فضانورد ناسا به ارتکاب جرم سایبری در فضا متهم شد

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
فضانورد ناسا به هک حساب بانکی همسرش از فضا متهم شد. این اتهامات به آن مک‌کلین وارد شده که هم‌اکنون درگیر طلاق از همسرش است.
تبلیغات

در گزارش اخیر نشریه‌ی نیویورک‌تایمز، جزئیاتی از زندگی خصوصی فضانورد ناسا افشا شد. بنا‌بر این گزارش‌، آن‌ مک‌کلین و همسرش هم‌اکنون درگیر مسائل مربوط به حضانت پسر ۶ ساله‌ی خود و طلاق هستند. همسر سابق فضانورد ناسا او را به ورود غیرقانونی به حساب بانکی‌اش متهم کرده است. در همین حال، آن مک‌کلین، اتهامات وارده مبنی‌بر ورود غیرقانونی به حساب بانکی همسر سابقش را تکذیب کرد.

در گزارش مذکور، سامر وردن، همسر مک‌کلین ادعا کرد همسر سابقش که هنوز مراحل طلاقش کامل نشده، هنگام حضور در فضا ازطریق شبکه‌ی کامپیوتری ناسا به حساب بانکی‌ او وارد شده است. وردن همسر سابقش را به سرقت هویت (استفاده غیرقانونی از هویت فرد دیگر) متهم کرده است و ادعا می‌کند فضانورد ناسا در خلال مأموریت اخیر فضایی‌اش از ایستگاه فضایی بین‌المللی، وارد حساب بانکی او شده است.

ناسا اعلام کرد مأموران بازرسی کل هم‌اکنون در حال رسیدگی به این موضوع هستند. مک‌کلین نیز در پستی توییتری صراحتا اعلام کرد این ادعا به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.

مک‌کلین در پست خود نوشت:

ما در حال طلاق دردناکی بودیم که متأسفانه اکنون رسانه‌ای شده است. از حمایت‌های بسیاری که از من شد، بسیار متشکرم و حق اظهارنظر در این زمینه را تا بعد از اتمام تحقیقات برای خود نگه می‌دارم. به فرایند‌ تحقیقات بازرسی کل اعتماد کامل دارم.

طبق اعلام مک‌کلین، این موضوع در حال بررسی است و تا وقتب تحقیقات مأموران ناسا و بازرسی کل خاتمه پیدا نکند، اظهارنظر دیگری نخواهد کرد. ناسا نیز به ادعاهای مطرح‌شده علیه مک‌کلین واکنش نشان داد. آژانس فضایی ضمن قدردانی از دستاوردها و موفقیت‌های فضانورد خود اعلام کرد نمی‌تواند درباره‌ی مسائل شخصی اظهارنظر کند.

مقام‌های ناسا در بیانیه‌ای به Space.com گفتند:

سرهنگ دوم آن مک‌کلین دوره‌ی نظامی موفقی را پشت‌سر گذاشته است. وی در مأموریت‌های جنگی در عراق به‌عنوان خلبان حضور پیدا کرده و یکی از فضانوردان برجسته‌ی ناسا است. مک‌کلین در مأموریت اخیر ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌خوبی عمل کرد. مانند همه‌ی کارکنان دیگر، ناسا درباره‌ی مسائل شخصی اظهارنظری نخواهد کرد.
Anne McClain / ان مک کلین

اگر اتهامات وارده به آن مک‌کلین ثابت شود، او مرتکب نخستین جرم سایبری از فضا شده است. براساس گزارش نیویورک‌تایمز، وکیل مدافع مک‌کلین نیز اظهار کرد فضانورد ناسا، تنها برای تأمین مالی پسر ۶ ساله‌اش به حساب بانکی همسرش وارد شده است. وکیل مک‌کلین درادامه گفت او حمایت مالی از پسرش را برعهده داشته و قبلا با همین رمزعبور و بدون ممانعت وردن به این حساب بانکی وارد شده ‌است.

مک‌کلین سرهنگ دوم ارتش آمریکا بود و سابقه‌ی حضور طولانی‌مدتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارد. او در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان خلبان پروازهای فضایی به خدمت آژانس فضایی درآمد. مک‌کلین در مأموریت اخیر خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ۲۰۴ روز را در فضا سپری کرد. در دسامبر ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷)، به‌عنوان یکی از فضانوردان مأموریت‌های اکسپدیشن ۵۸ و ۵۹ به‌همراه فضاپیمای سایوز روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت و ژوئن (خرداد) امسال به زمین بازگشت.

مک‌کلین یکی از فضانوردان «نخستین راهپیمایی فضایی تماما زنانه» در ایستگاه فضایی نیز بود؛ برنامه‌ای که به‌دلیل نبود تجهیزات مناسب برای فضانوردان لغو شد. این راهپیمایی فضایی تماما زنانه قرار بود ۲۹ مارس (۹ فروردین) به‌مناسبت بزرگ‌داشت «ماه زنان تاریخ» (Women's History Month) ایالات متحده‌ی آمریکا انجام ‌گیرد. در این مأموریت که براساس برآوردها حدود هفت ساعت طول می‌کشید، کریستینا کخ، دیگر فضانورد زن حاضر در ایستگاه فضایی، مک‌کلین را همراهی می‌کرد و قرار بود این دو باهم باتری‌های ایستگاه فضایی را تعویض کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات