ماکت ماشین؛ هر آنچه باید در مورد ماکت خودرو، سایز و قیمت آنها بدانید

پنج‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در چند سال گذشته، شاهد رشد فروشگاه‌های مجازی ماکت خودرو در کشورمان بوده‌ایم و به نوعی تب و تاب جمع‌آوری ماکت در بین خودرو دوستان و کلکسیونرها افزایش یافته است.
تبلیغات

شاید برای شما سؤال شده باشد که اصلا چرا باید ماکت ماشین جمع‌آوری کنیم؟ و آیا می‌توان با هر سطح بودجه‌ای نسبت به تهیه کلکسیونی از ماشین‌های مینیاتوری اقدام کرد؟ در این مطلب به بررسی این دو موضوع می‌پردازیم.

دسته‌ی اول از ماکت بازها، افرادی هستند که در سنین نوجوانی یا جوانی، شدیدا به یک خودرو کلاسیک، به‌خصوص خودروهای کلاسیک آمریکایی نظیر پونتیاک فایربرد، فورد ماستنگ یا شورولت کامارو علاقمند شده‌اند و با پس انداز اندک روزمره، نخستین ماکت ماشین خود را خریداری می‌کنند.

این افراد در طول زمان به کلکسیونرهایی موفق و با سابقه تبدیل می‌شوند که یاد گرفته‌اند با پس‌انداز اندک خود، ماکت‌های مد نظر خود، که معمولا از علاقه‌ی آن‌ها در دوران بچگی نشات می‌گیرد، خریداری نمایند. اگر از این دسته افراد هستید و علاقه شما به خودروهای عضلانی آمریکایی یا سدان‌های شیک آلمانی از کودکی در وجود شما نهفته است، از همین امروز برای پاسخگویی به علاقه خود اقدام کنید.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که معمولاً خرید خودروهای کلاسیک، هزینه بالاتری را نسبت به ماکت آن‌ها لازم دارد و از سوی دیگر، نگه‌داری و بازسازی این خودروها، رقم بسیار بالایی را به جیب مالک اعمال می‌کند، در صورتی که پس از جمع‌آوری کلکسیونی از ماکت‌ خودرو، تنها به یک کمد برای نگه‌داری آن‌ها نیاز خواهید داشت.

ماکت ماشین

دسته دوم از ماکت باز ها، افرادی هستند که از دوران کودکی، عشق قابل توجهی به خودروها داشتند و انبوهی از ماشین‌های اسباب بازی را در وسایل خود داشته‌اند. این افراد، پس از گذر از مرحله کودکی و نوجوانی، سعی می‌کنند علاقه خود را به روشی جدید و با تهیه کلکسیونی از ماکت‌های نیمه حرفه‌ای ادامه دهند.

این مشتریان دوست دارند هنگامی که پا به کهنسالی می‌گذارند، زمان خود را در کنار انبوهی از ماکت ماشین سپری کنند. اگر از این دسته مشتریان هستید، باید بدانید که راهی طولانی در پیش دارید و با توجه به قیمت‌های امروزی ماکت خودرو، گاهی اوقات در دوراهی‌های سخت انتخاب بین تلفن همراه، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند و ماکت ماشین قرار خواهید گرفت!

گروه سوم ماکت بازان، شامل مصرف‌کنندگانی می‌شود که صرفاً عاشق ماکت هستند و برای جمع‌آوری آن‌ها، دست به هرکاری می‌زنند. در گذشته و زمانی‌که فناوری ارتباطات به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود، خرید ماکت خودرو برای این دسته از افراد تنها به وسیله تلفن یا مراجعه حضوری امکان‌پذیر بود، اما امروزه و به لطف پیشرفت تکنولوژی، خرید و سفارش ماکت از هر نوع بسیار ساده شده است.

مشکلی که این افراد را آزار می‌دهد، واردات سلیقه‌ای ماکت ماشین به بازار کشورمان است که افراد را از تهیه مدل‌های مد نظرشان محروم می‌کند. همچنین با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار، تهیه ماکت‌های خاص و منحصر‌به‌فرد، روزبه‌روز دشوارتر می‌شود.

اما نکته قابل‌توجه در مورد مجموعه‌های جمع شده توسط این افراد، چند برابر شدن ارزش آن‌ها در طول زمان است. اکثریت ماکت‌های در طول یک دوره زمانی مشخص به تولید می‌رسند و پس از آن، به واسطه توقف تولید، ارزشی چند برابری پیدا کرده و سرمایه‌ای را برای مالک ایجاد می‌کنند. سرمایه‌ای که شاید آن را گزینه‌ای عاقلانه حتی از نظر سرمایه‌گذاری بدانیم.

زیراکه در طول زمان حتی یک تلفن همراه گران‌قیمت هم افت قیمتی در بازار تجربه می‌کند و شاید پس از گذر زمانی دیگر ارزش خاصی هم نداشته باشد اما یک ماکت آن هم از برندهای مشهوری همچون اتوآرت یا نورو، پس از توقف تولید توسط عرضه کننده اصلی، به یکباره افزایش قیمت چشمگیری را تجربه می‌کند و به دلیل کم بودن در بازار جهانی، قیمت آن‌ها به یکباره افزایش پیدا می‌کند.

موضوعی که باعث می‌شود بسیاری از کلکسیونرها به سمت ماکت های خاص‌تر و گران‌تر بروند و در طول زمان شاهد افزایش قیمت کلکسیون خود نیز باشند.

ماکت ماشین

حال با این توضیحات باید گفت که دسته دیگری از خریداران ماکت وجود دارند که به قصد سرمایه‌گذاری به سمت ماکت می‌روند. ماکت در دید این افراد، حکم قطعه‌ای کلکسیونی را دارد و ارزش افزوده‌ای که جمع‌آوری این خودروهای مینیاتوری روانه جیب آن‌ها می‌کند، اصلی‌ترین دلیل برای ورود آن‌ها به حیطه جمع‌آوری ماکت است. لازم است بدانید که قیمت ماکت ماشین، براساس ویژگی‌هایی همچون برند، جزئیات و تعداد تولید آن‌ها تعیین می‌شود.

هر چقدر کیفیت ماکت خودرو بالاتر باشد، داشبورد و کابین به نمونه واقعی بیشتر شبیه باشد یا آنکه جزئیات موتور در سطح بالایی رعایت شده باشد، ماکت قیمت بالاتری خواهد داشت. علاوه برآن، محبوبیت ماشین اصلی نیز در قیمت ماکت تأثیرگذار است. همان‌طور که گفتیم توقف تولید این ماکت‌های محبوب و دوست داشتنی، منجر به افزایش چندبرابری قیمت آن‌ها می‌گردد.

وب‌سایت ماکت بانک www.maketbank.com که در حقیقت زیر مجموعه وب‌سایت مشهور خودروبانک است، اقدام به عرضه و فروش ماکت‌های حرفه‌ای خودرو کرده است. در این وب‌سایت می‌توانید رنج متفاوتی از ماکت ها را با قیمت‌های مختلف و کیفیت متفاوت ببینید و خریداری کنید. تمامی ماکت ها با بسته‌بندی ویژه ارسال می‌شوند تا اطمینان از سالم رسیدن ماکت به دست شما حاصل شود.

همچنین اگر در تهران هستید، هیچ هزینه‌ای بابت ارسال ماکت پرداخت نمی‌کنید و به‌صورت رایگان در منزل یا محل کار تحویل داده می‌شود.

برندهای بسیار زیادی در تولید ماکت تخصصی خودرو فعالیت می‌کنند اما معروف‌ترین آن‌ها برندهایی نظیر اتوآرت، نورو، کیوشو، مینی چمپس، بوراگو و مایستو هستند و قیمت آن‌ها از ۴۰۰ هزار تومان شروع و گاهاً به بیش از ۷ میلیون تومان نیز می‌رسد.

پرطرفدارترین سایز ماکت ماشین 1:18 است اما این شرکت‌ها تولیداتی در سایزهای کوچک تر نظیر 1:24 یا 1:36 نیز دارند.

جالب است بدانید که تعدادی از ماکت ماشین ها نیز هستند که تولید محدود بوده و شناسنامه‌دار هستند و با اقلامی نظیر سکه یا کارت اختصاصی به فروش می‌رسند. این ماکت‌ها جزو گران‌ترین دسته از این ماشین‌های مینیاتوری به حساب می‌آیند و اگر یک دستگاه از آن‌ها را در مجموعه خود داشته باشید، ارزش کلکسیون شما چند برابر خواهد گردید.

جزئیات این ماکت ها به‌شدت بالاست، و از پیچ‌های بسیار ریز در ساخت آن‌ها استفاده شده که گاهی هم سایز پیچ‌های استفاده شده در ساعت‌ها هستند. همچنین تمامی جزئیات نمونه اصلی را عیناً می‌توان در ماکت خودرو آن یافت. در هزاره سوم، هر لذت و دلخوشی کوچکی می‌تواند به منبعی برای ایجاد سرمایه تبدیل گردد و لازم است شما از این جنبه مثبت ماکت ماشین ها، غافل نمانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات