نرخ هش استخراج بیت‌کوین تا سال ۲۰۲۰ به ۱۲۰ اگزاهش می‌رسد

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۹ منجر به افزایش تقاضا برای دستگاه‌های استخراج شد که درنهایت به دشوارتر شدن استخراج خواهد انجامید.
تبلیغات

شبکه‌ی بیت‌کوین اکنون ۴/۳ میلیون دستگاه استخراج یا ماینر دارد. تحلیل‌های بازار، تقاضا برای خرید ۱/۵ میلیون دستگاه دیگر را نشان می‌دهد. Innosilicon از تولیدکننده‌های ماینر ASIC در چین این آمار را منتشر کرد و امید زیادی به آینده‌ی بازار دارد.

افزایش قیمت بیت‌کوین در سال جاری میلادی باعث افزایش تقاضا برای خرید تجهیزات استخراج شد. همین افزایش تقاضا فشار قابل‌توجهی را به تولیدکننده‌ها وارد کرد تا ماشین‌های کافی برای رفع نیاز خریداران تولید کنند. علاوه بر افزایش قیمت بیت‌کوین، فاکتورهایی همچون افزایش سختی استخراج و نصف شدن پاداش استخراج در سال ۲۰۲۰، باعث افزایش تقاضا برای دستگاه‌های استخراج می‌شود. وانگ شنگلین مدیر فروش Innosilicon در رویداد New Era Mining Industry Summit در چنگدو گفت که خلأ موجود در صنعت استخراج از نظر آن‌ها حدود ۱/۵ میلیون دستگاه است.

با افزایش دستگاه‌های استخراج در شبکه‌ی بیت‌کوین، نرخ هش یا همان سختی استخراج به رکورد ۱۰۰ اگزاهش (E) رسید. در ادامه اگر تفاضای بازار برای خرید دستگاه‌ها تأمین شود، شاهد رشد ۷۵ اگزاهشی در نرخ هش خواهیم بود. البته این تخمین در شرایطی صحیح خواهد بود که همه‌ی ۱/۵ میلیون دستگاه مورد نیاز، از نوع قدرتمند 50T شرکت Innosilicon باشند.

یانگ زوژینگ بنیان‌گذار Whatsminer از فعالان صنعت تولید ماینر بیت‌کوین، با توجه به ظرفیت کنونی تولید ماینر پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال ۲۰۱۹ نرخ هش به رکورد ۱۲۰ اگزاهش می‌رسد. او قبلا در Bitmain وظیفه‌ی مدیریت تیم طراحی تراشه را بر عهده داشت. یانگ تصور می‌کند که صنعت توانایی حفظ سرعت کنونی در توسعه‌ی دستگاه‌های استخراج را ندارد. البته او می‌گوید که نسل بعدی دستگاه‌های استخراج کاهش مصرف برق به‌اندازه‌ی ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهند داشت و دوره‌ی عملکرد آن‌ها به چهار تا پنج سال افزایش می‌یابد.

بیت کوین

دسته‌ای از استخراج‌کننده‌های بیت‌کوین به‌نام استخراج‌کننده‌های کانتینری شناخته می‌شوند. آن‌ها همیشه به‌دنبال مراکزی با قیمت پایین‌تر الکتریسیته هستند. به‌عنوان مثال می‌توان به استخراج‌کننده‌های چینی اشاره کرد که در فصل‌های بارانی به سیچوان می‌روند که به‌خاطر فراوانی نیروی آب، الکتریسیته را با قیمت پایین‌تر ارائه می‌کند. یانگ پیش‌بینی می‌کند که این دسته از استخراج‌کننده‌ها در سه تا پنج سال آینده نیمی از جامعه‌ی استخراج را تشکیل می‌دهند.

پیش‌بینی دیگر یانگ در ارتباط با دستگاه‌های استخراج‌کننده‌ی مجهز به خنک‌کننده‌‌ی آبی مطرح می‌شود. او می‌گوید تا پنج سال آینده چنین دستگاه‌هایی به بدنه‌ی صنعت تبدیل می‌شوند و تا ۸۰ درصد از سهم بازار را اشغال خواهند کرد. این دستگاه‌ها هزینه‌ی کمتری دارند و تعمیر و نگه‌داری آن‌ها نیز آسان‌تر است. درنهایت عمر عملکردی ماینر با خنک‌کننده‌ی آبی هم بیشتر پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌گامان صنعت استخراج بیت‌کوین در چین نه‌تنها درباره‌ی آینده‌ی صنعت استخراج خوش‌بین هستند، بلکه به افزایش قیمت بیت‌کوین نیز با امیدواری نگاه می‌کنند. کانگ ژیانپینگ عضو هیئت‌مدیره‌ی Canaan می‌گوید که در آینده‌ی نزدیک شاهد قیمت ۱۰۰ هزار دلاری برای بیت‌کوین خواهیم بود. یانگ نیز پیش‌بینی می‌کند که رمزارز مادر تا سال ۲۰۲۱ به قیمت ۱۱۰ هزار دلار خواهد رسید و سپس حرکت به سمت یک میلیون دلار را شروع می‌کند. به‌هرحال این افراد فعالان صنعت استخراج هستند و پیش‌بینی آن‌ها با خوش‌بینی برای افزایش سودآوری خودشان ترکیب شده است. شاید نتوان چنین پیش‌بینی‌هایی را برای آینده‌ی بیت‌کوین آن‌چنان صحیح و دقیق دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات