حقایق صومعه گلاتی، شاهکار عصر طلایی گرجستان

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
صومعه گلاتی، یکی از زیباترین بناها و جاهای دیدنی گرجستان است که به دلیل استفاده از طلا برای نقاشی‌های داخل صومعه و نمای بیرونی ساختمان، معروفیت زیادی دارد.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

مقاله‌های مرتبط:

    صومعه گلاتی یک مجموعه مذهبی متعلق به قرون وسطی است که در نزدیکی کوتائیسی، مرکز ایمرتی (غرب گرجستان) قرار دارد. این صومعه، که شاهکار عصر طلایی گرجستان است، در سال ۱۱۰۶ به دستور داویت چهارم ساخته شد و امروز یکی از میراث جهانی یونسکو به‌شمار می‌رود. در ادامه به حقایق مربوط‌به این کلیسا می‌پردازیم.

    حقایق جالب درباره صومعه گلاتی

    کلیسای گلاتی

    ۱. داخل صومعه ارتدکس گلاتی، مملو از مقبره‌ها و تصویرهای است که دورتادور فضای داخلی کلیسا را دربرگرفته‌اند.

    صومعه گلاتی

    ۲. این کلیسا یکی از اولین کلیساهای گرجستان بوده و به فرهنگ و زیبایی کشور ارزش بسیار بالایی بخشیده است.

    ۳. کلیسای گلاتی، با نام مستعار «عصر طلایی گرجستان»، در دوران امپراتوری بیزانس ساخته شد که به‌خاطر استفاده از طلا در ساختمان و نقاشی‌ها بسیار مشهور است.

    ۴. دلیل ساخت این بنا، نشان دادن گسترش مسیحیت در تمام گرجستان، حتی در قله کوهستان‌های بلند بود.

    ۵. گلاتی، از لحاظ تاریخی، یکی از اصلی‌ترین مراکز فرهنگی و روشنفکری در گرجستان به‌شمار می‌رفت. این صومعه دارای یک آکادمی بود که برخی از مشهورترین دانشمندان، خداشناسان، فیلسوفان و بسیاری دیگر که پیش از آن در کلیساهای ارتدکس خارج از کشور فعالیت داشتند را استخدام می‌کرد.

    ۶. به‌دلیل فعالیت‌های گسترده آکادمی گلاتی، آن را «یونان نو» یا «آتوس دوم» می‌نامیدند.

    صومعه گلاتی

    ۷. صومعه گلاتی پر از مقبره‌ها و نقاشی‌هایی است که قدمت آن‌ها به قرن‌های ۱۲ تا ۱۷ بازمی‌گردند. این مقبره‌ها متعلق به پادشاهان و افراد مشهور است.

    ۸. تمثال khakhuli triptych (یک سه‌لتی مسی از مریم مقدس) در این کلیسا تقدیس شد و تا زمان دزدیده‌‌شدن در سال ۱۸۵۹ در این مکان قرار داشت.

    ۹. کلیسای گلاتی محل دفن سازنده آن و یکی از بزرگ‌ترین شاهان گرجستان، داویت چهارم است. در نزدیکی قبر داویت چهارم، دروازه‌های شهر گنجه قرار دارد که شاه دمتریوس اول در سال ۱۱۳۸، به‌عنوان غنیمت با خود به همراه آورد.

    صومعه گلاتی

    ۱۰. کلیسای گلاتی روی یک تپه سرسبز قرار گرفته و مشرف به شهر قدیمی کوتائیسی است. دلیل ساخت کلیسا روی تپه این بود که به خدا نزدیک‌تر باشد.

    ۱۱. کلیسای گلاتی زمانی ساخته شد که مسیحیت، مذهب اصلی در تمام امپراتوری بود. این صومعه به نام کلیسای مریم مقدس نیز مشهور است؛ بدین معنا که این کلیسا به مریم مقدس و قدرت الهی او تقدیم شده است.

    ۱۲. این کلیسا همچنان مشرف بر تمام گرجستان و یکی از کلیساهای دایر است. گردشگران از سرتاسر دنیا برای دیدن آن به این کشور می‌آیند. تمام قسمت‌های اصلی کلیسا همچنان دست‌نخورده، سالم و قابل استفاده باقی مانده است.

    کاشی های کلیسای گلاتی

    ۱۳. کلیسای گلاتی بزرگ‌ترین اثر موزائیک در تمام گرجستان را دارد. تمام دیوارها پوشیده از کاشی‌هایی است که نشان می‌دهد بیزانسی‌ها چطور خدا و مسیح را ستایش می‌کردند. پیش از بازسازی، آ‌ن‌ها در وضعیت بدی قرار داشتند و تصویر نامعلومی را نشان می‌دادند، اما پس از بازسازی آرمان‌های عبادت‌کنندگان مشخص شد.

    ۱۴. نماد طلایی مریم مقدس که مسیح نوزاد را در آغوش دارد، شاهکار اصلی کلیسا است که درست بالای محراب قرار دارد و گردشگران هنگام ورود با آن مواجه می‌شوند.

    ۱۵. صومعه گلاتی با راهروهای طاق‌مانند و سنگ‌های صاف، نمایانگر سبک بیزانسی است. کلیسای اصلی به‌گونه‌ای ساخته شد که به شکل صلیب باشد؛ صلیبی که نماد مصلوب ساختن مسیح و مسیحیت است. دیوارها از سنگ‌های صاف و صیقلی ساخته شد تا نور آفتاب را از بالای تپه منعکس کند. تمام راهرو‌ها حتی راهروی منتهی به برج ناقوس و ساختمان کوچک روبه‌روی کلیسا، همه طاقی‌شکل هستند.

    موقعیت 

    موقعیت صومعه گلاتی روی نقشه

    برای سفر به گرجستان و بازدید از جاهای دیدنی گرجستان، تور گرجستان را در کجارو جست‌وجو کنید و مناسب‌ترین تور را با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبر همکار خریداری کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات