درآمد دومیلیارددلاری هکرهای کره‌‌شمالی از ارزهای دیجیتال

پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
سازمان ملل اخیرا گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد هکرهای کره‌شمالی توانسته‌اند با هک معامله‌های بین‌المللی ارزهای دیجیتال، درآمد دومیلیارددلاری به‌دست آورند.
تبلیغات

آثار اقتصادی هک و سوءاستفاده‌ها‌ی کره‌شمالی از ارزهای دیجیتال از آنچه به‌نطر می‌رسد، بزرگ‌تر است. براساس گزارش سازمان ملل، کره‌شمالی احتمالا توانسته است با هک‌کردن مؤسسه‌های مالی خارجی و تبادلات ارزهای دیجیتال دومیلیارد دلار درآمد کسب کند. طبق این گزارش، این کشور از هکرها استفاده کرده است تا با پول‌شویی این درآمد، از تحریم‌های بین‌المللی نیز پیشگیری کند. محققان معتقدند چنین فعالیت‌هایی می‌تواند برای تأمین بودجه‌ی برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی به‌کار رود.

گروهی از متخصصان مستقل سازمان ملل که نظارت بر تحریم‌های کره‌شمالی را برعهده دارند، این اتهام‌ها را در پیش‌نویسی فاش کرده‌اند. به‌گفته‌ی شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان، یکی از دیپلمات‌های سازمان ملل که خواسته ناشناس باقی بماند، محتوای این گزارش را تأیید کرده است. در گزارش سازمان ملل آمده است هدف قراردادن ارزهای دیجیتال به کره‌شمالی اجازه می‌دهد به درآمدهایی دست پیدا کند که ردیابی و نظارت بر آن‌ها سخت‌تر از بانک‌داری سنتی است.

به‌گزارش رویترز، مقام‌های کره‌شمالی در سازمان ملل از اظهارنظر درباره‌ی این گزارش خودداری کرده‌اند. اگرچه رقم دو‌میلیارد‌دلاری اعلام‌شده‌ی سازمان ملل از تخمین‌های قبلی بسیار بیشتر است، چندان هم غافل‌گیرکننده نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد هکرهای کره‌شمالی سابقه‌ی طولانی در هک و سرقت از مؤسسه‌های مالی و کشورهای دیگر داشته‌اند.

هکرهای شناخته‌شده‌ی کره‌شمالی

بیش از یک سال است که اخبار سوءاستفاده‌ی هکرهای کره‌شمالی از ارزهای دیجیتال رسانه‌ها را پر کرده است. شرکت امنیتی کسپرسکی چند سالی است که یکی از گروه‌های هکری کره‌شمالی به‌نام لازرس (Lazarus) را ردیابی می‌کند. کسپرسکی در سال ۲۰۱۷ گزارشی از سرقت موفقیت‌آمیز ۸۱ میلیون دلاری هکرهای کره‌شمالی از یکی از بانک‌های بنگلادشی را منتشر کرد. تنها چند ماه بعد، هارد فورک (Hard Fork) در اوت ۲۰۱۸ گزارشی مبنی‌بر ظهور مجدد گروه لازرس و استفاده‌ی این گروه از نرم‌افزاری جدید برای هدف قراردادن معامله‌گران ارزهای دیجیتال منتشر کرد. این نرم‌افزار که به بدافزار آلوده شده بود، درهای پشتی را در سیستم آلوده باز‌می‌کرد و به هکرها اجازه می‌داد از راه دور به سیستم دسترسی پیدا کنند.

یک ماه بعد، یعنی اکتبر ۲۰۱۸، تحقیقات نشان داد که گروه هکری لازرس مسئول پنج حمله از مجموع ۱۴ حمله‌ی انجام‌شده به معامله‌های ارزهای دیجیتال بین فوریه‌ی ۲۰۱۷ تا سپتامبر ۲۰۱۸ بوده است. این گروه با این حمله‌ها مجموعا ۵۷۱ میلیون دلار به‌چنگ آورده بود که بیشتر از نیمی از مجموع سرقت‌های انجام‌شده در ۱۴ حمله را شامل می‌شود.

افزون‌بر حمله‌ی هکری به معامله‌های ارزهای دیجیتال، کره‌‌جنوبی پیش‌تر کره‌شمالی را به هک‌کردن کامپیوترهایش برای استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال متهم کرده بود. گفته می‌شد هکرهای کره‌شمالی بدافزاری برای استخراج رمزارز مونرو به رایانه‌های قربانیان ارسال و درآمد حاصل را ازطریق دانشگاه کیم ایل‌سونگ پیونگ‌یانگ جمع‌آوری می‌کردند. شایان ذکر است مارس امسال، هیئتی از سازمان ملل گزارش جدیدی منتشر کرد مبنی بر اینکه کره‌شمالی تاکنون ۶۷۰ میلیون دلار پول مجازی و نقدی ذخیره کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات