آلفابت با پیشی‌گرفتن از اپل اکنون بیشترین نقدینگی را دارد

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
فایننشال تایمز اعلام کرد آلفابت با نقدینگی ۱۱۷ میلیارد دلار در مقابل ۱۰۲ میلیارد دلار اپل، بیشترین میزان نقدینگی در جهان را دارد.
تبلیغات

آلفابت، شرکت مادر گوگل با پیشی گرفتن از اپل، اکنون شرکتی با بیشترین میزان نقدینگی در جهان است. روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده است که در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری، آلفابت با نقدینگی ۱۱۷ میلیارد دلار در مقابل ۱۰۲ میلیارد دلار اپل، بالاتر از این شرکت قرار گرفته است.

ثروت زیاد مزایای زیادی دارد اما دریافت لقب پادشاه نقدینگی جای خوشحالی ندارد. همان‌طور که فایننشال تایمز می‌گوید، نمایش ثروت آلفابت می‌تواند فشار سهام‌دارانی را که مایل به تسهیم سود بیشتر برای خود هستند، بیشتر کند که خود عاملی برای افزایش نظارت‌ها روی فعالیت‌های گوگل است. اتحادیه‌ی اروپا در دو سال اخیر، گوگل و تمام زیرمجموعه‌های این شرکت را به دلیل انحصارطلبی، ۸.۲ میلیارد یورو (حدود ۹ میلیارد دلار) جریمه کرده است. همچنین این شرکت توسط قانون‌گذاران آمریکایی به‌شدت زیر ذره‌بین قرار دارد.

اپل با کاهش نقدینگی خود، نقش مهمی در این تغییر ایفا کرده است. از سال ۲۰۱۷، ذخایر کوپرتینویی‌ها با کاهش ۶۱ میلیارد دلاری از نقطه‌ی اوج که روی ۱۶۳ میلیارد دلاری قرار داشت، به ۱۰۲ میلیارد دلار رسید. به این ترتیب، اپل اکنون می‌تواند از اصلاحات مالیاتی آمریکا برای پرداخت ذخایر خارج از کشور به سرمایه‌گذاران خود استفاده ‌کند. آلفابت نیز با وجود سرمایه‌گذاری سنگین در املاک و مستغلات و همچنین گسترش مراکز داده و ساختمان‌های خود، با افزایش ۲۰ میلیارد دلاری نقدینگی در مدت مشابه، تاج سردمداری این حوزه را از اپل ربود.

عنوان باارزش‌ترین شرکت دنیا هنوز دور از دسترس آلفابت است. اپل برای اولین‌بار در اوت سال گذشته به این مقام رسید، اما بعد از مدت کوتاهی با نزول مواجه شد. اپل بعد از واگذار کردن جایگاهش به آمازون و مایکروسافت، حالا تنها یکی از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که بازاری با ارزش بیش از یک تریلیون دلار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات