وزیر ارتباطات شایعه پرتاب ناموفق ماهواره ناهید 1 را رد کرد

شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دعوت از خبرنگاران در پژوهشگاه فضایی ایران و بازدید از ماهواره‌ی ناهید۱، به شایعات پرتاب ناموفق آن پایان داد.
تبلیغات

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شایعه‌ی مربوط به پرتاب ناموفق ماهواره‌ی مخابراتی ناهید ۱ را رد و با انتشار تصویری اعلام کرد وضعیت این ماهواره مساعد و در آزمایشگاه مستقر است. این شایعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

ماجرا از جایی آغاز شد که شایعه‌ای درباره‌ی پرتاب ناموفق ماهواره‌ی مخابراتی ناهید۱ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با انتشار تصویری از پایگاه فضایی سمنان، اعلام کرد آمریکا در حادثه‌ی فاجعه‌باری که در جریان مرحله‌ی نهایی آماده‌شدن برای سکوی پرتاب سفیر (Safir SLV) در پایگاه سمنان ۱ در ایران روی داد، دخالتی نداشته است. وزیر ارتباطات نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:

رسیدم چابکسر، ادامه‌ی سفر فردا در گیلان. گوشی‌ رو چک کردم و دیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره‌ی ما شده‌اند. ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده. راستش ناهید۱ حالش خوبه، الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم می‌تونن بیان بازدیدش.
توییت ترامپ در مورد ناهید۱

وزیر ارتباطات برای پایان‌دادن به شایعات درباره‌ی این موضوع از خبرنگاران و عکاسان دعوت کرد صبح امروز در پژوهشگاه فضایی ایران حضور داشته باشند و از ماهواره‌ی مخابراتی ناهید۱ بازدید کنند. وی همچنین تصویر سلفی از خود و ماهواره‌ی ناهید ۱ را در توییتر منتشر کرد. آذری‌جهرمی اعلام کرد:

ایده‌ای درباره‌ی مطالب آمریکایی و بحث پایگاه فضایی سمنان ندارم و فکر می‌کنم وزیر دفاع که مسئول این حوزه است، درباره‌ی آن اظهارنظر کند. ماهواره برای پرتاب باید از سه هفته قبل تحویل وزارت دفاع شود تا سیکل‌های مدنظر را طی کند. قطعا این مسئله‌ای که ادعا می‌شود، درباره‌ی پرتاب ماهواره ناهید نبوده و پرتابگر نیز از سه هفته‌ی قبل سوخت‌گیری نمی‌شود.

وزیر ارتباطات درباره‌ی عملکرد ماهواره‌ی ناهید۱ گفت:

اهداف اصلی این ماهواره، مخابراتی است و با قرارگیری روی باندهای مخابراتی اس و یو اچ اف و کی یو با ایستگاه‌های زمینی تبادل اطلاعات انجام می‌دهد و حدود دو ماه می‌تواند در مدار دایره‌ای ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار بگیرد. به‌دنبال آن هستیم با قراردادن این ماهواره در مدار ۲۵۰ کیلومتری، مأموریت‌هایی انجام بدهیم؛ مانند تکنولوژی بازشدن صفحات خورشیدی ماهواره که برای اولین‌بار در ماهواره‌ی ایرانی قرار گرفته است. بعد از طی این مراحل، با تولید تعداد زیادی از این ماهواره قادر خواهیم بود مجموعه‌ای از ماهواره‌های ارتباطی به‌شکل منظومه‌ای مخابراتی برای مدار لئو داشته باشیم تا نیازهای ارتباطی ما را برطرف کند.
محمدجواد آذری جهرمی در بازدید از ناهید۱

آذری‌جهرمی درباره‌ی پرتاب ماهواره‌ی ناهید ۱ اعلام کرد آزمایش‌های کارکردی و محیطی نمونه‌ی پروازی این ماهواره با موفقیت انجام شده و این ماهواره برای برای عملیات قرارگیری در مدار آماده است و به‌محض اعلام وزارت دفاع، ماهواره تحویل این ارگان داده خواهد شد. وی درپایان افزود:

آنچه امروز می‌شد دید، این است که ماهواره ناهید ۱ اینجا است و هنوز تحویل داده نشده و مراحل انتهایی تحویل آن در دست انجام است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات