اینتل درخواست مجوز فروش محصولات بیشتر را به هواوی داده است

یک‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
برخلاف تصور عمومی، اینتل بعد از وضع تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شرکت‌های چینی، ارتباط تجاری با هواوی را قطع نکرده است.
تبلیغات

اینتل یکی از شرکت‌های آمریکایی است که همچنان و بعد از وضع تحریم گسترده‌ی دولت این کشور علیه شرکت‌های چینی در ماه مه، همچنان محصولات خود را به این شرکت‌ها می‌فروشد. خبرگزاری CNBC ابتدای هفته‌ی گذشته اعلام کرد اینتل روند فروش محصولاتش به هواوی را تا فصل پایانی سال ۲۰۱۹ ادامه می‌دهد. به‌گفته‌ی رابرت سوان، مدیرعامل اینتل، این شرکت در آینده‌ی نزدیک درخواست مجوز فروش محصولات بیشتر به این شرکت را هم ارائه خواهد کرد.

ترامپ هواوی

هواوی چند ماه پیش به‌دلیل آنچه وزارت خزانه‌داری آمریکا آن را افزایش سطح خطرپذیری امنیت ملی این کشور اعلام کرد، در فهرست سیاه تجارت با ایالات متحده قرار گرفت؛ اما در ماه ژوئن، انگیزه‌ی اعلام‌شده برای این محرومیت به چالش کشیده شد. آن زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد بعد از اینکه چین حاضر شد به میز مذاکرات تجاری برگردد، شرکت‌های چینی حاضر در فهرست سیاه را موقتا نادیده گرفته است. بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی تحریم‌شدن هواوی را مجبورکردن چین برای بازگشت به مذاکرات تجاری مدنظر آمریکا می‌دانند.

روشن‌نبودن دلیل واقعی تحریم هواوی باعث شد شرکت‌های آمریکایی در دفاع از این شرکت با مقام‌های عالی‌رتبه‌ی کشورشان وارد لابی شوند. این شرکت‌ها اعلام کردند محصولات هواوی هیچ تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نیستند و به‌گفته‌ی سوان، به همین دلیل بود که اینتل فروش محصول به هواوی را از سر گرفت.

اینتل معتقد است محصولاتی که به طرف چینی می‌فروشد، علیه امنیت ملی آمریکا استفاده نخواهند شد. این موضوع دلیل اصلی تمایل اینتل برای فروش تراشه‌های اصلی محصولات هواوی به‌شمار می‌رود. رابرت سوان در این‌ باره گفت:

اگر به درصد بیشتر محصولاتی نگاه کنید که به چین و هواوی به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری‌مان در این کشور ارسال می‌کنیم، خواهید دید این بخش قطعات استفاده‌شده در پردازنده‌ها را شامل می‌شود. ما فکر نمی‌کنیم چنین محصولات بنیادینی بابت امنیت ملی ما نگرانی ایجاد کنند.

به‌گفته‌ی خبرگزاری CNBC، دیگر شرکت‌های آمریکایی هم که درظاهر رابطه‌ی خود با طرف‌های چینی را قطع کرده‌اند، مانند اینتل همچنان با مشتری‌های شرق آسیای خود ارتباط تجاری دارند. هواوی غول فناوری چین به‌حساب می‌آید و با وجود اینکه در رسانه‌ها‌ تکذیب می‌کند، به شرکت‌های آمریکایی برای تأمین قطعات خود نیاز دارد.

براساس این گزارش، ممکن است به‌زودی اوضاع برای شرکت‌های آمریکایی خواهان همکاری با هواوی سخت‌تر شود؛ زیرا ترامپ اخیرا اعلام کرده است دولت این کشور از اول سپتامبر تعرفه‌ واردات تجاری از چین را ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر افزایش خواهد داد. البته، رسانه‌های‌ آمریکایی می‌گویند ترامپ به مذاکرات تجاری با چین خوش‌بین است و همین امر باعث می‌شود اوضاع در یک ماه آینده، کاملا پیش‌بینی‌ناپذیر باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات