بهترین دیدنی های استانبول که قبل از ترک ترکیه باید دیده باشید!

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
استانبول دارای جاذبه‌ها و جاهای دیدنی بسیاری است، ولی برخی از آن‌ها بسیار معروف هستند و بهتر است با آن‌ها آشنا شوید.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

استانبول یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین شهرهای دنیا است و جاذبه‌های فراوانی دارد. در این شهر زیبا و توریستی، جاذبه‌ها و تفریحات بی‌شماری برای گردشگران وجود دارد که باعث می‌شود سفر به این شهر دیدنی و زیبا، یکی از متنوع‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین سفرهای زندگی هر فرد باشد.

هر روزی که در استانبول بگذرانید و به هر جاذبه تاریخی، فرهنگی و معماری آن که سر بزنید، بیشتر از قبل عاشق استانبول می‌شوید. برای اینکه سفری عالی به استانبول داشته باشید و مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر را از دست ندهید، فهرست حاضر به شما کمک می‌کند که برترین جاذبه‌های استانبول را بشناسید.

استانبول یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در کل دنیا است؛ در بین ایرانیان نیز به‌عنوان یک مقصد خارجی، بسیار طرفدار دارد و افراد زیادی هر سال به استانبول سفر می‌کنند. اگر دوست دارید سفر به این شهر دیدنی را تجربه کنید، کجارو به شما کمک می‌کند تا بهترین تور ترکیه را از بین تورهای عرضه شده توسط معتبرترین آژانس‌های گردشگری، جست‌وجو کنید.

تور استانبول جزو تورهای بسیار محبوب خارجی است. در کجارو می‌توانید تورها را براساس قیمت، جست و جو کنید و ارزان‌ترین تور را خریداری کنید.

در ادامه با برترین جاذبه‌های این شهر آشنا می‌شوید.

بازار بزرگ

برترین جاذبه های استانبول

بازار بزرگ استانبول، یک هزارتوی رنگارنگ و خاص است که مورد توجه گردشگران قرار دارد. هر قدمی که در مسیرهای پرپیچ و خم این بازار برمی‌دارید، بیشتر جذب زیبایی و حال و هوای خاص آن می‌شوید. در این بازار هر آنچه که فکر کنید پیدا می‌شود؛ از فروشگاه‌های ادویه با کیسه‌های رنگارنگ زرد و قرمز و اخرایی گرفته تا فروشگاه‌هایی که پارچه‌های فاخر و گران‌قیمت می‌فروشند.

این بازار شلوغ و رنگارنگ، نمونه کوچکی از سبک زندگی سنتی در استانبول است و فرهنگ این شهر را به خوبی نشان می‌دهد. در هر گوشه از بازار، چیزی وجود دارد که توجهتان را جلب کند. از غرفه‌ها می‌توانید شیرینی تازه بخرید و صدای موسیقی بلند محلی را بشنوید. اگر این فرصت برایتان فراهم شود که از بازار دیدن کنید، استانبول را در واقعی‌ترین و جذاب‌ترین حالت ممکن خواهید دید.

این بازار مجموعه‌ای از ۶۱ خیابان سرپوشیده بوده و بیش از ۴ هزار مغازه دارد. بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیا است. وسعت این بازار در مجموع ۳۰ هزار ۷۰۰ مترمربع است. روزانه بین ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر از این بازار دیدن می‌کنند. در سال ۲۰۱۴، بازار بزرگ استانبول با ۹۱ میلیون و ۲۵۰ هزار بازدیدکننده، به پربازدیدکننده‌ترین جاذبه گردشگری دنیا تبدیل شد. بازار بزرگ استانبول را به‌عنوان یکی از اولین مراکز خرید دنیا می‌شناسند.

آغاز ساخت این بازار به سال ۱۴۵۵ برمی‌گردد. بازار بزرگ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و در قرن ۱۶ گسترش پیدا کرد. حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشید، نباید فرصت بازدید از این بازار دیدنی و شلوغ را از دست بدهید.

موزه ایا صوفیه

برترین جاذبه های استانبول

این موزه باشکوه و دیدنی به‌عنوان یک کلیسا ساخته شد و بعدها بارها تغییر کاربری داد. بعدها به یک مسجد سلطنتی تبدیل شد و اکنون یک موزه بزرگ و باشکوه و دیدنی است که در سال ۱۹۳۵، درهای آن به روی بازدیدکنندگان باز شد. این موزه، نمونه بسیار باشکوه و جذابی از معماری بیزانسی است. گنبد بزرگ موزه، یکی از مهم‌ترین نمادهای این موزه است.

ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر است که با کمک ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی قرار گرفته است.

تعدادی از اشیای مذهبی تاریخی، دیوارنگاره‌های قدیمی و سایر اشیای ارزشمند تاریخی نیز در این موزه نگه‌داری می‌شود.

موزه ایاصوفیه یکی از پربازدیدترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های استانبول است. ساختمان ایا صوفیه در دوره امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور ژوستین یکم ساخته شد. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) انتخاب شدند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد تکمیل شد.

مسجد سلیمانیه

برترین جاذبه های استانبول

مسجد سلیمانیه بزرگ‌ترین مسجد استانبول است. این بنا یکی از نمادین‌ترین بناها و آثار تاریخی در شهر است و شکوه و عظمت خاصی دارد. از آنجایی که هنوز هم به‌عنوان یک مکان مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای بازدید از آن باید شئونات اسلامی را رعایت کنید. البته لباس مناسب هم در ورودی مسجد در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد.

فضی داخلی مسجد بسیار هنرمندانه و زیبا است و شگفتی بازدیدکنندگان را برمی‌انگیزد. تمام قسمت‌های سقف گنبدی مسجد، با هنرهای دیدنی مزین شده است. این مسجد یکی از بهترین نمونه‌های ترکیب هنر معماری و هنرهای تزیینی با اعتقادات مردم است.

مسجد سلیمانیه در استانبول از مسجدهای جامع این شهر است که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد. این مسجد را معمار بزرگ و مشهور عثمانی یعنی معمار سنان به‌ دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طراحی کرد. ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد ۲۷/۵ متر است. طبق سنت های معماری عثمانی این مسجد چهار مناره دارد. وجود مناره یا گل‌دسته نشانه مساجدی است که به دستور پادشاهان ساخته می‌شدند. سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی، ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است.

بازیلیکا سیسترن

برترین جاذبه های استانبول

بازیلیکا سیسترن زیر شهر استانبول قرار دارد. آب‌انباری که در قرن ششم در دوره امپراتوری بیزانس ساخته شد. در زمان امپراتوری عثمانی، این سیسترن، آب تصفیه شده لازم برای کار قسطنطنیه و کاخ توپ قاپی را فراهم می‌کرد.

در این آب انبار ستون‌هایی مزین به نقش‌برجسته‌هایی چون سر مدوسا و پر طاووس را مشاهده خواهید کرد. اگر آب در این سیسترن جریان داشته باشد، می‌توانید تصویر منعکس‌شده ستون‌ها را در آب‌های تیره ببینید و از این منظره جذاب لذت ببرید.

این آب‌انبار زیبا را گاهی قصر غرق شده نیز می‌نامند و نام زیبایی است که به این جاذبه داده‌اند. بازیلیکا سیسترن مساحتی نزدیک به ۸۹۰۰ متر مربع دارد و حجم آبی در حدود ۸۰ هزار متر مکعب را در خود جای می‌دهد.

مسجد آبی

برترین جاذبه های استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی در نزدیکی موزه ایا صوفیه قرار دارد. به خاطر استفاده از کاشی‌های آبی در فضا داخلی مسجد، آن را مسجد آبی نیز نام‌گذاری کرده‌اند. این مسجد دیدنی و باشکوه از یک گنبد بزرگ اصلی تشکیل شده و دارای ۶ مناره‌ی باشکوه و جذاب است؛ هشت گنبد کوچک‌تر هم دارد. این مسجد برای مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین هنگام بازدید از آن باید شئونات اسلامی را در پوشش و رفتار خود رعایت کنید. برای بازدید از این مجموعه باید در ساعت‌هایی که مراسم مذهبی مثلا نماز جماعت برگزار نمی‌شود، به آن سر بزنید.

تنگه بسفر

برترین جاذبه های استانبول

تنگه بسفر مرز بین آسیا و اروپا در ترکیه است. تنگه بسفر باریکه آبی است که دریای سیاه را به دریای مرمره پیوند می‌دهد.

این تنگه چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از مناطق ساحلی استانبول دارد و افق شهری استانبول از این تنگه بسیار دیدنی و مشهور است. این تنگه نه‌تنها محل عبور کشتی‌های تجاری بین‌المللی است، بلکه برای گردشگران نیز بسیار جذاب و تماشایی و محبوب است و به آن سر می‌زنند. در تنگه بسفر می‌توانید تجربه کاملا متفاوتی از گشت‌و‌گذار در استانبول داشته باشید و فرصت بازدید از آن را نباید از دست بدهید.

کاخ توپ‌قاپی

برترین جاذبه های استانبول

کاخ توپ قاپی کاخ بزرگ و باشکوهی در استانبول است که اقامتگاه اصلی تعدادی از قدرتمندترین پادشاهان امپراتوری عثمانی بوده است. اکنون نیز مدفن مصطفی کمال آتاتورک است. این کاخ امروزه به یک موزه بزرگ و باشکوه تبدیل شده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است.

این قصر در طول تاریخ میزبان ۴ هزار نفر بوده است. فضا و دکوراسیون داخلی آن به خوبی سبک زندگی اشرافی  و لوکس ساکنان آن را نشان می‌دهد. این قصر یکی از مهم ترین یادگاری‌های تاریخی ترکیه است و سفر به استانبول را نباید بدون دیدن این کاخ، به اتمام برسانید.

سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ دستور ساخت این قصر را داد و کار ساختن آن در سال ۱۴۶۵ به پایان رسید. این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده است و چشم‌انداز‌های بسیار زیبایی به تنگه بسفر دارد.

برج دختر

برج ختر

برج دختر یک برج یا قلعه جالب در نزدیکی سواحل استانبول است. داستان‌ها و افسانه‌های زیادی در مورد این برج روایت می‌شود. بازدیدکنندگان این قلعه باید با فرابر خود را به این برج برسانند و از پله‌های آن بالا بروند تا نه‌تنها با تاریخچه و داستان‌های مرتبط با قلعه آشنا شوند بلکه نقاشی‌های دیواری زیبای آن را ببینند. دیوارهایی که به یک بالکن با چشم‌اندازی زیبا منتهی می‌شود.

قدمت این قلعه به سال ۲۴ قبل از میلاد می‌رسد و روی جزیره‌ای کوچک واقع در جایی که آب‌های دریای سیاه به دریای مرمره می‌رسد بنا شده است. این قلعه زیبا در سال ۲۰۰۰ بازسازی و هم‌اکنون به شکل رستوران درآمده است.

خیابان استقلال

برترین جاذبه های استانبول

خیابان استقلال یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌ها و مناطق خرید در استانبول است. این خیابان شلوغ و پرجنب‌وجوش درست مثل خیابان آکسفورد در لندن، به یک خیابان نمادین و جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. این خیابان میزبان فروشگاه‌های متعددی از برندهای برتر دنیای مد، بوتیک‌های مستقل، رستوران‌ها و کافه‌های فراوان و ترکیبی از فرهنگ سنتی و برندهای غربی است.

این خیابان همیشه شلوغ و پر از گردشگران و اهالی شهر است که دنبال خرید و گشت‌و‌گذار در خیابان هستند. در این خیابان حتی برای یک لحظه هم خسته نمی‌شوید و حوصله‌تان سر نمی‌رود. در این خیابان می‌توانید سبک زندگی مدرن در شهر استانبول را در اصیل‌ترین حالت خود مشاهده کنید. نوازنده‌های خیابانی در این خیابان، آثار موسیقی جذاب و شنیدنی را اجرا می‌کنند و لذت گشت‌و‌گذار در این خیابان را دو برابر می‌کنند.

ترامواهای قرمز قدیمی

برترین جاذبه های استانبول

استانبول از آنجایی که یک شهر ساحلی است، وسایل نقلیه متنوعی دارد. از تاکسی و اتوبوس گرفته تا فرابر و تراموا. هنگام گشت‌و‌گذار در این شهر، متوجه وجود ترامواهای قرمز قدیمی خواهید شد که در خیابان‌ها حرکت می‌کنند. بیشتر آن‌ها در منطقه Beyoglu دیده می‌شوند. گشت‌و‌گذار و تفریح در استانبول با سوار شدن بر این وسایل قدیمی، جذاب‌تر خواهد شد. به‌خصوص وقتی از خیابان‌های سنگ فرش شده می‌گذرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات