MR-LINAC؛ هوشمندترین روش شناسایی تومورهای سرطانی در ترکیه

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پیشرفت تکنولوژی تأثیرات چشمگیری در علوم پزشکی و به‌ویژه درمان بیماری هایی چون سرطان داشته است. در این مقاله تیم آجی بادم به معرفی دقیق یکی از آن‌ها پرداخته است.
تبلیغات

MR LINAC آخرین دستاورد رادیوتراپی در معالجه سرطان است. دستگاه MR LINAC با استفاده از یک نرم‌افزار پیشرفته و با کمک تصاویر MR (رادیوتراپی هوشمند) این امکان را فراهم می‌کند که تصاویری با دقت و سرعت بالا در طول جراحی تومورهای سرطانی بدست آید.

تفاوتی که این روش تشخیصی با سایر روش‌ها دارد، تهیه تصاویری شفاف و دقیق از تومورهای سرطانی در طول عمل جراحی است. بنابراین، اگر تومور در زمان جراحی حرکت کند، به کمک دستگاه MR LINAC می‌توان تغییر وضعیت آن را مشاهده نمود. همچنین با استفاده از این روش میزان آسیب بافت‌های سالم به حداقل خواهد رسید. به‌طور کلی می‌توان گفت که تشخیص با رادیوتراپی MR LINAC تا ۹۰ درصد موفقیت‌آمیز خواهد بود.

جدیدترین دستگاه MR LINAC در حال حاضر در ایالات متحده و هلند وجود دارد که چندی پیش گروه سلامت آجی بادم آن را برای انجام شناسایی‌های دقیق‌تر خریداری کرده است. در حال حاضر این روش در بیمارستان آجی بادم شعبه مسلک ارائه می‌شود.

سرطان جزو بیماری‌هایی است که شیوع آن به‌سرعت در حال افزایش است. یکی از دلایلی که این بیماری را مورد توجه قرار داده، اثرات آن بر بدن است که می‌تواند زندگی افراد را مورد تهدید قرار دهد. به همین دلیل دانشمندان پیوسته درصدد پیدایش شیوه هایی نوین در روند تشخیص و درمان آن هستند. آخرین تلاش محققان علوم پزشکی، فناوری رادیوتراپی MR LINAC است.

MR LINAC دارای یک نرم‌افزار هوشمند است که به آن اجازه می‌دهد تا با استفاده از تصاویر MR جفت‌سازی را انجام دهد، تفاوت این دستگاه با نسخه‌های قدیمی‌تر ویژگی‌های جدیدی است که به آن افزوده شده!

گروه بهداشت و درمان آجی بادم با داشتن ۲۲ بیمارستان و ۱۶ کلینیک سرپایی در ۴ کشور مختلف کلیه خدمات درمانی را با پیشرفته ترین متدها و استانداردهای بین‌المللی ارائه می‌دهد. شعبه مسلک آجی بادم دارای یک دستگاه MR LINAC (پیشرفته ترین دستگاه رادیوتراپی) است که در ایالات متحده و هلند نیز از آن استفاده می‌شود.

در این مقاله پروفسور انیس اوزیار، یکی از متخصصان آجی بادم در زمینه سرطان شناسی و رادیولوژی، نتایج مطالعات فراوان خود را در اختیار شما قرار خواهد داد.

تصاویر فوق‌العاده شفاف با سرعت بالا

۹۰ درصد رادیوتراپی، که روشی شایع در درمان سرطان است، با دستگاهی که به آن شتاب‌دهنده خطی یا LINAC گفته می‌شود، صورت می‌گیرد. این دستگاه الکتریسیته دریافتی از برق را به پرتو X تبدیل کرده و به بافت‌های سرطانی بیمار می‌تاباند. در این روش سلول‌های سرطانی به کمک تصویربرداری دقیق شناسایی شده و اشعه X به آن بافت تابانده می‌شود.

به‌گفته‌ی پروفسور انیس اوزیار در گذشته تصویربرداری از بافت‌های سرطانی به کمک فیلم انجام می‌شد. این تصاویر به وسیله دستگاه‌هایی که روی دستگاه رادیولوژی تعبیه شده بودند، روی یک ورق مخصوص ثبت می‌شدند. این مورد پس از استفاده از توموگرافی (تکه برداری از بافت سرطانی) انجام می‌شد. با این وجود، این روش‌ها قادر به نشان دادن تومور یا بافت‌های طبیعی اطراف به خوبی نبودند. بنابراین، سعی شده است از طریق ورود به ناحیه درگیری با سوزن و قرار دادن نشانگرهای فلزی مختلف، تومور را از راه‎های غیرمستقیم مشاهده کنیم. ازآنجاکه برنامه‌های کاربردی بافت نرم و تومور را نشان نمی‌دهند، تولید تصاویر براساس استخوان‌ها صورت گرفته است. از طرف دیگر، دستگاه جدید MR، در حال حاضر بهترین روش تصویربرداری را با دستگاه LINAC ترکیب می‌کند.

پروفسور اوزیار با بیان اینکه آن‌ها می‌توانند تصاویر بهینه را با MR-LINAC به دست آورند، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه را قابلیت نمایش محل تومور با وضوح فوق‌العاده بیان کرد.

همان‌طور که گفته شد، در روش‌های قدیمی تصویر تومورهای سرطانی به‌طور واضح مشخص نبودند و ممکن بود، هنگام جراحی یا پرتودرمانی بافت سالم نیز از بین برود. بنابراین برای ازبین‌بردن بافت‌های سرطانی یک حاشیه ایمن تعبیه می‌شد. البته ممکن بود در حاشیه ایمن نیز بافت‌های سالم آسیب ببینند.

یکی دیگر از ویژگی‌های MR LINAC ثبت تصاویر لحظه ای با سرعت بالا است که این روش را از سایر روش‌های تصویربرداری متمایز می‌کند.

قابلیت شناسایی حرکات تومور

یکی از بهترین ویژگی‌های دستگاه MR LINAC قابلیت تشخیص حرکت های تومورهاست. بدین سو که بیمار ممکن است به‌صورت ناخواسته یا غیرارادی حرکت کند. البته باید توجه داشت که بیمار هنگام درمان کاملا ثابت باشد، اما می‌توان گفت که این کار امکان‌پذیر نخواهد بود. برای مثال در بعضی موارد بدن بیمار ممکن است در اثر تنفس کمی دچار تغییر وضعیت شود و تومور به‌صورت موقتی حرکت کند. با این حال اگر تومر حرکت کند، باز هم این امکان وجود دارد که بافت‌های سالم آسیب ببینند. اما نرم‌افزار هوشمندی که در دستگاه تصویربرداری MR LINAC تعبیه شده، این امکان را فراهم می‌کند که حرکت ناگهانی تومورها به‌صورت دقیق شناسایی شود.

با کمک این قابلیت می‌توان هدف و دوز پرتو را متناسب با حرکت تومور مشخص نمود. به همین دلیل تومورهایی که با چشم مسلح دیده نمی‌شوند، با دستگاه MR LINAC تصویر آن‌ها قابل ثبت خواهد بود. این ویژگی به متخصص سرطان شناسی این امکان را می‌دهد تا رادیوتراپی را با دقت بالا انجام دهد.

قابلیت استفاده برای هرگونه تومور سرطانی

MR LINAC برای همه تومورها قابل استفاده است. این روش جدید برای درمان انواع سرطان مانند سرطان ریه، سرطان پروستات، تومورهای شکمی، متاستازهای کبدی و لوزالمعده مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس تحقیقات صورت‌گرفته توسط متخصصان سرطان شناسی استفاده از فناوری MR-LINAC یکی از موثرترین راهکارهای درمان سرطان لوزالمعده به شمار می‌رود. این روش در مواردی درصد معالجه را از  ۱۰ به ۹۰ درصد افزایش داده است. ازآنجاکه این روش میزان خطا را تا حد بسیار زیادی کاهش داده، می‌توان آن را به‌عنوان انقلابی در علم پزشکی دانست. همچنین محاسبه‌ی دقیق موقعیت تومورها و استفاده از حداکثر دوز اشعه می‌تواند درصد موفقیت آمیز بودن درمان را افزایش دهد.

مزایای روش MR-LINAC

  • این روش امکان مشاهده سریع و واضح تومور را در طول درمان فراهم می‌کند.
  • تصاویر ثبت شده توسط متخصص سرطان شناسی باعث دقت بیشتری در پرتو درمانی می‌شود.
  • امکان هدف گذاری بافت‌های سرطانی با استفاده از تصاویر سریعی که به‌طور مداوم ثبت می‌شوند.
  • در این روش هدف گیری تمامی تومورها با دقت کامل امکان‌پذیر خواهد بود.
  • استفاده از این شیوه میزان آسیب به بافت‌های سالم را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • این روش که در همه تومورها به‌ویژه بافت‌های سرطانی ریه که پیوسته در حال حرکت‌اند، قابل استفاده است.
  • همه‌ی این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که دوزهای بالای اشعه به تومورها تحویل داده شود.
  • طول درمان و تعداد جلسات کاهش می‌یابد.

انجام خدمات MR-LINAC در بیمارستان آجی بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه تمامی خدمات MR-LINAC برای درمان سرطان را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با کارشناسان این بیمارستان در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ شما را خواهند داد.

راه‌های ارتباطی :

ایمیل: KDAF@acibadem.com

تلگرام: acibadem_iran@

واتساپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات