توضیحات وزیر ارتباطات در مورد کاهش کیفیت اینترنت

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پخش زنده‌ی اینستاگرام که حدود ۴۰ دقیقه طول کشید، توضیحاتی درمورد چرایی افت کیفیت در شبکه‌ی اینترنت تلفن همراه ارائه داد.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پخش زنده‌ی اینستاگرامی شب گذشته‌ی خود توضیحاتی را در مورد دلیل افت کیفیت در شبکه‌ی اینترنت تلفن همراه ارائه داد و به سوالات برخی کاربران در مورد وضعیت فیبرکشی در کشور، اهدای ۲۰۰ لپ‌تاپ به دولت و وضعیت فعالیت سرویس‌های ارزش افزوده پاسخ داد.

وزیر ارتباطات در ابتدای صحبت‌های خود توضیح داد که کیفیت شبکه، جزء حق‌الناس است و درمورد کاهش کیفیت ارائه‌ی اینترنت توسط اپراتورهای تلفن همراه گفت:

بازنگری در پهنای باند فرکانسی اپراتورها در دست بررسی است. با توجه به گزارش‌های زیادی که از کاربران بابت کیفیت بد شبکه‌ی تلفن همراه دریافت کردم کارگروهی را تشکیل دادیم تا این موضوع به‌صورت دقیق بررسی شود و حالا نتایج این بررسی‌ها را اعلام می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه هسته‌ی اصلی شبکه‌ی ارتباطی کشور که مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت است، در وضعیت استاندارد قرار دارد، در مورد کاهش سرعت اینترنت روی فناوری 3G و 4G توضیح داد:

با توجه به نیازی که سیستم‌های هواپیمایی کشوری داشت از یک ماه گذشته، مجبور شدیم که میزانی از پهنای باند روی باند ۹۰۰ مگاهرتز را به سیستم‌های هواپیمایی اختصاص دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد، این باند فرکانسی برای ارائه‌ی خدمات نسل سوم همراه در اختیار اپراتور اول تلفن همراه (همراه اول) بوده است که در نهایت با به‌اشتراک‌گذاری آن با سیستم هواپیمایی از کیفیت ارائه‌ی خدمات اینترنتی این اپراتور کاسته شده است. به‌گفته‌ی وی، خدمات صوت همراه اول هم روی همین فرکانس است که به همین دلیل با اشباع جدی در کانال فرکانسی مواجه شده است. از سوی دیگر، طرح‌های تشویقی اپراتورها که به‌صورت رایگان به کاربران داده می‌شود، مزید بر علت شده و ظرفیت کانال فرکانسی را تکمیل می‌کند.

جهرمی در ادامه، از اقدام در دست بررسی رگولاتوری برای مدیریت فضای فرکانسی اپراتورهای تلفن همراه خبر داد و گفت:

در تلاش برای بازنگری پهنای باند فرکانسی هستیم که در اختیار اپراتورها است. چندان منطقی نیست که شبکه‌ی اپراتوری که خالی است پهنای باند فرکانسی وسیعی در اختیار داشته باشد؛ اما در مقابل اپراتوری که مشترکان زیادی دارد با محدودیت دسترسی به پهنای باند در یک باند فرکانسی مواجه باشد. تغییرات در این زمینه به‌صورت جدی در دست بررسی رگولاتوری و اپراتور تلفن همراه است.

وزیر ارتباطات همچنین یادآورد شد که افزایش ظرفیت اتصال سایت‌های اپراتور به فیبر نوری نیز از دیگر اقداماتی است که در این خصوص برای بهبود کیفیت سرویس اینترنت سیار انجام خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات بعد از ارائه‌ی توضیحاتی در مورد علت افت کیفیت اینترنت اپراتورهای تلفن همراه به تعدادی از سوالات کاربران پاسخ داد. او در پاسخ به این سؤال که ۲۰۰ لپ‌تاپ با دستور او بدون ضابطه به دفتر ریاست جمهوری اهدا شده است، چنین اخباری را به تصمیمات خود برای مبارزه با خدمات ارزش افزوده که از مردم دزدی می‌کنند ارتباط داد و گفت:  

تصمیم جدی داریم که خدمات ارزش افزوده را پایان دهیم. در این بین ممکن است مشکلاتی هم ایجاد شود یا اخباری منتشر شود، ما به مبارزه ادامه خواهیم داد. ممکن است فردا بگویند جهرمی قاتل بروسلی است تا شاید ما عقب‌نشینی کنیم اما اصلا چنین نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که اسنادی در مورد این موضوع منتشر شده است، پاسخ داد، پیش‌فاکتور سند قانونی به حساب نمی‌آید و ماجرا از این قرار بوده که مدیر مربوطه در نهاد ریاست جمهوری نامه‌ای به شرکت همراه اول می‌زند و از آن‌ها درخواست می‌کند تا با توجه به نوسازی خدمات رایانه‌ای نهاد ریاست جمهوری، همراه اول اسپانسر شود و تعدادی لپ‌تاپ در اختیار آن‌ها قرار دهد. مدیر همراه اول نیز در جواب نامه‌ی وصولی اعلام می‌کند که آمادگی انجام این کار را دارد اما مناسب است که وزیر ارتباطات نیز این موضوع را تأیید کند تا ارتباط همراه اول با نهاد ریاست جمهوری باعث ناراحتی شخص وزیر نشود. وی افزود:

آن زمان من خارج از کشور بودم و مکاتبه‌ای با دفتر من انجام شده است، مدیر دفتر نیز نامه را برای اقدام لازم به همراه اول فرستاده است. بنابر چارچوب‌های اداری، نامه‌ی اقدام لازم، به این معنا است که خودتان عمل کنید، منظور این نبوده که وزارت ارتباطات دستور یا درخواست این کار را داده باشد.

وی در پایان تأکید کرد که می‌داند منشاء این جریانات کجا است اما از دنبال‌کردن دزدی که از جیب مردم اتفاق می‌افتد، دست نمی‌کشد و این بحث‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و جزئیات را در اختیار مردم قرار خواهد داد. وزیر ارتباطات در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیأت دولت و در پاسخ به ۲۰۰ لپ‌تاپ اهداشده از سوی او به دولت گفت:

به خاطر ندارم که بنده ۲۰۰ لپ‌تاپ به دولت هدیه داده باشم. از دفتر خواسته‌ام موضوع را بررسی کند و نتیجه را خواهم گفت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات