معرفی کتاب «پوست در بازی» اثر نسیم طالب

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
در توضیح خلاصه کتاب «پوست در بازی» می‌توان گفت، نتایج هر تصمیم باید شخص را هم درگیر کند تا هنگام تصمیم‌گیری عواقب آن را درنظر بگیرد.
تبلیغات

«نسیم طالب» را با کتاب قوی سیاه (۲۰۰۷) می‌شناسند. اگر شما یک قوی سیاه ببینید، ذهنیت سفیدبودن همه‌ی قوها در لحظه‌ای ازبین خواهد رفت. قوی سیاه در اصل می‌گوید با دیدن یک مثال نقض، ممکن است مدل‌های معتبر دنیا در لحظه‌ای نامعتبر شوند. کتاب پوست در بازی نسیم طالب، پنجمین کتاب از سری کتاب‌های وی است که در سیر انجام پروژه‌ای شخصی در جهت مشخص‌کردن اهمیت تصادف و احتمالات، با نام اینسرتو (Incerto) آن‌ها را تالیف کرده است.

شاید بسیاری از افراد، عبارت پوست در بازی را در اصطلاحات خودمانی‌تری مثل «گیربودن پا» اغلب شنیده باشند، اما برای درک دقیق و درست آن به‌ندرت تعمق کرده‌اند. این اصطلاح را می‌توان پایه و اساس مدیریت ریسک دانست، اما در واقع نوعی جهان‌بینی غنی است که بر تمام جنبه‌های زندگی انسان تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که نسیم طالب می‌گوید، تعادل «پوست در بازی» قانونی ساده است که برای برقراری عدالت و انصاف ضروری است و هیچ‌گاه نباید به کسانی که پوستشان در بازی گیر نیست، اعتماد کرد. بدون این قانون ساده، کلاهبرداران و احمق‌ها پیروز میدان می‌شوند؛ بدون اینکه درگیر عواقب و ضررهای ناشی از تصمیماتشان باشند.

خلاصه کتاب

یکی از قدرتمندترین متفکران زمانه‌ی ما، نسیم طالب، در کتابش با عنوان «پوست در بازی» تعریف تازه‌ای از معنای جهان، توزیع در جامعه‌ای عادلانه و تشخیص تاثیرگذاری بر دیگران ارائه کرده است. مثال‌های مستند او از همورابی گرفته تا سنکا و آنتایوس و دونالد ترامپ، نشان می‌دهد که چطور تمایل به پذیرش ریسک کارهای خود، ویژگی ضروری تمام قهرمانان و مقدسین است و باعث خودشکوفایی مردم در تمام زمینه‌های زندگی می‌شود.

کتاب پوست در بازی نسیم طالب/skin in the game book

اگر می‌خواهید از نگرش ذهنی نسیم طالب درباره‌ی جهان و بی‌تقارنی‌های پنهان در زندگی روزمره آگاه شوید، کتاب پوست در بازی منبع خوبی است. او با ارائه‌ی مستندات، اعتقادات دیرینه درباره‌ی ارزش کار افرادی که مداخله‌های نظامی را رهبری می‌کنند یا سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام می‌دهند یا به تبلیغ آیین‌های دینی مشغولند، دچار فراز و فرود کرده است.

کتاب پوست در بازی بسیاری از عقاید ما را درباره‌ی مسئولیت‌پذیری ریسک و پاداش، سیاست و مذهب، مالی و شخصی به چالش می‌کشد. درک سازوکارهای پوست در بازی باعث می‌شود بر معماهای پیچیده‌ی خفته در زیرلایه‌های واقعیت آگاه شویم. به اعتقاد نسیم طالب، شما نمی‌توانید سود کنید و عواقب ناشی از ریسک کارتان را به دیگری واگذار کنید. همچنین نمی‌توانید پولدار شوید، درحالی که ریسک احتمالی باخت را نپذیرید و بهایش را نپردازید. درگیرشدن پوست در بازی می‌تواند بهتر از هر قانون و مقرراتی، نامتعادل‌بودن را اصلاح کند. او در جایی از کتاب می‌گوید:

خلبان‌های بی‌کفایتی که نمی‌توانند از تجربیاتشان یاد بگیرند یا به‌راحتی ریسک‌هایی را که نمی‌شناسند، می‌پذیرند، خود هم در انتها به قعر مثلث برمودا خواهند رفت و دیگر تهدیدی برای جان سایرین و بشریت نخواهند بود.

نکته‌ی اصلی این است که وقتی فردی در عواقب تصمیم‌گیری‌اش دخیل نیست و دچار ضرر و خسرانی نمی‌شود، ممکن است تصمیماتش عواقبی خطرناک برای سایرین داشته باشد. کسی که در راس قدرت می‌نشیند، توجهی به نتایج تصمیم‌های خود نمی‌کند و برای جامعه و مردمش تصمیم می‌گیرد، امکان دارد فاجعه‌ای به‌بار آورد. اینجا است که گفته می‌شود، پوست او درگیر بازی نیست. بدون پوست در بازی، هیچ تکاملی نخواهیم داشت. این مفهوم را نباید یک مفهوم انگیزشی و صرفاً سهم‌داشتن در منافع درنظر گرفت. بلکه درگیربودن با تمام عواقب ماجرا چه منفعت و چه ضرر، مقصود نویسنده از این اصطلاح است.

به اعتقاد نسیم طالب، جهان پیچیدگی‌هایی دارد که باعث می‌شود نامتقارن بودن را از چشم ما پنهان کند. گاهی جوامع، طبقه‌ی ممتازی از روشنفکران را پرورش می‌دهد که این روشنفکرهای اقتدارطلب، با جداشدن از عواقب محسوس تصمیم‌گیری‌ها و بدون درنظرگرفتن تأثیرات تصمیماتشان در پیچیدگی دنیا دخالت می‌کنند. این افراد پوست در بازی ندارند و به همین دلیل ساده، تقارن زندگی را در کل فضای جامعه برهم می‌زنند. او می‌گوید ما روی زمین به‌جای برنامه‌های ثابت و استراتژی‌های اصلی، به قوانین عملی و کاربردی نیاز داریم تا ما را به‌سوی تجربه‌های محلی و حل مسئله سوق دهد. یکی از راه‌ها برای شناخت چنین قوانینی، داشتن دانش عمیقی از علم آمار و احتمال است.

نسیم طالب در کتابش با طرح یک‌سری توضیحات و مثال‌ها نشان می‌دهد که انسان مداخله‌جو از اشتباهاتش نمی‌آموزد، چرا که خود قربانی این اشتباهات نمی‌شود و به اصطلاح پایش گیر نیست. تنها واقعیت (سیستم‌ها) است که می‌تواند به او چیزی بیاموزد. چیزی که اهمیت دارد، بقا و ماندن است. بنابراین این سیستم‌ها هستند که به‌تدریج می‌آموزند، چه کسانی باید از سیستم حذف شوند تا خودشان باقی بمانند. به این ترتیب، وجود پوست در بازی است که مانع از گستاخی انسان‌ها می‌شود.

کتاب پوست در بازی نسیم طالب/skin in the game book

نقل‌قول‌های خواندنی از کتاب

- افرادی که حرف می‌زنند، باید عمل کنند و تنها افرادی که عمل می‌کنند، باید حرف بزنند.

- شخص انجام‌دهنده‌ی یک کار، با عمل‌کردن برنده می‌شود، نه با متقاعدکردن دیگران.

- اگر فردی از راه توصیه‌کردن به دیگران امرار معاش می‌کند، توصیه‌هایش را نپذیر، مگر آنکه برای توصیه‌هایش جریمه‌ای وجود داشته باشد.

‌- اقلیت یک‌دنده‌ای که دارای پوست در بازی هستند و حدود ۴ درصد جمعیت کل را به خود اختصاص می‌دهند، کاری می‌کنند که سراسر جامعه به ترجیحات آن‌ها تن دهند. گروه کوچکی از انسان‌های یک‌دنده و بافضیلت می‌توانند با پوست در بازی خود، به شکل شجاعت، باعث عملکرد صحیح جامعه شوند.

- همان‌طور که نمی‌توان تماس دانش را با زمین قطع کرد، تماس با دنیای واقعی ازطریق پوست در بازی رخ می‌دهد. به این مفهوم که در معرض دنیای واقعی قرار بگیرید و بهای عواقب خوب یا بد آن را بپذیرید.

- اگر نتایج پر از ابهام باشد، نباید سربه‌سر یک سیستم گذاشت. به‌طور کلی‌تر، اگر فرد از نتایج یک اقدام اطلاعی ندارد، نباید در عملی که زیان احتمالی بزرگی دارد، درگیر شود. نکته‌ی حیاتی اینجا است که زیان مذکور بر فرد مداخله‌جو تأثیری نمی‌گذارد.

- میزان اعتقاد واقعی به یک موضوع، تنها ازطریق میزان ریسک‌پذیری برای آن نشان داده می‌شود.

- فرق اشخاص موفق و ناموفق در این است که آدم‌های موفق تقریباً به همه‌چیز «نه» می‌گویند.

کتاب پوست در بازی نسیم طالب/skin in the game book

درباره کتاب و ترجمه آن

کتاب غیر داستانی «پوست در بازی» (به انگلیسی: skin in the game) نوشته‌ی نسیم نیکولاس طالب برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. کتاب شامل ۸ بخش و ۱۹ فصل است.

از سختی ادبیات نوشتاری نسیم طالب و چالش‌های متنوع در مسیر ترجمه‌ی این کتاب که بگذریم، مترجم در ابتدای کتاب چالشی را که برای ترجمه‌ی عنوان این کتاب، Skin in the game داشته، بیان می‌کند و معتقد است که ترجمه‌ی این عنوان با عبارتی که کاملاً گویای نگاه نویسنده باشد، بسیار سخت بوده است. اما در نهایت و بعد از بررسی اسامی دیگری مانند «پای در گود» یا «با جان و دل درگیربودن» به این نتیجه رسیده که عبارت «پوست در بازی» به‌دلیل دربرگرفتن هر دو جنبه‌ی مثبت و منفی درگیربودن با یک کار، عنوان بهتری برای کتاب است. در وب‌سایت متمم، مطلبی درباره‌ی این کتاب نوشته شده که با مرور محتوای کتاب اصلی، عبارت «آن‌ها که پای خودشان گیر نیست» را برای ترجمه‌ی عنوان آن مناسب دانسته است.

کتاب حاضر را نشر نوین در سال ۱۳۹۷ چاپ و منتشر کرده است. ترجمه‌ی کتاب توسط سعید رمضانی و هادی بهمنی انجام شده که دارای ۳۳۸ صفحه و در دسته‌بندی مدیریت مالی و ریسک طبقه‌بندی شده است. این کتاب با پس‌زمینه‌ای از ریاضیات آمار و احتمال نوشته شده است.

کتاب پوست در بازی نسیم طالب/skin in the game book

درباره نویسنده

نسیم نیکولاس طالب (Nassim Nicholas Taleb)، متفکر بزرگ قرن ۲۱ (۱۹۶۰ میلادی) پیش از آنکه به‌عنوان پژوهشگر موضوعات فلسفی و متفکر شناخته شود، به‌مدت ۲۱ سال در معاملات تجاری ریسک‌دار مشغول به کار بود و یکی از قدرتمندترین تحلیل‌گران ریسک در آمریکا به‌شمار می‌رود. همچنین پروژه‌ای با عنوان اینسرتو (Incerto) راه انداخت که در طول آن دیدگاه‌های علمی و تحلیلی را درباره‌ی تصادف بررسی می‌کند. او نویسنده‌ی ۵ کتابی است که آن‌ها را در مسیر همین پروژه نوشته است. کتاب قوی سیاه نسیم طالب، یکی دیگر از این ۵ کتاب است که از پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز بوده است. دیگر کتاب‌های او «پادشکنندگی» و «تخت پروکروستس» نام دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات