بررسی بلندمدت ماوس و کیبورد رپو 8200P

سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
رپو برند جوان چینی تولید‌کننده‌ی تجهیزات جانبی کامپیوتر است که در چند سال اخیر فعالیت خود محصولات جذابی به‌خصوص در بخش ماوس و کیبورد، راهی بازار کرده است.
تبلیغات

در سال‌های اخیر یکی از برند‌هایی که خود را به‌عنوان گزینه‌ی خرید مناسبی برای لوازم جانبی کامپیوتری، به‌خصوص ماوس و کیبورد مطرح کرده، رپو (Rapoo) است. با نگاهی به تاریخچه‌ی فعالیت این شرکت می‌توان به سرعت بالای رشد این برند طی سال‌های کوتاه فعالیت آن پی برد. رپو کار خود را از سال ۲۰۰۲ آغاز کرد و تمرکز اصلی خود را بر تولید لوازم جانبی بی‌سیم گذاشته است؛ بطوری‌که شعار این شرکت، Wireless Your Life است. از محصولات تولیدی رپو می‌توان به انواع لوازم جانبی کامپیوتری اعم از ماوس، کیبورد و هدست اشاره کرد. البته رپو به‌تازگی محصولاتی برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز راهی بازار کرده است، اما این برند بیشتر با تجهیزات کامپیوتری و اداری خود از قبیل ماوس و کیبورد شناخته می‌شود. 

رپو چندی است حضور گسترده‌ای در بازار کشورمان داشته و طیف گسترده‌ای از محصولات خود را عرضه می‌کند. ماوس و کیبورد بی‌سیم رپو ۸۲۰۰ با طراحی کلید‌های جزیره‌ای، در دو رنگ مشکی و سفید به بازار عرضه شده است و به‌گفته‌ی سازنده، توانایی ارایه‌ی عملکردی مناسب تحت بار کاری سنگین و حتی پس از سال‌ها فعالیت را دارد. در همین راستا در زومیت فرصت داشتیم تا نزدیک به یک سال از این دستگاه استفاده کنیم تا دید دقیق‌تری به کیفیت ساخت و عملکرد آن در درازمدت داشته باشیم.

مشخصات فنی

کیبورد:

  • ابعاد: ۴۳۸ در ۱۵۳ در ۲۵.۶ میلی‌متر
  • نوع ارتباط: بی‌سیم با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز
  • تعداد کلید: ۱۱۴ کلید شامل ۱۰ کلید میانبر
  • بیشینه برد: ۱۰ متر
  • نوع باتری: یک عدد باتری قلمی سایز AA
  • نمایشگر عمر باتری صفحه کلید
  • حروف حک شده فارسی: دارد

ماوس:

  • ابعاد: ۱۰۷ در ۶۳ در ۳۵ میلی‌متر
  • نوع ارتباط: بی‌سیم با فرکانس ۵ گیگاهرتز
  • تعداد کلید: ۶ عدد (شامل کلید‌های Forward ،Back و تغییر DPI)
  • بیشینه برد: ۱۰ متر
  • نوع باتری: یک عدد باتری قلمی سایز AA
  • نوع حسگر: اپتیکال
  • محدوده دقت: ۵۰۰ dpi تا ۱۰۰۰ dpi

طراحی

ماوس و کیبورد از جمله ماژول‌هایی هستند که نقشی تأثیرگذار در حفظ زیبایی ظاهری یک سیستم رایانه‌ای دارند. هرچند شاید بسیاری از ماوس و کیبوردهای موجود در بازار دارای عملکرد خوبی باشند، اما ناخودآگاه به دلیل نداشتن زیبایی ظاهری از گزینه‌ی خرید حذف می‌شوند. ماوس و کیبورد رپو ۸۲۰۰پی، از زبان طراحی مینیمالی بهره می‌برد که ترکیب شدن آن با چینش کلید‌ها به‌صورت جزیره‌ای بر زیبایی ظاهری آن افزوده است. چینش جزیره‌ای کلید‌ها نیز یکی از دلایل افزایش جذابیت بصری 8200P است.

ماوس و کیبورد رپو 8200 Rapoo

رپو در طراحی کلید‌ها از وجود خطوط تیز و صاف استفاده کرده است. هرچند جنس کیبورد از پلی‌کربنات است، اما مرزبندی حاشیه‌‌های شفاف با قسمت اصلی سطح کیبورد که دارای بافتی مات است، باعث زیبا شدن دستگاه شده است. همراه شدن خطوط تیز و صاف عمودی در طرفین کیبورد در کنار شیب طراحی سطح مات کیبورد باعث شده تا علاوه بر زیبایی، ارگونومی بهتری نیز به همراه داشته باشد. 

کلیدهای میانبر در قسمت بالای کلید‌های اصلی کیبورد با طراحی متفاوت و مطابق با زبان طراحی کلی دستگاه قرار گرفته‌اند. شیب کلی صفحه‌کلید بلافاصله پس از این کلید‌ها آغاز می‌شود تا به بیان بهتر بتوان این بخش را نقطه‌ی عطف طراحی سطح دستگاه دانست. همین موضوع باعث شده تا کلید‌های میانبر به لطف شیب عکس، دچار بیرون‌زدگی با لبه‌های تیز شوند که به زیبایی بیشتر صفحه‌کلید و تفکیک آن‌ها از کلید‌های اصلی منجر شده است. 

وجود ساختار مات روی سطح اصلی کیبورد و همچنین کلیدها باعث شده تا خبری از اثر انگشت روی دستگاه نباشد. همچنین استفاده از ساختار جزیره‌ای برای کلید‌ها در طولانی مدت از نظر حفظ زیبایی ظاهری بسیار حائز اهمیت است، چراکه این ساختار مانع از ورود گردوغبار یا  ذرات خارجی به قسمت درونی کیبورد شده و به نوعی زیبایی کیبورد را در طولانی مدت حفظ می‌کند. نکته‌ی جالب در این خصوص، مقاومت صفحه‌کلید در برابر نفوذ مایعات است تا ریخته شدن سهوی نوشیدنی‌ها منجر به خرابی دستگاه نشود. به‌گفته‌ی مدیران پانا در ایران، این شرکت پاسخ‌گوی مشکلات احتمالی نفوذ آب و خرابی صفحه‌کلید خواهد بود.

ماوس و کیبورد رپو 8200 Rapoo

با توجه به اینکه ۸۲۰۰P ماژول کمبوی ماوس و کیبورد است، رپو تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا زبان طراحی مشابهی را در ظاهر ماوس و کیبورد به کار برد و البته در این امر نیز موفق بوده است؛ به‌طوری‌که همان زبان طراحی متشکل از خطوط صاف و تیز نیز در ماوس به چشم می‌خورد. ماوس رپو از وجود شیاری در ناحیه‌ی میانی بهره می‌برد که کلید مخصوص اسکرول و تنظیم رزولوشن ماوس را در بر گرفته است. دو کلید موسوم به Back و Forward نیز با ساختاری تیغه‌ مانند در بخش سمت چپی بدنه‌ی ماوس جاخوش کرده و می‌توان به راحتی با انگشت شست به آن دسترسی داشت. 

عملکرد

برای ارزیابی دقیق عملکرد و کیفیت ماوس و کیبورد بایستی آن‌ها را در درازمدت آزمود تا نتیجه‌ی دقیق‌تری بدست آید. طی بررسی چندین ماهه‌ی ماوس و کیبورد 8200P رپو در زومیت، این محصول عملکرد خوبی را چه از نظر حفظ زیبایی ظاهری و چه از نظر عملکرد فنی به‌جای گذاشت. طراحی جزیره‌ای کیبورد با ابعاد مناسب هر یک از کلید‌ها و رعایت فاصله‌ی مناسب بین آن‌ها باعث شده تا زمان چندان زیادی برای عادت کردن به کیبورد لازم نباشد؛ به‌خصوص اگر تجربه‌ی زیادی از استفاده با کیبورد لپ‌تاپ‌ها داشته باشید. استفاده از صفحه‌کلید 8200P رپو برای افرادی توصیه می‌شود که ساعات طولانی به تایپ کردن می‌پردازند. فاصله‌ی مناسب کلید‌ها باعث شده است تا در زمان تایپ امکان فشردن کلید اشتباه کاهش یابد. همچنین باید به مکانیزم طراحی شده‌ی زیر کلید‌ها اشاره کرد که نیاز به انرژی اندکی به فشردن هر یک از آن‌ها دارد. بدین ترتیب رپو سعی بر راحتی بیشتر در کاربری‌های طولانی مدت داشته است. البته شاید نرم بودن کلید‌ها در وهله‌ی اول برای برخی کاربران ناآشنا باشد، اما پس از مدت زمان اندکی با بازخورد‌های دستگاه به‌خوبی آشنا خواهید شد. شاید بتوان تنها نقطه ضعف صفحه‌کلید را صدای اندکی بیشتر کلید‌های آن در مقایسه با رقبا دانست.

ماوس و کیبورد رپو 8200 Rapoo

کیفیت ساخت یکی از مهم‌ترین جوانب ماوس و صفحه‌کلید است. به‌نحوی که این دستگاه‌ها عموما برای چرخه‌ی کاری و عمر چندین ساله (تحت بار کاری سنگین) طراحی شده‌اند. با توجه به استفاده‌ی سنگین (چندین ساعت تایپ روزانه) چندماهه‌ از 8200P رپو، شاهد کیفیت مناسبی از دستگاه بودیم. به نحوی که نه‌تنها شاهد مشکلی نبودیم، بلکه حتی حروف انگلیسی و فارسی حک شده روی کلید‌ها حتی کمرنگ نشده‌اند. به ادعای رپو کیبورد 8200P قادر است تا با یک باتری AA تا یک سال به فعالیت خود ادامه دهد؛ البته در صورتی که جزو کاربرانی هستید که ساعات زیادی از کامپیوتر و در نتیجه ماوس و کیبورد خود استفاده می‌کنید، این میزان برای شما کمی کاهش پیدا می‌کند. 

ماوس و کیبورد رپو 8200 Rapoo

ماوس محصول کمبوی رپو نیز از نظر عملکرد متفاوتی با صفحه‌کلید آن ندارد. شاید بتوان نقطه‌ی قوت اصلی این ماوس را ابعاد آن دانست؛ جایی که عموم کاربران با توجه به ابعاد دست خود، راحتی قابل قبولی با این ماوس و در استفاده‌های طولانی تجربه خواهند کرد. دقت حسگر اپتیکال نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و می‌توانید به راحتی روی سطوح مختلف از آن بهره ببرید؛ البته در صورت استفاده روی سطوح شیشه‌ای و شفاف چاره‌ای جز به‌کارگیری ماوس پد نخواهید داشت. کلید تعبیه شده برای تغییر دقت حسگر در این ماوس بسیار کاربردی بوده و می‌توان با استفاده از آن، دقت حسگر را براساس نیاز تغییر داد. نیروی مورد نیاز برای فشردن کلیک راست و چپ نیز در سطح مطلوبی قرار دارد. در استفاده‌ی چندین ماهه‌ از این ماوس، با وجود اینکه سطح بالایی آن همواره در تماس با دست است، تغییری در ظاهر آن اعم از بین رفتن رنگ مشاهده نکردیم تا در این بخش کیفیت ماوس را از کیبورد نیز در جایگاه‌ بهتری بدانیم. البته با توجه به سفید بودن رنگ ماوس و کیبورد، باید به این نکته اشاره کنیم که برای حفظ زیبایی ظاهری نیاز است تا هر از چندگاهی سطح ماوس و کیبورد را تمیز کنیم.

ماوس و کیبورد رپو 8200 Rapoo

یکی جوانب مهم تجهیزات بی‌سیم، کیفیت سیگنال و ارسال اطلاعات است که به‌گفته‌ی مدیران رپو، این شرکت نه‌تنها کیفیت مطلوبی در پایداری سیگنال ایجاد کرده است بلکه با رمزنگاری آن‌ها از هک یا دزدی اطلاعات جلوگیری می‌کند. مشاهده می‌شود در محیط‌های کاری شلوغ و استفاده‌ی هم‌زمان از چندین دستگاه بی‌سیم به‌خصوص انواع ماوس و کیبورد، شاهد برخی اختلالات اندکی موقتی هستیم که برای رفع آن‌ها چاره‌ای جز نزدیک کردن رسیور به دستگاه نیست. خوشبختانه رپو از این آزمایش سربلند بیرون آمد و هیچ مشکلی از این بابت طی بررسی زومیت مشاهده نشد. این در حالی است که برخی ماوس و کیبورد‌های لاجیتک مشکلاتی را در این خصوص تجربه کردند.

جمع‌بندی

تعدد برند‌های مختلف در بازار ماوس و کیبورد‌ها باعث شده است تا شاهد سردرگمی کاربران برای خرید نمونه‌ای ایده‌آل باشیم. شاید به اعتقاد بسیاری نیازی به حساسیت بیش از حد در خرید این دستگاه‌ها نیست، اما فراموش نکنید که کیفیت ورودی‌های کامپیوتر بخش بزرگی از تجربه‌ی کاری را تشکیل می‌دهند. در مجموع می‌توان ماوس و کیبورد رپو 8200P را یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار دانست که کیفیت بالا و عملکرد خوب را در کنار طراحی مینیمال در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ظاهر ساده‌ی این ماوس و کیبورد برای افرادی مناسب است که به طراحی ساده و بی‌آلایش میز کار خود علاقمند هستند.

ماوس و کیبورد رپو 8200 Rapoo

ماوس کیبورد رپو 8200P را می‌توانید از فروشگاه آنلاین یاس ارتباط با گارانتی ۱۸ ماهه تعویض پانا تهیه کنید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت خوب ماوس و کیبورد
  • طراحی مناسب کلید‌ها با ابعاد و فاصله‌ی مناسب
  • مقاومت سطح بالایی صفحه‌کلید در برابر نفوذ مایعات
  • دقت بالا در کنار طراحی و ابعاد خوب ماوس
  • عملکرد بسیار خوب و بدون اختلال رسیور 

نکات منفی

  • عمر باتری کمتر از میزان اعلام شده در شرایط کاری سنگین
  • صدای بیشتر صفحه‌کلید در مقایسه با رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات