یخچال طبیعی ایتالیا در آستانه ریزش

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در اثر گرمای شدید تابستان امسال و تسریع روند ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، یخچال مون بلان در کشور ایتالیا در معرض خطر ریزش قرار گرفته است.
تبلیغات

بخشی از یک یخچال طبیعی عظیم در سمت ایتالیایی دامنه‌ی کوه مون بلان پس از تسریع روند ذوب شدن یخ‌ها در اواخر تابستان در آستانه‌ی ریزش قرار دارد. مقامات به ساکنان شهری که در آن نزدیکی قرار دارد، هشدار داده‌اند.

با افزایش نگرانی درمورد اثرات حاصل از تغییرات اقلیمی، این مورد جدیدترین مجموعه هشدارهای مرتبط با ذوب یخچال‌های طبیعی در آلپ و مناطق دیگر است. سخنگوی این شهر گفت که شهردار شهر کورمایر دستور داده است که جاده‌ی دسترسی محلی در شب بسته شود و دسترسی به منطقه‌ی زیر یخچال که مورد توجه گردشگران قرار دارد، محدود شود. مورینو وینولینی گزارش‌های آخرالزمانی رسانه‌ها را که خبر از ویرانی شهر در اثر ریزش یخچال می‌دهد، نفی کرده است. به‌گفته‌ی او زیر یخچال خانه‌ای نیست بلکه تنها چندین کلبه‌ی خالی از سکنه وجود دارد. وینولینی گفت:

با گرمای شدید این تابستان که بین اوت و نیمه‌ی نخست سپتامبر رخ داد، ذوب یخ‌ها افزایش یافت و سرعت متوسط ذوب یخ‌ها حدود ۳۵ سانتی‌‌متر در روز بوده است که برخی روزها به ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر هم می‌رسید.
ذوب یخچال در ایتالیا

تکه‌ای از یخچال که موجب ایجاد نگرانی شده است، حدود یک پنجم تا یک ششم از کل یخچال را تشکیل می‌دهد و وزنی حدود ۲۵۰ هزار تن دارد.

استفانو میسروچی، شهردار کورمایر گفت:

مشکلی در یک قسمت از یخچال پلنپینسو که در وال فرت قرار گرفته است، وجود دارد که تصور می‌شود به‌علت یک شکستگی بزرگ بین بخش پایدار یخچال و این بخش در حال سقوط باشد.

اواخر روز سه‌شنبه، آقای میسروچی دستور مسدود کردن شبانه‌ی جاده‌ی دسترسی به وال فرت را داد. او عبور افراد پیاده را از منطقه‌ی زیر یخچال که مورد علاقه‌ی بازدیدکنندگان زیادی بوده و دارای سه پناهگاه کوهستانی است، ممنوع کرده است.

یخچال ایتالیا

یخچال در حال ریزش در ایتالیا، بخشی از واله دائوستا است که بسیار مورد توجه گردشگران است

ذوب اجتناب ناپذیر یخچال

کارشناسان بنیاد کوهستان امن که از سال ۲۰۱۳ درحال نظارت بر یخچال‌های این منطقه بوده‌اند، درمورد این مسئله به مقامات محلی هشدار داده بودند. ژان پیر فوسون دبیرکل این بنیاد می‌گوید:

این یخچال به‌خاطر اینکه معتدل است، غیرعادی است و تحت‌تأثیر دمای آبی که در زیر آن جریان پیدا می‌کند، قرار می‌گیرد.

او تأکید کرده است اقدامات پیشگیرانه‌ی لازم در این مورد انجام شده است. او گفته است که ممکن است بخش بزرگی از یخچال فرو ریزد، شاید هم بخش کوچکی از آن و حتی ممکن است هیچ اتفاقی نیفتد.

مون بلان

منظره مون بلان در واله دائوستا در ایتالیا

فوسون گفت که این بنیاد ۱۸۰ یخچال را در منطقه‌ی واله دائوستا تحت نظارت قرار داده است و این اتفاقات غیر قابل اجتناب است. او گفت:

ما هر سال شاهد ناپدید شدن ۲ کیلومتر مربع از یخ هستیم و این وضع با وجود تابستان‌ها و پاییزهای گرم بدتر می‌شود.

براساس ارزیابی برجسته‌ای که به‌وسیله‌ی مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) تأیید شده است، تسریع روند ذوب یخچال‌ها و صفحات یخ گریلند و جنوبگان باعث افزایش سطح آب دریا می‌شود. از سال ۲۰۰۵، افزایش در سطح آب اقیانوس درمقایسه‌با قرن بیستم دو برابر شده است و کشورهای جزیره‌ای و شهرهای ساحلی را تهدید می‌کند. براساس این گزارش، اگر انتشارات کربنی همچنان ادامه داشته باشد، میزان افزایش سطح آب دریا تا سال ۲۱۰۰ چهار برابر خواهد شد.

روز یکشنبه ده‌ها فرد با لباس سیاه در تشیع جنازه نمادینی در کوهستانی در سوئیس شرکت کردند تا توجه مردم را به ناپدید شدن یک یخچال آلپی روی کوه پیزول جلب کنند.

نتایج مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، نشان می‌دهد اگر اقدامی در جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی انجام نگیرد، یخچال آلیتچ که بزرگ‌ترین یخچال روی کوه‌های آلپ است، تا پایان قرن به‌کلی ناپدید خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات