اپل خبر قراردادن برنامه‌های خود در فهرست برترین‌های اپ استور را تکذیب کرد

یک‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
اپل اخبار مربوط به دست‌کاری در نتایج جست‌وجوی سرویس اپ‌استور را تکذیب و اعلام کرد از ۴۲ مؤلفه برای تعیین این موضوع استفاده می‌کند که برنامه‌ها در چه رتبه‌ای از جست‌وجو قرار می‌گیرند.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، والاستریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه ساخت اپل معمولا در تعداد جست‌وجوی کاربران اپ‌استور از دیگر رقبا پیش هستند. بااین‌حال، کوپرتینویی‌ها این ادعا را بی‌اساس خوانده‌اند.

اپ استور-توسعه اپلیکیشن

در گزارش وال‌استریت ژورنال اشاره شده بود که در ۶۰ درصد جست‌وجوهای پایه، اپلیکیشن‌های اپل رتبه‌ی بهتری از دیگر رقیبان دارند. باوجوداین، این شرکت دربرابر ادعاهای مطرح‌شده مقاومت و اعلام کرده است از ۴۲ مؤلفه ازجمله میزان تطابق با عبارت جست‌وجوشده، میزان دانلود، میزان امتیاز و... برای تعیین این موضوع استفاده می‌کند که برنامه‌ها در چه رتبه‌ای از جست‌وجو قرار می‌گیرند.

 اپل ادعا کرده است برخی از مؤلفه‌های الگوریتم رده‌بندی را مانند راز مخفی نگه می‌دارد تا از دست‌کاری نتایج جست‌وجو جلوگیری کند. کوپرتینویی‌ها در این باره گفته‌اند:

مشتریان اپل ارتباطی بسیار قوی با محصولات ما دارند و بسیاری از آن‌ها از جست‌وجو به‌عنوان راهی برای یافتن برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. این استفاده‌ی مشتری باعث می‌شود اپل در نتایج جست‌وجو صاحب رتبه‌های نخست باشد؛ به همین دلیل، مایکروسافت و اوبر و بسیاری دیگر از شرکت‌های مطرح نیز رتبه‌های بالایی دارند.
رکورد شکنی درآمد اپ استور

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود به رتبه‌های غیرطبیعی برنامه‌هایی مثل اپل‌بوک اشاره کرده بود که امتیاز و تعداد دانلود آن‌ها برای کاربران مشاهده‌کردنی نیست؛ ولی در رتبه‌ی اول نتایج جست‌وجو قرار دارند. این رده‌بندی در بعضی کشورها متفاوت است؛ اما The Verge تأیید کرده‌ است محصولات اپل اغلب در انگلستان رتبه‌ی نخست را دارند.

این شرکت مشهور آمریکایی دست‌کاری نتایج جست‌وجو در این‌گونه موارد را انکار می‌کند. درواقع، اپل می‌گوید به‌دلیل اینکه کاربران از جست‌وجوی iOS برای یافتن برنامه‌هایی کاربردی قبلا دانلودشده استفاده می‌کنند، برنامه‌های مختص به خودش با نام‌های مرتبط در جست‌وجو افزایش می‌یابد. بنابراین، جست‌وجوی برنامه‌ی نقشه‌ی گوگل با عبارت «نقشه‌ها» ممکن است به‌صورت ناخواسته نمایش نقشه‌های اپل در رتبه‌های ابتدایی اپ‌استور را باعث شود.

آخرین تغییرات در سرویس اپ‌استور زمانی اتفاق افتاد که اپل با موشکافی سیاست‌های اپ‌استور در ایالات‌ متحده و اتحادیه‌ی اروپا مواجه شد. حمایت از محصولات خود در نتایج جست‌وجو برای گوگل و مایکروسافت بسیار پرهزینه بوده است و هر دو آن‌ها به‌دلیل درگیرشدن در رفتار ضدرقابتی و ضدانحصاری با جریمه‌های سنگینی مواجه شده‌اند. ناگفته نماند اپل همواره این انحصار را رد کرده‌ است؛ زیرا سهم بازار کمتری در مقایسه با اندروید گوگل دارد؛ اما انحصار آن روی اپ‌استور، به‌‌ویژه هنگام صحبت از سرویسی مثل اسپاتیفای، کاملا مشخص است.

اپ استور

در سال‌های گذشته، اپل حاشیه‌های زیادی درباره‌ی کنترل برخی سرویس‌ها برای تضعیف رقبای خود داشته است. این شرکت در ابتدای امسال، برخی از برنامه‌های کنترل والدین را از اپ‌استور حذف و ادعا کرد این برنامه‌ها با دسترسی به ابزارهای خصوصی، حریم خصوصی کاربر را نقض می‌کنند. همچنین، اپل غوغایی در بین توسعه‌دهندگان به‌راه انداخت که این شرکت را به حذف رقبای خود با هدف ارتقای ویژگی‌های اسکرین‌تایم خود در iOS متهم کرده بودند. بااین‌حال، اپل بالاخره تسلیم شد و برخی از برنامه‌های کنترل والدین را دوباره منتشر کرد؛ برنامه‌هایی که چند ماه پیش از دسترس خارج کرده بود.

این بحث‌ها به‌احتمال زیاد باعث تغییراتی در اپ‌استور خواهد شد و تنظیمات و الگوریتم‌های آن را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. اپل دفاع از سیاست‌های خود درباره‌ی این موضوع را در ماه‌های آینده ادامه خواهد داد؛ اما ممکن است بسته به شرایط، تغییراتی در سرویس‌های خود اعمال کند. نگرانی‌ها درباره‌ی این انحصار به کنگره‌ی آمریکا هم راه پیدا کرده است. الیزابت وارن، سناتور دموکرات و نامزد ریاست‌جمهوری، در مصاحبه‌ای با The Verge در اوایل سال جاری با انتقاد از سیاست‌های این شرکت، حذف برنامه‌های اپل را از اپ‌استور خواستار شده بود.

دیدگاه شما درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات