روستای باغو کیش کجاست؟

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
روستای باغو یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران و همچنین جزیره کیش است که شما را از فضای مدرن و جدید کیش بیرون می‌آورد و به یک فضای قدیمی و صمیمی وارد می‌کند.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

جزیره زیبای کیش که در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته و زمانی به آن «قیس» می‌گفته‌اند، حالا چند سالی است که تبدیل به یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای گردشگران ایرانی شده است. باتوجه‌به جاذبه‌های گردشگری فراوان در این جزیره و سرمایه‌گذاری‌های زیادی که برای جذب توریست در آن صورت گرفته است، عجیب نیست اگر بدانیم که سالانه بیش از یک میلیون نفر از این جزیره بازدید می‌کنند. اما این جزیره علاوه‌بر دارا بودن بخش شهری پیشرفته و مدرن خود، مکان‌هایی تاریخی را هم در خود دارد که تاریخ این جزیره و زندگی مردمان قدیم آن را به تصویر می‌کشند. یکی از این بخش‌های تاریخی روستای باغو است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

موقعیت

اگر به کیش سفر کردید، برای بازدید از روستای باغو باید به قسمت جنوب غربی جزیره بروید، یعنی همان جهتی که یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش یعنی «کشتی یونانی» در آن حوالی قرار دارد. برای رسیدن به باغو، می‌توانید یا به سمت میدان «غروب کیش» بروید و از آنجا به جاده باغو بپیچید یا اینکه از سمت بزرگراه خلیج فارس به این مسیر دسترسی پیدا کنید. موقعیت روستای باغو را می‌توانید بر روی نقشه زیر مشاهده کنید:

نام‌گذاری

آنطور که پیدا است، نام این روستا از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام «باغو» گرفته شده که در گذشته و در زمانی‌که کیش در تصرف پرتغالی‌ها بوده، در این روستا زندگی می‌کرده است. در برخی از منابع از داستان این پیرزن با نام «افسانه ننه باغو» یاد شده است.

مکانی دل‌انگیز برای مسافران

شاید برخی از مسافرانی که به کیش می‌روند، این جزیره را با شهرسازی زیبا و مراکز تجاری بزرگ و فراوانش یاد کنند، ولی لازم است که دقایقی از این فضای پرهیاهوی مرکز شهر فاصله گرفته و کمی با بافت تاریخی و سنتی جزیره کیش آشنا شد. به این منظور، روستای باغو مکان ایده‌آلی است که لحظاتی را در آن بگذرانید و به بازدید از درختان کهنسال لور و خانه‌ها و مسجد تاریخی‌اش بپردازید.

روستای باغو کیش

مسجد تاریخی روستا

در روستای باغو، یکی از آثار ارزشمندی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد مسجد قدیمی آن است. نام این مسجد «مسجدالنبی (ص)» است و ساخت آن به سال ۹۸۱ هجری قمری برمی‌گردد.

مسجد روستای باغو کیش

یک مسجد نسبتا کوچک ولی بسیار زیبا که گردشگران در هنگام ورود به روستا درکنار آن توقف می‌کنند تا به بازدید از آن بپردازند. درکنار این مسجد چاه آبی قدیمی نیز قرار دارد.

مسجد روستای باغو کیش

که این مسجد تاریخی دارای یک مناره است و دیوار خارجی آن بسیار کوتاه است به‌طوری‌که حیاط آن از بیرون هم به‌راحتی دیده می‌شود. در سفر به باغو، تماشای این مسجد را از دست ندهید.

روستای باغو کیش

چاه آبی که در مجاورت مسجد روستای باغو قرار دارد

در روستای باغو تعداد زیادی از درختان بومی وجود دارند که شاید شاخص‌ترین آن‌ها درختان کهنسال «لور» باشند. درخت لور یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های درختی در جهان است که از خانواده درخت انجیر و دارای برگ های بیضی شکل است. این درخت میوه‌هایی به رنگ قرمز دارد که اندازه آن‌ها به بزرگی فندق است. در بسیاری از مناطق جنوبی ایران و استان‌ هرمزگان و بوشهر از این‌گونه درخت یافت می‌شود. روستای باغو نیز یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید این درختان را ببینید.

درخت لور روستای باغو کیش

در سال‌های اخیر و در چهارچوب طرح‌های فراوان زیباسازی جزیره کیش، پارکی به نام «پارک دلیران» با وسعتی در حدود ۶۰ هکتار در این منطقه ساخته شده است. این امر باعث افزایش امکانات تفریحی و استفاده مناسب از زیبایی‌های طبیعی روستای باغو برای جذب گردشگر شده است.

همچنین در این روستا آبشخورهایی مخصوص آهوان زیبای جزیره ساخته شده است که این امر باعث حضور بیشتر این آهوها در روستای باغو می‌شود.

اهالی روستا و شغل آن‌ها

هم‌اکنون به جز چند خانوار دامدار، روستای باغو ساکنان دیگری ندارد. شغل اصلی اندک ساکنان روستا هم دامداری است. روستای باغو دارای خاک مساعد و حاصل‌خیزی است. بنابراین علاوه‌بر دامداری، کشاورزی نیز یکی از دیگر از مشغله‌های اهالی این روستاست. مردم روستا با تهیه بخشی از دام زنده مورد نیاز برای مردم شهرنشین کیش، هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کنند. علاوه‌بر این، مردم روستای باغو در سال‌های اخیر به تولید عسل هم مبادرت ورزیده‌اند و با فروش آن به مردم کیش و همچنین مسافران جزیره اقتصاد خود را رونق می بخشند.

روستای باغو کیش

اگر به روستا سفر کنید، احتمالا در بخشی از ورودی آن چادرهای سیاه رنگ سنتی برپا شده در آنجا را خواهید دید. در این چادرها بومیان روستا با پخت نان محلی و غذاهای سنتی و برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های سنتی، گردشگران را با آداب و رسوم و همچنین غذاهای سنتی خود آشنا می‌کنند. وجود این چادرها باعث ایجاد تعامل خوبی بین بومیان کیش و مسافران می‌شود.

سخن آخر

جزیره کیش در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان شده است. نکته مهیجی که در مورد این جزیره وجود دارد، این است که در آنجا می‌توانید طیف متنوعی از جذابیت‌ها را مثل مراکز تفریحی، مکان‌های تاریخی، آثار طبیعی و مراکز خرید تجربه کنید.

روستای باغو کیش

دراین‌میان، بسیار خوب است که درکنار گشت‌و‌گذار در شهر زیبای کیش و مکان‌های شلوغ آن، سری هم به قسمت‌های قدیمی این جزیره بزنید تا به دور از هیاهوی شهر و با آرامش لذت بخش، از نزدیک، تاریخچه این جزیره و سبک زندگی مردمان قدیم آن را نظاره‌گر باشید؛ یکی از پیشنهاد‌های ما به شما، بازدید از روستای قدیمی و زیبای باغو در جزیره کیش است.

برای انتخاب و رزرو بهترین تورهای مسافرتی داخلی از فروشندگان معتبر، بهترین تور کیش را در کجارو مشاهده کنید و با مقایسه قیمت‌ها و امکانات آن‌ها، تور دلخواه‌تان را انتخاب و سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات