نسخه‌ لپ‌تاپ RTX 2060 عملکردی پایین‌تر از انتظار دارد

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده گرافیکی موبایل انویدیا RTX 2060 عملکردی بسیار پایین‌تر از نسخه دسکتاپ خود دارد و این موضوع با انتقادات زیادی همراه بوده است.
تبلیغات

گزارشی جدید حاکی از آن است که پردازنده گرافیکی موبایل انویدیا GeForce RTX 2060 انتخابی ضعیف برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ بوده و نسخه لپ‌تاپ این پردازنده به‌طور قابل‌توجهی از نسخه دسکتاپ ضعیف‌تر است.

این نتایج از سوی Notebookcheck.net اعلام شده‌ که از پردازنده‌های گرافیکی 2060، 2070 و 2080 در 3DMark بنچمارک گرفته‌ و آن‌ها را با نسخه‌های دسکتاپ مقایسه کرده‌ است.

با توجه به نتایج بنچمارک Time Spy Graphics در رزولوشن ۲۵۶۰‌‌‌‌ × ۱۴۴۰ و Fire Strike در رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰، نسخه موبایل RTX 2080 بین ۸ تا ۱۰ درصد از نسخه دسکتاپ کندتر بوده و این رقم برای RTX 2070 بین ۱۴ تا ۱۸ درصد اعلام شده‌؛ اما نسخه موبایل RTX 2060 نسبت به پردازنده دسکتاپ آن ۲۰ تا ۲۵ درصد کندتر بوده و این مشکل اصلی است.

بسیاری از خریداران با دیدن نام RTX 2060 روی هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ ممکن است این دو پردازنده گرافیکی را یکسان دانسته یا انتظار عملکردی نزدیک به هم از این دو داشته باشند، در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد.

این موضوع در نسل قبل پردازنده‌های گرافیکی انویدیا یعنی GTX 1080،  GTX 1070 و GTX 1060 چندان خودنمایی نمی‌کرد؛ زیرا پردازنده‌های گرافیکی موبایل عملکردی بسیار نزدیک به هم‌نام دسکتاپ خود داشتند.

عملکردی تا ۲۵ درصد ضعیف‌تر از نسخه دسکتاپ در RTX 2060 بیشتر از اینکه یک مشکل فنی باشد، به نوعی فریب مشتریان به شمار می‌رود.

پسوند M

انویدیا سابقا از پسوند M برای مشخص‌کردن نسخه موبایل از نسخه دسکتاپ پردازنده‌های گرافیکی خود استفاده می‌کرد اما انویدیا از این نحوه نام‌گذاری برای ایجاد تمایز بین نسخه‌های موبایل و دسکتاپ، از زمان تراشه‌های گرافیکی پاسکال صرف‌نظر کرد. با توجه به تفاوت درخورتوجه سطح عملکرد نسخه‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ RTX این شیوه‌ی نام‌گذاری پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد.

نحوه‌ی نام‌گذاری تراشه‌های گرافیکی متفاوت پاسکال در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی RTX ادامه یافته است. بدین ترتیب انتظار می‌رود که دو نسخه دسکتاپ و لپ‌تاپ عملکردی نزدیک به هم داشته باشند و این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد. از زمان عرضه اولین لپ‌تاپ‌ها با پردازنده گرافیکی RTX عملکرد ضعیف‌تر این تراشه‌ها مورد بحث بوده‌ است.

Notebookcheck.net افزون بر عدم همخوانی عملکرد نسخه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ، بر ایراد دیگر تراشه‌های لپ‌تاپ RTX 2060 تأکید می‌کند و آن ارزش خرید پایین این پردازنده گرافیکی است. پردازنده‌ی GTX 1660 Ti موبایل تنها چند درصد (به‌طور دقیق در یکی از نتایج ۴ درصد) از RTX 2060 در سطح عملکرد خام ضعیف‌تر بوده؛ در حالی که گزینه ارزان‌تری نسبت به آن است.

البته درست است که با تراشه‌ی یادشده از تکنیک جدید تعقیب پرتو (Ray Tracing) پردازنده‌های RTX بی‌بهره خواهید ماند اما حقیقتا این تکنیک در یک لپ‌تاپ گیمینگ تا چه حد مهم است؟ تعقیب پرتو در یک دسکتاپ گیمینگ با پردازنده گرافیکی بالارده کارآمد است اما در پردازنده‌ موبایلی که حتی قوی‌ترین گزینه در نوع خود نبوده چندان حائز اهمیت نیست.

با وجود تمام این مسائل RTX 2060 به‌هیچ‌وجه یک پردازنده ضعیف موبایل نیست اما نسبت به نسخه دسکتاپ خود و پردازنده‌های دیگر معرفی‌شده در نسل جدید انویدیا چندان حرفی برای گفتن ندارد؛ مخصوصا وقتی انویدیا تفاوت نامی میان این پردازنده و نسخه دسکتاپ آن قائل نیست.

انتظار می‌رود که شرکت انویدیا به این انتقادات پاسخ دهد و تصمیمات لازم را در این رابطه اتخاذ کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات