین‌ها افزونه‌ای برای اسامی مستعار نیکا هستند که براساس فرایند انتخاب نام مستعار و براساس انتخاب سازمان مربوطه در یک سیستم بلوک الفبایی قرار می‌گیرند.

    برای عملیات مانوور از پسوند سال عملیات استفاده می‌شود

    به دلیل تکرار منظم ارزیابی‌های تمرین نظامی، بعضی تمرین‌ها اسامی یکسانی می‌گیرند و فقط در پسوند تفاوت دارند که نشان‌دهنده‌ی ماه و سال رویداد هستند. برای مثال، بعضی از بزرگ‌ترین مانورهای نظامی ایالات متحده از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ با عبارت تمرینی «Valiant Shield» در اقیانوس آرام اجرا شدند. ازآنجا که این رویداد آموزشی به مدت دوازده سال تکرار شد، از شناسه‌ی چهاررقمی سال هر رویداد برای نام‌گذاری آن استفاده شد: Exercise Valiant Shield 2017 و ... .

    مانور تمرینی

    Exercise Valiant Shield 2017

    برای تمرین‌هایی مثل Swift Response، رویداد آموزشی بزرگ ایالات متحده و متحدان اروپایی آن که چند مرتبه در یک سال مالی اجرا می‌شوند، دومین تکرار تمرین در سال ۲۰۱۷، «Swift Response 17-2» نامیده می‌شود. از میان رمزهای سه‌گانه‌ی نیکا، کم‌ابهام‌ترین کلمات کد،‌نقش مهمی را در محافظت از رازهای حساس ایفا می‌کنند. با این حال در مورد اسامی مستعار و اسامی تمرین، ابهام کم نقش برجسته‌تری دارد.

    برای مثال «Enduring Freedom» (جنگ جهانی ایالات متحده با تروریسم، گرچه اغلب به عملیات افغانستان نسبت داده می‌شود)، «Iraqi Freedom» (حمله‌ی عراق ۲۰۰۳ و اشغال آن)، یا «Inherent Resolve» (مداخله‌ی نظامی ایالات‌متحده در عراق و سوریه برای مبارزه با داعش)، صرفا اسامی مستعار نیستند بلکه برای الهام‌بخشی و توصیف هدف مداخله‌ی نظامی به کار رفته‌اند.

    مفهوم اسامی مستعار یا اصطلاحات نظامی فراتر از الهام‌بخشی نمادین برای مدال‌ها و سوابق خدمت است و ریشه در خرد جمعی عمومی دارد که به ابعاد پایدار تاریخ آمریکا پیوند می‌خورد. بنابراین تمام اسامی مستعار خوشایند، کلمات کد مخفی و اصطلاحات نظامی که ممکن است در طی سال‌ها شنیده باشید همه از سیستمی به‌شدت سازمان‌یافته و مخفی در وزارت دفاع به نام NICKA سرچشمه می‌گیرند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات