بروزرسانی AMD برای حل فرکانس بوست تراشه‌های نسل سوم رایزن چندان موثر نیست

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به‌روز‌رسانی بایوس منتشر شده برای پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰، کاملا مؤثر نبوده و مشکلی دیگر در عملکرد کلی این تراشه‌ها وجود دارد.
تبلیغات

نتایج آزمایشاتی که روی به‌روز‌رسانی بایوس پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ انجام شده، راهکار AMD برای حل مشکلات بوست پردازنده‌های یاد‌شده را زیر سؤال می‌برد. همان‌گونه که پیش‌تر در زومیت خوانده بودید، چندی از پردازنده‌های سری رایزن 3000 از دستیابی به فرکانس بوستی که AMD وعده داده، عاجز بودند. حال به‌نظر می‌رسد فریم‌ور جدید AMD، تمامی مشکلات مربوط با سرعت کلاک بوست را حل نمی‌کند.

راه‌کار AMD مشکلات مربوط به فرکانس بوست پردازنده‌ها حل کرده، اما در این میان یک مسئله‌ی اساسی وجود دارد. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که پردازنده در جای مناسب به بیشینه فرکانس خود نمی‌رسد.

یافته‌های حاصل از بررسی‌های وب‌سایت Tom's Hardware در مورد به‌روزرسانی بایوس AMD، نشان می‌دهد پردازنده‌ی رایزن 9 3900X توانسته پس از تغییرات اعمال شده در فرم‌ور، تا بیشینه فرکانس ۴.۶۵ گیگاهرتز بوست شود. با این اوصاف فرکانس‌بوست در این پردازنده، نسبت به آن‌چه که قبل از اعمال به‌روز‌رسانی شاهد بودیم، ۷۵ مگاهرتز افزایش یافته‌ است. مشکلات موجود در این سری از پردازنده‌ها باعث شده بود سرعت کلاک حداکثری از ۴.۶ گیگاهرتز تبلیغ شده، کمتر بوده و تنها ۴.۵۷۵ گیگاهرتز باشد.

پردازنده رایزن

چنین افزایشی در فرکانس بوست، آشکارا نتایج خوبی است، اما مشکل جدید از جای دیگری نشات می‌گیرد. براساس اطلاعاتی که از این تراشه‌ها موجود است، نسل سوم پردازنده‌های رایزن به‌صورت یکنواختی در تمامی هسته‌ها به بیشینه سرعت بوست دست نمی‌یابند، بلکه ترکیبی از هسته‌های کندتر و هسته‌های سریع‌تر بوست می‌شوند. بنابراین اگر هسته‌های دیگری بوست شوند که در هیچ‌کدام از فرآیندهای تعیین‌شده مورد استفاده‌ای ندارند، با وجود بهبودهایی که AMD به‌واسطه‌ی به‌روز‌رسانی بایوس در این پردازنده‌ها اعمال کرده، مشخصا این پردازنده بخشی از سطوح عملکرد کلیِ خود را از دست خواهد داد.

به‌طور خلاصه، اگر هر از گاهی سرعت بوست در برخی هسته‌ها به‌صورت نابه‌جایی افزایش یابد، تأثیرات مثبتی که تغییرات بایوس در عملکرد تراشه اعمال کرده، به حداقل خواهد رسید. با اینکه تمامی این تغییرات در سرعت بوست در مقیاسی بسیار کوچک است، اما نمی‌توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که پردازنده‌های AMD، ولو به‌خاطر بحث اعتماد، باید به سرعت بوستی که این شرکت اعلام کرده دست یابند.

ryzen

وب‌سایت Tom's hardware آزمایش‌ها خود را با پردازنده‌ی رایزن 9 3900X در مادربرد X570 Aorus Master گیگابایت انجام داده است. به این دلیل از مادربرد مذکور استفاده شده‌ است که تنها شرکت گیگابایت و ایسوس، نسخه‌ی نهایی فرم‌ور 1.0.0.3ABBA (را که مشکل بوست را حل می‌کند) در دستگاه‌های خود به‌کار برده‌اند. شرکت‌های دیگر در حال حاضر از نسخه‌ی بتا استفاده می‌کنند. سیستم خنک‌کننده‌ای که مورد استفاده قرار گرفته‌ نمونه‌ی آبی شرکت Corsair با نام H115i بوده‌ و در کنار واحد منبع تغذیه با ظرفیت ۱۵۰۰ وات قرار گرفته است تا هیچ مانعی برای رسیدن به بیشترین فرکانس بوست وجود نداشته باشد.

در این آزمایش‌ها طیف وسیعی از بنچمارک‌ها مورد استفاده قرار گرفت که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان PCMark 10، GeekBench 4، VRMark و Cinebench را نام برد. Cinebench پیش از این در نظرسنجی اورکلار مشهور، Der8auer مورد استفاده قرار گرفته و باعث شعله‌ور شد آتش مشکلات بوست سری رایزن ۳۰۰۰ شده بود. نکته جالب این است که AMD پس از  این نظرسنجی، اظهار داشت که بنچمارک Cinebench معیار مناسبی برای اندازه‌گیری فرکانس بوست پردازنده‌ها نیست؛ به‌گفته‌ی این شرکت در تست‌های طولانی‌مدتی مانند آن فرکانس‌های عملیاتی در طول اجرا، ممکن است کمتر از حداکثر باشد. اگرچه Der8auer خاطرنشان کرده‌ بود، AMD نسخه‌ی R15 بنچمارک Cinebench را به‌عنوان بهتربن معیار برای سنجش سرعت بوست توصیه کرده است.

ryzen

اما AMD در حال حاضر بنچمارک PCMark 10 را گزینه‌ی بهتری برای رساندن پردازنده به حداکثر فرکانس کاری خود می‌داند و Tom's hardware نیز نتایج به‌دست آمده از این بنچمارک را قابل‌توجه عنوان کرده است. طی این آزمایش‌ها فعالیت‌های بوست بیشتری در بایوس جدید AMD، نسبت به نسخه‌ی پیشین مشاهده شده و فرکانس‌های بالاتری از بوست ثبت گردیده است. شایان ذکر است نقاطی که پردازنده به بیشینه فرکانس بوست دست یافته، نیز بیشتر بوده‌ است.

پردازنده‌های نسل سوم رایزن امتیازات بسیار خوبی کسب کرده و ارزش خرید زیادی دارند، حتی اگر به فرکانس بوست اعلام شده‌ی AMD دست نیابند.

بنابراین نتایج به‌عمل آمده خوب بوده و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، وب‌سایت Tom's hardware در تراشه‌ی رایزن 3900X به‌میزان ۷۵ مگاهرتز سرعت بوست بیشتری را تجربه کرده است. اما براساس آن‌چه که قبلا نیز اشاره شد، این تراشه با بایوس جدید، ترکیبی از هسته‌ها را که باید بوست شوند، رعایت نکرده و در هسته‌های کم‌کار به بیشینه فرکانس بوست می‌رسد. اما نکته این است که برنامه‌ریز تعبیه شده در ویندوز ۱۰ باید قادر به افزایش فرکانس کاری در هسته‌های فعال باشد؛ اما همانگونه‌ که Tom's hardware اشاره می‌کند، پس از تجزیه‌و‌تحلیل خروجی‌های آزمون، نتایجی که به‌دست آمده حاکی از آن است در بسیاری از موارد، پردازنده هسته‌های دیگری را به‌اشتباه بوست می‌کند. این احتمال وجود دارد که یک هسته به‌طور کامل و ۱۰۰ درصدی استفاده شده و دیگر جایی برای بوست باقی نماند و در عوض هسته‌ی دیگری که استفاده‌ای ندارند، بوست شود. خوشبختانه اگر مایکروسافت و AMD برنامه‌ریزهای محصولاتشان را با دقت و تلاش بیشتری ایجاد کنند، این وضعیت تغییر کرده و مشکل یادشده حل خواهد‌ شد.

Ryzen APU 1

ذکر این نکته لازم است که مشکلی که در رفتار برنامه‌ریز مشاهده می‌شود، ناشی از به‌روز‌رسانی بایوس نبوده و این به‌روزرسانی تنها باعث افزایش سرعت بوست، به میزان تبلیغ‌شده توسط AMD شده است. همچنین باید در نظر داشته باشیم که مسئله‌ی بوستِ هسته‌های دیگر، بسته به کارهایی که با رایانه‌ی شخصی خود انجام می‌دهید، ممکن است چشم‌گیر یا حتی قابل چشم‌پوشی باشد. وب‌سایت Tom's hardware همچنین می‌افزاید، مشکل بوست در هسته‌های غیرفعال در سایر بنچمارک‌ها جز PCMark 10 و Geekbench مشاهده نشده و آن‌ها عملکرد چشم‌گیرتری را در افزایش سرعت بوست نشان دادند.

البته نباید فراموش‌ شود هنگام مشاهده‌ی عملکرد سری رایزن ۳۰۰۰ برای اولین‌بار در بازار، این تراشه‌ها امتیازات بسیار خوبی در تمامی بخش‌ها کسب کردند و ارزش خرید خارق‌العاده‌ای نسبت به قیمت خود دارند، حتی اگر به سرعت فرکانس بوستی که AMD تبلیغ کرده دست نیابند. همان‌گونه که از ابتدا در ماجرای بوست پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ مشخص بود، نکته‌ی اصلی این است که این تراشه‌ها برای مصرف‌کننده چه کاربری خواهند داشت و باتوجه عملکرد تحسین برانگیز آن‌ها نسبت به قیمتی که دارند، طیف وسیعی از کاربری‌ها را پوشش می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات