چگونه مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنیم؟

پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۷۰ میلیون پولِ‌پیش، ماهی ۳ میلیون تومان اجاره، چند تومان رهن کامل می‌شود؟ یا مثلا اگر بخواهید ماهی یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره دهید، چقدر پول‌ِپیش افزایش پیدا می‌کند؟
تبلیغات

مهم‌ترین مسئله‌ای که هرساله در موعد اجاره‌ی خانه ذهن صاحب‌خانه‌ها و مستأجران را به خود مشغول می‌کند، تغییرات اجاره‌بها است. در بعضی موارد، صاحب‌خانه‌ها پولِ‌پیش را تغییر می‌دهند و در بعضی موارد، مبلغ اجاره را. بسیاری از مواقع نیز ممکن است هم پول‌پیش و هم اجاره‌بها افزایش پیدا کند. در این میان، بسیاری از مستأجران سعی می‌کنند با تبدیل مبلغ رهن یا اجاره به یکدیگر شرایط را طوری تغییر دهند که از پس پرداخت مبلغ درخواستی صاحب‌خانه بربیایند. به‌طور مثال، ممکن است مستأجری ترجیح دهد پولِ‌پیش خانه را به‌عنوان سرمایه‌ی کاری استفاده کند و درعوض اجاره بیشتری بپردازد؛ در‌حالی‌که برای مستأجری که کارمند است، پرداخت اجاره‌ی کمتر و پولِ‌پیش بیشتر گزینه‌ی مناسب‌تری است. مستأجران و صاحب‌خانه‌ها در چنین شرایطی باید محاسبه کنند چقدر مبلغ رهن معادل چقدر اجاره‌بها می‌شود؛ بنابراین، به معیاری برای تبدیل رهن به اجاره و برعکس نیاز دارند.

نکاتیکه قبل از تبدیل رهن به اجاره و برعکس باید بدانید

برای شروع باید بدانید قیمت اجاره براساس یک‌چهارم تا یک‌ششم قیمت خانه محاسبه می‌شود. این عدد درصورت نوسازبودن خانه حدود یک‌چهارم و هرچه از عمر ساختمان گذشته باشد، به یک‌ششم نزدیک‌تر خواهد شد. فرمول آن نیز بدین‌صورت است که باید متراژ را ضربدر قیمت خانه و آن را بر ۴ یا ۶ تقسیم کنید (یک‌چهارم درصورت نوساز‌بودن و یک‌ششم درصورت چند سال ساخت بودن). به این روش می‌توان رهن کامل خانه را محاسبه کرد.

قاعده یک‌میلیون تومان رهن ۳۰ هزار تومان اجاره

معیار عرفی تبدیل رهن به اجاره که سال‌ها است فقط در بازار اجاره به‌کار می‌رود، همین «معیار یک‌میلیون تومان رهن ۳۰ هزار تومان» اجاره است؛ یعنی هر یک‌میلیون تومان پول رهن، معادل ۳۰ هزار تومان اجاره‌بهای ماهیانه است. برای مثال، اگر شخصی قصد اجاره خانه در محله سازمان برنامه را داشته باشد که مبلغ رهن و اجاره آن به ترتیب ۸۰ میلیون تومان و دومیلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد و تنها ۵۰ میلیون برای رهن کنار گذاشته باشد، باید تفاوت این دو مقدار را که ۳۰ میلیون تومان می‌شود، به مبلغ اجاره ماهیانه خود اضافه کند. با قاعده «یک‌میلیون تومان ۳۰ هزار تومان» مقدار معادل ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود که با اضافه‌کردن آن به دومیلیون و ۸۰۰ هزار تومان اجاره‌ی قبلی، باید مبلغی درحدود سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه پرداخت کنید.

عوامل مؤثر بر تبدیل رهن به اجاره و برعکس

گاهی اوقات پاسخ به این پرسش که «برای اجاره یا رهن باید چه مقدار پرداخت کرد؟» و اینکه بخواهید هریک را به دیگری تبدیل کنید، مشکل‌ساز و پیچیده خواهد شد. دلیل این پیچیدگی آن است که قاعده‌ی هریک میلیون تومان ۳۰ هزار تومان قاعده‌ای عرفی است؛ بنابراین، عوامل مختلفی می‌تواند بر آن تأثیرگذار باشد. درواقع، همیشه هم این طور نیست که تبدیل رهن به اجاره با این قاعده انجام شود. مسائل مختلفی مانند محله، متراژ و عمر ساختمان و نرخ تبدیل رهن به اجاره در محله و خانه‌های مشابه تأثیر بسیار زیادی بر تبدیل رهن به اجاره می‌گذارد. برای مثال، نرخ تبدیل خانه‌ی نوساز با خانه‌ی چند سال ساخت متفاوت است؛ یعنی اگر بخواهید برای اجاره آپارتمان در مرزداران اقدام کنید، صاحب‌خانه و مستأجر باید اطلاعات کافی از نحوه‌ی تبدیل رهن به اجاره داشته باشند تا بتوانند رقم درست و مناسبی در معاملات خود در نظر بگیرند.

ابزار تبدیل رهن به اجاره آدرس

همان‌طورکه گفتیم، نرخ محله‌های مختلف در مناطق گوناگون ممکن است کمی کمتر یا بیشتر از نرخ کلی تبدیل رهن به اجاره باشد. همچنین، براساس شرایط نیز تغییرات بسیاری در نرخ معاملات مشاهده می‌شود که می‌توانند به‌دلیل عواملی چون نوسان قیمت خانه و نرخ سود بانکی باشند. در این میان، ابزار تبدیل رهن به اجاره آدرس با درنظرگرفتن تمامی این موارد و مقایسه‌ی خانه با خانه‌های مشابه در محله‌ی خودتان و محله‌های اطراف با تخمین دقیق و منطقی تبدیل رهن به اجاره و برکعس را برای خانه شما انجام می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات