تایم‌لپس‌های میکروسکوپی؛ دریچه نیکون به دنیای کوچک در حال حرکت

پنج‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تابه‌حال فیلمی واقعی از هجوم گلبول‌های سفید خون به محل تومور یا درگیری سیستم ایمنی بدن انسان با سلول‌های سرطانی دیده‌اید؟ برای تماشای زیبایی‌های حیرت‌انگیز دنیای میکروسکوپی، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

رقابت‌های سالانه‌ی فتومیکروگرافی نیکون با عنوان «دنیای کوچک نیکون» (Nikon's Small World) اولین‌بار در سال ۱۹۷۵ و با هدف ارج‌نهادن به زحمات دانشمندانی برگزار شد که در تحقیقات خود از عکاسی با میکروسکوپ‌های نوری بهره‌ می‌گیرند. سال ۲۰۱۱ و در سی‌وهفتمین سال برگزاری این مسابقات، نیکون اعلام کرد در دوره‌های آتی، در شاخه‌ی جدیدی با عنوان «دنیای کوچک در حرکت» (Small World in Motion) نیز پذیرای آثار شرکت‌کنندگان خواهد بود.

آثار ارائه‌شده در این بخش شامل ویدئوها و تایم‌لپس‌های دیجیتالی است که دانشمندان علوم مختلف آن‌ها را با میکروسکوپ ثبت‌ کرده‌اند و براساس پارامترهایی همچون اصالت اثر، مهارت حرفه‌ای، میزان تأثیرگذاری بصری و بار علمی داوری می‌شوند. به این امید که جزئیات و زیبایی‌های حیرت‌انگیز این دنیای میکروسکوپی شما را نیز به‌وجد آورد، گزیده‌ای از بهترین آثار ارائه‌شده در هشت سال برگزاری این مسابقات را از نظر می‌گذرانیم. ویدئوها کوتاه و کمتر از ۲۵ مگابایت حجم‌دارند؛ پس در تماشای آن‌ها تردید نکنید. 

درگیری سیستم ایمنی با سلول سرطانی 

تقدیر ویژه‌ی سال ۲۰۱۴: الکس ری‌تر، بی‌چانگ چن، وسلی لگانت و لیانگ گائو، از مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا

درگیری لنفوسیت T کشنده (نارنجی) با سلول سرطانی (آبی): لنفوسیت تی از انواع سلول‌های سیستم ایمنی بدن است که نوعی از آن با نام سلول‌های T کشنده به‌طور مستقیم به سلول‌های آلوده به ویروس و سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و با تولید پروتئینی به‌نام پرفورین، منافذی در این سلول‌ها به‌وجود می‌آورند و موجب مرگ آن‌ها می‌شوند. به همین علت، این نوع از پاسخ ایمنی به پاسخ ایمنی سلولی معروف است.

حمله گلبول‌های سفید خون به تومور

تقدیر ویژه‌ی ۲۰۱۸: استفان بوپارت و هاهوآ تو و اریک چانی، از دانشگاه ایلینویز آمریکا

رشد سیستم اعصاب در جنین ماهی زبرا

نفر اول ۲۰۱۸: الیزابت هاینس و جی هنری‌، از دانشگاه ویسکانسین آمریکا

۱۶ ساعت از روند رشد سیستم اعصاب حسی در جنین ماهی زبرا: دستگاه عصبی از دید کالبدشناختی به دو بخش تقسیم می‌شود: دستگاه عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع و دستگاه عصبی محیطی شامل ۱۲ جفت رشته‌های عصبی مغزی و ۳۱ جفت رشته‌های عصبی نخاع که مغز و نخاع را به سایر قسمت‌های بدن ارتباط می‌دهند. دستگاه عصبی محیطی شامل دو بخش اصلی حسی و حرکتی است. بخش حسی هدایت اطلاعات اندام‌های حس را به دستگاه عصبی مرکزی و بخش حرکتی ارسال پیام عصبی را به اندام‌های حرکتی برعهده دارد.

هاگدان‌های در حال رشد قارچ

نفر اول ۲۰۱۶: موزه‌ی میکروپولیتن هلند

هاگدان‌های در حال رشد قارچ آسپرژیلوس نایجر: این قارچ عامل برخی بیماری‌های عفونی در انسان‌ و حیوانات است و در کاربردهای تجاری برای تولید اسیدسیتریک و نیز در تخمیر سس سویا به‌کار می‌رود.

برقراری ارتباط بین دو رشته سلول عصبی

تقدیر ویژه‌ی ۲۰۱۶: ریناد رنو، از مؤسسه‌ی کوری و ویزمن فرانسه

نورون‌های موجود در دو ریزبخش (Microcompartment)، نوریت‌هایشان را به‌هم‌ می‌رسانند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند: در ساده‌ترین بیان، نورون‌ها اصلی‌ترین نوع سلول‌های عصبی و متشکل از سه بخش کلی دندریت و آکسون و پایانه‌های سیناپسی هستند. شاخه‌های منشعب از نورون‌ها شامل دندریت‌ها و آکسون‌ها را اصطلاحا نوریت می‌گویند. نورون‌ها پیام‌های عصبی را ازطریق شاخه‌های دندریت دریافت‌ می‌کنند و ازطریق آکسون‌ها انتقال می‌دهند. به محل اتصال یک نورون با نورون‌های دیگر یا با سایر یاخته‌ها سیناپس می‌گویند. هر قسمتی از یک نورون می‌تواند با هر قسمتی از نورون دیگر سیناپس داشته باشد. شایع‌ترین سیناپس، سیناپس بین آکسون یک نورون با دندریت نورون دیگر است.

دنیای کوچک در حرکت

نمایی از ساختار نوعی نورون

تقسیم سلولی نوعی جلبک سبز

تقدیر ویژه‌ی ۲۰۱۶: موزه‌ی میکروپولیتن هلند

سیستم قلب و عروق ماهی زبرا

تقدیر ویژه‌ی ۲۰۱۵: مؤسسه‌ی ژنتیک ملکولی ماکس پلانک آلمان

ورود انگل‌های مالاریا به بدن موش با نیش پشه آنوفل

تقدیر ویژه‌ی ۲۰۱۷: کریستین هاپ و فوتینی سینیس، دانشکده‌ی بهداشت عمومی جانز هاپکینز آمریکا

رشد قارچ‌های پنی‌سیلیوم

تقدیر ویژه‌ی ۲۰۱۵: موزه‌ی میکروپولیتن هلند

تپش قلب و عروق خونی جنین سه‌روزه‌ی پرنده

نفر اول ۲۰۱۱: آنا فرنز، از دانشگاه آکسفورد انگلیس

تعریق روی پوست انگشت دست

نفر دوم ۲۰۱۷: TIMELAPSE VISION INC، از دانشگاه سایتامای ژاپن

سیستم گردش خون جنین پارابیوتیک ماهی زبرا

تقدیر ویژه‌ی ۲۰۱۶: الیوت هگدرن و برایان لی، از بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده‌ی پزشکی هاروارد آمریکا

تزریق دکستران فلوئورسنت به سیستم گردش خون جنین پارابیوتیک ماهی زبرا برای مشاهده‌ی جریان خون مشترک بین دو اندامگان: پارابیوتیک اتصال دو اندامگان یا موجود ازطریق عمل جراحی است؛ به‌گونه‌ای که سیستم گردش خون مشترکی داشته باشند.

پیکسل‌های صفحه‌نمایش گوشی هوشمند در حال اجرای انیمیشن

تقدیر ویژه‌ی ۲۰۱۷: مؤسسه‌ی آموزش‌های فنی سنگاپور

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات