اینتل انتشار سند ازکارافتادگی سری آپولو لیک را اشتباه خواند

پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از انتشار سندی درباره‌ی احتمال از کار افتادگی پردازنده‌های سری آپولو لیک قبل از پایان یافتن گارانتی، اینتل در سندی دیگر قابل‌اطمینان بودن این تراشه‌ها را تأیید کرد.
تبلیغات

اشتباهات تاسف‌بار همیشه در طول زندگی رخ می‌دهند، اما چنین خطاهایی به‌ندرت از تولید‌کننده‌ی پیشتاز در صنعت تراشه‌های نیمه‌هادی، اینتل، سر زده است. بر‌اساس گزارشاتی که پیش‌تر در زومیت نیز منتشر شده، سند اعلان تغییر محصولی(PCN)  که اینتل در وب‌سایت QDMS خود ارسال کرده، نشان می‌داد پردازنده‌های سری آپولو لیک (Apollo Lake) در بخش گذرگاه (باس) Low Pin Count  دارای مشکل فرسایش هستند. گزارش‌های منتشرشده با درنظر گرفتن سند اینتل، مشکل موجود در سری آپولو لیک و فراخوانی پیشین تراشه‌های اتم C2000 را مرتبط می‌دانستند. اما روز بعد، اینتل سند مذکور را از سایت خود برداشت. تصویر زیر که مربوط به سند اعلان تغییر محصول(PCN) اینتل است، به‌وضوح مشکلات گذرگاه (باس) Low Pin Count را دلیل تغییر استپ در پردازنده‌های سری آپولو لیک معرفی کرده‌ است.

apollo lake

                                                         بخشی از سند اعلان تغییر محصولی(PCN) که اخیرا منتشر شده

این موضوع که اینتل هرگز اسناد مربوط‌به اعلان تغییر محصول خود را از سایت حذف نکرده‌ بود، باعث شد تا توجه‌ها به‌سوی این شرکت جلب شود. تیم آبی در پاسخ اعلام کرد سند یاد‌شده، به اشتباه روی سایت ارسال شده‌ بود و تراشه‌های سلرون و پنتیوم مشکل فرسایش باس LPC ندارند.

این شرکت در ادامه سند جدیدی را در ارتباط با این موضوع منتشر کرد. سند جدید دلایل تغییر استپ در ۴ پردازنده از سری آپولو لیک را به‌وضوح توضیح داده‌ و آشکارا، قابل‌اطمینان بودن این تراشه‌ها را تأیید می‌کند. اینتل در سند مذکور اشاره دارد، مشتریانی که نیاز به دوام‌پذیری بالا در محصولاتِ بخش اینترنت اشیا اینتل(IOTG) ندارند، می‌توانند به خرید تراشه‌های قدیمی ادامه دهند. باید منتظر بمانیم تا اینتل در مورد معانی نهفته در بیانیه‌ی خود، شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهد.

apollo lake

پیش‌تر مشکل فرسایش باس LPC در تراشه‌های اتم C2000، چنان تأثیر‌گذار بود که اینتل تصمیم گرفت صندوق ذخیره‌ای برای پوشش هزینه‌های مرتبط با جایگزینی این پردازنده‌ها تأسیس کند؛ بنابراین واضح است این شرکت به‌دنبال حل مشکلات است. لازم است یادآوری شود، مشکل تراشه‌های اتم تأثیری بر پردازنده‌های سری آپولو لیک نگذاشته‌ است. اینتل بیانیه‌ی دیگری را مطابق با آنچه در زیر آمده، جهت توضیحات بیشتر در مورد سند دوم خود منتشر کرد:

از آنجایی که نوع استپ B1 تراشه‌های سلرون N3350 ،J3355 ،J3455 و پردازنده‌ی پنتیوم N4200 با اهداف سطح کیفی تعریف‌شده‌ی اینتل برای کامپیوتر‌های دسکتاپ مطابقت دارند، هیچ تغییری روی آن‌ها اعمال نشده و عرضه‌ی آن‌ها ادامه خواهد یافت. نوع استپ F1 تراشه‌های سلرون N3350 ،J3355 ،J3455 و پردازنده‌ی پنتیوم N4200 نیز مطابق با اهداف سطح کیفی تعریف‌شده‌ی اینتل برای کامپیوتر‌های دسکتاپ هستند. در پی تصمیم اجراییِ گروه اینترنت اشیا اینتل (IOTG) مبنی‌بر همسو بودن روی یک بسته‌ی واحد برای تمامی پردازنده‌های سری آپولو لیک، پردازنده‌های استپ F1 تراشه‌های سلرون N3350 ،J3355 ،J3455 و پردازنده‌ی پنتیوم N4200 این گروه، نسبت به نوع B1 دارای اندکی افزایش ارتفاع در محور Z خود هستند.

همان‌گونه که در بیانیه گفته شده، مشخص است این تراشه‌ها با اهداف سطح کیفی تعریف‌شده‌ی اینتل برای کامپیوتر‌های دسکتاپ مطابقت دارند. اما نکته‌ی جالب اینکه هیچ اشاره‌ای به دوام‌پذیری طولانی‌مدت پردازنده‌های آپولو‌لیک نشده است.

apollo lake

                                                                       بخشی از سند دوم منتشر شده توسط اینتل

پس از بیانیه‌ای که اینتل منتشر کرد، به‌نظر می‌رسد دارندگان پردازنده‎های سری آپولو لیک می‌توانند نفس راحتی بکشند و به دوام‌پذیری تراشه‌های خود و استفاده‌ی طولانی‌مدت از آن‌ها امیدوار باشند. اما این آسودگی خاطر درباره‌ی کارمندی که مرتکب اشتباه شد و سند اولیه را منتشر کرد، قطعیت ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات