تنها برخی از پردازنده‌های نسل سوم رایزن AMD قابلیت اورکلاک بالایی دارند

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس فهرست پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن دستچین‌شده با قابلیت اورکلاک تضمین‌شده در برخی فروشگاه‌های آنلاین، تعداد محدودی از این تراشه‌ها امکان اورکلاک درخورتوجهی دارند.
تبلیغات

برای حرفه‌ای‌های دنیای سخت‌افزار، اورکلاک همواره موضوع جذابی بوده است. اورکلاکینگ تا حد زیادی به بخت‌آزمایی ناآزموده شبیه است که موفقیت آن را نمی‌توان تضمین کرد. AMD با عرضه‌ی پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن، حداکثر قدرت تراشه‌های جدید خود را به‌کار بسته است و فضای زیادی برای اورکلاکینگ باقی نگذاشته است؛ بنابراین، تراشه‌های جدید مبتنی بر معماری Zen 2 در وضعیت کنونی قابلیت اورکلاک چندانی نخواهد داشت. این مسئله فرصتی برای برخی از فروشندگان پردازنده‌های AMD به‌وجود آورده است تا تراشه‌های دستچین‌شده‌ای را با قابلیت اورکلاکینگ تضمین‌شده تهیه کنند و بفروشند.

چندین فروشگاه آنلاین وجود دارد که پردازنده‌ها و سایر قطعات دستچین‌شده را فروخته‌اند. Silicon Lottery اولین شرکتی بود که پردازنده‌ی پرچم‌دار  AMD Ryzen 3900X و برخی دیگر از تراشه‌های نسل سوم رایزن با قابلیت اورکلاک را ماه گذشته عرضه کرد. این فروشگاه اطلاعات جالبی درباره‌ی سطح عملکرد پردازنده‌های دستچین‌شده‌ی خود در مقایسه با مدل‌های مرجع منتشر کرده است.

بنا‌بر اطلاعات این وب‌سایت، تنها ۶ درصد از تراشه‌های AMD Ryzen 9 3900X با ۱۲ هسته و ۲۴ رشته‌ی پردازشی با ولتاژ ۱.۲۵ ولت به فرکانس ۴.۲ گیگاهرتز دست یافته‌اند. ۳۵ درصد از این تراشه‌ها توانسته بودند با ولتاژ ۱.۲۳۷ ولت به فرکانس ۴.۱۵ گیگاهرتز و ۶۸ درصد از آن‌ها با ولتاژ ۱.۲۲۵ ولت به فرکانس ۴.۱ گیگاهرتز و ۸۷ درصد با ولتاژ ۱.۲۱۲ ولت به فرکانس ۴.۰۵ گیگاهرتز دست یافته‌اند. گفتنی است تمامی این پردازنده‌های ۱۲ هسته‌‌ای به‌طور پایدار با ولتاژ ۱.۲ ولت به فرکانس ۴ گیگاهرتز دست یافته‌اند. سیلیکون لاتاری تاکنون تمام موجودی اولیه‌ی این محصول را فروخته است.

گفتنی است براساس اطلاعات این منبع، تنها ۲۰ درصد از تراشه‌های ۸ هسته و ۱۶ رشته‌ای AMD Ryzen 7 3800X با ولتاژ ۱.۳ ولت به فرکانس کلاک ۴.۳ گیگاهرتز و حداکثر ۵۳ درصد از آن‌ها با ولتاژ ۱.۲۸۷ ولت به فرکانس ۴.۲۵ گیگاهرتز توانستند دست یابند و تمامی نمونه‌ها با ولتاژ ۱.۲۷۵ ولت تا ۴ گیگاهرتز اورکلاک شده‌اند. سرانجام، حداکثر ۲۱ درصد از تراشه‌های Ryzen 7 3700X با ولتاژ ۱.۲۶ ولت امکان اورکلاک پایدار تا ۴.۱۵ گیگاهرتز را داشته‌اند و حداکثر ۷۴ درصد تراشه‌های این مدل با ولتاژ ۱.۲۵ ولت به فرکانس ۴.۱ گیگاهرتز دست یافته و همه‌ی نمونه‌های موجود با ولتاژ ۱.۲۳۷ ولت تا ۴.۰۵ گیگاهرتز اورکلاک شده‌اند.

ryzen 3000 series

در هفته‌ی جاری، فروشگاه آنلاین Caseking نیز عرضه آخرین پردازنده‌های دسکتاپ AMD را با قابلیت اورکلاکینگ تضمین‌شده آغاز کرد. فهرست پردازنده‌های دستچین‌شده‌ای که Caseking ارائه کرده، دربرگیرنده‌ی پردازنده‌های Ryzen 7 3700X و Ryzen 9 3900X و Ryzen 5 3600 است؛ اما در‌حال‌حاضر، تنها مدل 3700X موجود است.

تمامی پردازنده‌های عرضه‌شده در فروشگاه Caseking را der8auer Hartung، اورکلاکر معروف، با نرم‌افزار Prime95 26.6 برای مدت یک ساعت در شرایط اورکلاکینگ آزموده است. در این آزمایش‌ها، از خنک‌کننده‌ی مرجع Wraith Prism شرکت سازنده استفاده شده است. فرکانس‌های به‌دست‌آمده‌ی پردازنده‌های این فروشگاه این‌بار کمی بیشتر است. در‌عین‌حال، ولتاژ تراشه‌ها در مقادیر کمتر از ۱.۴ ولت باقی مانده است. برای مثال، تراشه‌ی Ryzen 9 3900X با فرکانس ۴.۳ و ۴.۲۵ گیگاهرتز، پردازنده‌ی Ryzen 7 3700X با فرکانس اورکلاکینگ ۴.۳ و ۴.۲۵ و ۴.۲ گیگاهرتز و پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 با همین فرکانس‌ها در میان محصولات این وب‌سایت دیده می‌شود.

قیمت پردازنده‌های دستچین‌شده‌ی فروشگاه Caseking رقمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار گران‌تر از مدل‌های مرجع است؛ بنابراین، ارتقای عملکرد پردازنده‌های جدید AMD ازطریق اورکلاکینگ قابلیتی رایگان نیست. خبر خوشحال‌کننده این است که این پردازنده‌ها طبق قوانین اتحادیه‌ی اروپا با گارانتی دوساله عرضه می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات