تسلا به انتقادات از شرایط ایمنی مدل 3 پاسخ داد

پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه ایالات متحده آمریکا، اظهارات تسلا و ایلان ماسک درباره‌ی ایمنی خودروی برقی مدل ۳ را گمراه‌کننده توصیف کرد.
تبلیغات

خودروساز برقی تسلا روز چهارشنبه در برابر ادعاهای نهادهای نظارتی ایالات متحده آمریکا در ارتباط با ایمنی خودروی الکتریکی مدل ۳ موضع گرفتند؛ در حالی که اسناد نشان می‌دهد بالاترین نهاد ایمنی خودرو در ایالات متحده از پنج سال گذشته تاکنون حداقل پنج فقره احضاریه برای تسلا صادر کرده و به‌دنبال اطلاعاتی درباره‌ی تصادفات مربوط به خودروهای برقی این شرکت است.

تسلا

به گزارش بلومبرگ، اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ایالات متحده آمریکا سال گذشته به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های این سازمان درباره‌ی ادعاهای مربوط به ایمنی مدل ۳، به تسلا اخطار داد و خودروساز را برای ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی چند تصادف فرا خواند. بلومبرگ با استناد به اسناد منتشر شده توسط پلین‌سایت (PlainSite) گزارش کرد که در نامه‌ی آژانس ایمنی خودرو آمریکا آمده است، اظهارات تسلا در اکتبر سال گذشته درباره‌ی کمترین احتمال آسیب‌دیدگی در خودروی برقی مدل ۳ نسبت به تمام خودروهایی که تاکنون توسط NHTSA آزمایش شده‌اند، با دستورالعمل‌های این آژانس مغایرت دارد. 

ایلان ماسک

پیش از این ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در این زمینه اظهار کرده بود مدل ۳ به گونه‌ای مهندسی شده که ایمن‌ترین خودروی تولیدی باشد و دارای کمترین احتمال آسیب‌دیدگی در میان تمام وسایل نقلیه‌ای است که تاکنون توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) آزمایش شده‌اند. طبق اسناد دیده شده توسط رویترز، نهادهای نظارتی این دیدگاه را سال گذشته به چالش کشیدند. اخطارنامه‌ی NHTSA در تاریخ ۱۷ اکتبر، تسلا را به دلیل «اظهارات گمراه‌کننده» درباره‌ی رتبه‌بندی ایمنی مدل ۳، توبیخ کرد.

بلومبرگ به نقل از جاناتان موریسون، مشاور ارشد NHTSA نوشت:

اولین‌بار نیست که تسلا دستورالعمل‌ها را به شیوه‌ای نادیده می‌گیرد که می‌تواند منجر به سردرگمی مصرف‌کننده شود و مزیتی ناعادلانه به تسلا در بازار بدهد. 
Tesla

گفته می‌شود که این آژانس، موضوع را به کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ارجاع داده است تا اقدامات ناعادلانه یا فریب‌دهنده‌ی تسلا را بررسی کند. روز چهارشنبه تسلا درباره‌ی اظهارنظر مسئولان و پاسخ خود به نامه‌ی ماه اکتبر اشاره کرد که در آن گفته بود ادعاهای این سازمان براساس اطلاعات NHTSA است. NHTSA در نامه‌ی ماه اکتبر خود اظهار داشت که تسلا از تفاوت در شاخص اهمیت و وزن نسبی (Relative Weight) خودروهای خود با سایر خودروهای بازار صرف‌نظر می‌کند؛ در نتیجه مقایسه‌ی دقیق را غیرممکن و مصرف‌کنندگان را گمراه می‌کند.

Tesla Model 3 / تسلا مدل 3

جاناتان موریسون افزود:

بنابراین نادرست است که ادعا کنیم تسلا مدل ۳ دارای کمترین احتمال آسیب‌دیدگی در میان تمام خودروها است یا اینکه سرنشینان مدل ۳ احتمال آسیب‌دیدگی کمتر یا شانس بیشتری برای جلوگیری از آسیب جدی دارند. 

تسلا در پاسخ خود ادعای «ایمن‌ترین خودرو بودن مدل ۳ به دلیل کسب رتبه‌ی ۵ ستاره» را انکار کرد؛ این شرکت اشاره کرد که به‌طور عمومی اعلام کرده بود تسلا مدل ۳ به گونه‌ای مهندسی شده است که ایمن‌ترین خودروی تولیدی باشد. NHTSA در پاسخ به این سؤالات که روز چهارشنبه در مورد اسناد اظهار داشت، اشاره‌ مستقیم به تسلا نکرد؛ در عوض گفت که این آژانس متعهد به نظارت دقیق و ایمنی سختگیرانه بر صنعت خودروسازی است. سخنگوی FTC از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد و گفت که تحقیقات غیرعلنی است. تسلا مدل ۳ در رتبه‌بندی ایمنی ۵ ستاره این آژانس که شامل ۳ تست تصادف و ارزیابی مقاومت در برابر واژگونی می‌شود، بالاترین امتیاز را دریافت کرده است. وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده پس از به دست آوردن نظرات گروه پلین‌سایت، طبق قانون آزادی اطلاعات (FOIA) این اسناد را منتشر کرد. گروه‌های طرفدار ایمنی از تسلا و ایلان ماسک انتقاد کرده‌اند که در اظهارات درباره‌ی توانایی‌های سیستم رانندگی خودران موسوم به اتوپایلوت، صادق نبوده است. 

Tesla Autopilot / اتوپایلوت تسلا

به‌دنبال مرگ برخی افراد ناشی از عملکرد اشتباه اتوپایلوت در سال ۲۰۱۶، هیئت ملی ایمنی حمل‌ونقل آمریکا که سوانح را بررسی می‌کند، اتوپایلوت تسلا را به دلیل عدم وجود سیستم‌های حفاظتی مقصر دانست. اسناد نشان می‌دهد که NHTSA حداقل ۵ نامه از آوریل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ در رابطه با تصادفات خودروهای برقی به تسلا ارسال کرده و یک‌بار نیز درخواستی برای ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی تصادف در ماه ژوئن ارائه کرده است. حداقل سه مورد از این تصادفات که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، باعث تلفات جانی شد. در اسناد منتشرشده مشخص نشده که آیا اتوپایلوت در این تصادف نقش داشته است یا خیر. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات